نرم افزار حسابداری شرکتی سازه حساب

 نرم افزار حسابداری شرکتی  پایه و اساس تمامی محصولات نرم افزاری سازه حساب است. تعریف کدینگ دلخواه تا 4 سطح، تفصیلی شناور، ارتباطات کدینگ، گردش حساب ها به صورت لیستی و تفکیکی، ترازنامه و  گزارشاتی همچون صورت سود و زیان، تنها برخی از امکانات این برنامه هستند.

در صورت تمایل می توانید با پر کردن فرم تماس علاوه بر اطلاع از قیمت و مشاهده رایگان دموی برنامه، به منظور راهنمایی در انتخاب نرم افزار مناسب خود از مشاوره کارشناسان ما نیز بهره مند شوید.

نمایش ویدیو درباره نرم افزار حسابداری شرکتی سازه حساب

ویژگی های نرم افزار حسابداری شرکتی جامع

امکانات ویژه ای که برای مدیران، صاحبان کسب و کار، حسابداران ارشد و حسابرسان شرکت های حقیقی و حقوقی، طراحی شده اند.

تعاریف عناوین

بازرگانی

خزانه داری

انبارداری

حسابداری

گزارش ها

تصاویر نرم افزار حسابداری شرکتی جامع سازه حساب

برای دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری شرکتی و مشاوره با کارشناسان سازه حساب، می‌توانید فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست مشاوره خرید نرم افزار حسابداری سازه حساب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسابداری شرکتی

در هرشرکتی واحد مالی و حسابداری به عنوان مهمترین واحد می باشد و چه بهتر که این واحد همزمان با تأسیس و شروع به کار شرکت راه اندازی شود تا بتواند از همان ابتدا بصورت روزانه و بموقع اقدام به ثبت اسناد و مدارک نماید و مانع انباشته شدن اسناد و مدارک ثبت نشده و عقب ماندن کارها شود و از مفقود شدن اسناد و مدارک بدلیل عدم ثبت بموقع جلوگیری شود.

در هر شرکتی واحد مالی و حسابداری از مدیر مالی، مسئول مالی و کارمندان حسابداری تشکیل می شود که هرکدام از آنها مسئولیت مشخص و تعریف شده ای دارند.

کارمندان مالی معمولا وظیفه ثبت اسناد و مدارک مالی را بصورت روزانه و آماده سازی گزارشات درخواستی توسط مسئول مالی را به عهده دارند.

مسئول مالی بر کار کارمندان مالی نظارت دارد و مسئول بررسی اسناد و مدارک ثبت شده و تائید صحت اسناد  ثبت شده را بعهده دارد.

مدیر مالی هم مسئول تائید نهایی اسناد و مدارک، و مشاور مالی و مالیاتی و مسئول انجام امور مربوط به دارائی و ارائه گزارشات لازمه به مدیرعامل می باشد. و در واقع مسئولیت اصلی واحد مالی و حسابداری به عهده مدیر مالی می باشد.

 

حسابداری شرکتی چیست و شامل چه مواردی می باشد؟

حسابداری شرکتی بطور کلی شامل محاسبه و ثبت دارائی ها، بدهی ها و در نهایت محاسبه سود و زیان شرکت  می باشد که این سود و زیان در قالب یک گزارش جامع می باشد.

حسابداری شرکتها براساس نوع فعالیتشان که شرکت تولیدی، خدماتی یا پیمانکاری باشند متفاوت می باشد و این تفاوت در نوع حسابداری و تهیه گزارشات مربوطه می باشد.

از مهمترین وظایف حسابداران در شرکتها به صورت جزئی می توان به ثبت حقوق و دستمزد، خزانه، صدور و ثبت فاکتورهای خرید و فروش، تهیه گزارشات سود و زیانی، ترازنامه و گزارش گردش وجوه نقد اشاره کرد.

مهمترین وظایف حسابدار و واحد حسابداری چیست؟

بودجه بندی

حسابدار در هر شرکتی، جهت یکسال مالی که در پیش رو دارند موظف است بودجه مربوط به سال مذکور را اعلام کند، که جهت اعلام بودجه و بودجه بندی باید نیازها و هزینه های شرکت را شناسایی تا بتواند بودجه شرکت را به درستی پیش بینی کند.

استخدام حسابدار و مشاور مالی و مالیاتی

در صورتیکه شرکت و فعالیت های داخل شرکت بالا باشد حسابدار باید اقدام به استخدام نیروی حسابدار و در زمینه مالیاتی ترجیحاً بهتر است مشاور مالیاتی استخدام نماید تا بتواند جهت ارائه گزارشات و اسناد و مدارک مورد نیاز به دارائی از نیروی کارآمد و مسلط به این امور استفاده نماید تا از ایجاد خلل در کارها جلوگیری گردد.
بحث مالیاتی از اموری می باشد که حسابدار باید علم کافی در این زمینه را داشته باشد تا بتواند به موقع گزارشات و اطلاعات مورد نیاز جهت ارائه به دارائی را آماده و ارسال کند.

تهیه و دریافت دفاتر قانونی

در هر شرکتی کلیه عملیات حسابداری شامل هزینه ها و درآمدها باید در قالب دفاتر قانونی ثبت گردند که این دفاتر باید توسط حسابدار از طریق ثبت درخواست در سایت جامع ثبت شرکتها، اقدام به ثبت نام و دریافت دفاتر گردد. دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه، معین و کل می باشد که معمولا دفاتر قابل ارائه به دارائی شامل دفتر روزنامه و کل می باشد.

تهیه نرم افزار حسابداری متناسب با نوع فعالیت شرکت

هر شرکتی جهت نظم بخشیدن به امور مالی خود و دریافت گزارشات جامع و کامل و دسترسی آسان و سریع به اسناد و مدارک و کاهش خطاها و اشتباهات، نیاز به یک نرم افزار حسابداری دارند که تهیه این نرم افزار مرتبط با نوع فعالیتی که انجام میدهند یکی از مهمترین اقدامات در زمان تأسیس شرکت می باشد.

بعد از تهیه نرم افزار و شروع بکار شرکت ،اولین مرحله در استفاده از نرم افزار تعریف کدینگ حسابداری می باشد و حسابدار باید در تعریف کدینگ حسابداری دقت بسیاری را بکار گیرد و از همان ابتدا کدینگ صحیح و جامعی را تعریف نماید.

بعد از تعریف کدینگ حسابداری قدم بعدی ثبت هزینه های مربوط به تأسیس و راه اندازی شرکت می باشد.که از مهمترین این هزینه ها که در تأسیس و راه اندازی شرکت دخیل هستند میتوان به موارد زیر اشاه کرد:

  • ایجاد سال مالی : در شرکتهای تازه تأسیس با ایجاد سال سال مالی باید نام شرکت، سال مالی، تاریخ شروع و پایان سال مالی،تلفن شرکت ، کدملی و اقتصادی، آدرس و سایر جزئیات را وارد و ثبت نمود، تا بتوان اقدام به ثبت عملیات در نرم افزار کنیم.
  • سرمایه : ثبت سرمایه اولیه، که جهت راه اندازی شرکت اختصاص می دهیم، معمولا توسط مدیرعامل و شرکا بحساب بانکی که بنام شرکت افتتاح گریدده واریز می گردد و باید سهم و آورده هر شریک مجزا در نرم افزار حسابداری ثبت و بحساب بستانکاری شرکا در کد سرمایه منظور گردد.
  • ثبت افتتاح حساب بانکی بنام شرکت
  • ثبت اثاثیه و دارائی ها و اموالی که جهت افتتاح شرکت خریداری می گردد.

بایگانی اسناد

بعد از ثبت اسناد و مدارک توسط کارمندان مالی، کلیه اسناد توسط مسئول مربوطه تأیید و ثبت نهائی می گردد  و  در مرحله بعد کلیه اسناد ثبت و تأیید شده جهت بایگانی پرینت گرفته می شود، مدارک مربوط به هر سند ضمیمه روکش پرینت گرفته شده می گردد و در زونکن های مربوطه، بایگانی و نگهداری می شوند.

روش بایگانی اسناد و مدارک در زونکنها معمولا براساس ترتیب شماره سند یا تاریخ سند می باشد.

کنترل و نظارت حسابدار بر سایر واحد ها

با توجه به وظایف واحد حسابداری می توان گفت که واحدهای خزانه ، انبار، بازرگانی، صندوق و حتی واحد تولید، همه زیر مجموعه و در ارتباط با واحد حسابداری می باشند چرا که نتیجه کار همگی در واحد حسابداری ثبت و بایگانی میگردد و می توان گفت که واحد حسابداری در هر شرکتی بعنوان قلب شرکت در نظر گرفته می شود.

در تمام واحد های ذکر شده در هر شرکت، واحد حسابداری در قبل و بعد فعالیت های مربوط به هر واحد دخیل می باشد.

مثالهایی از ارتباط واحد حسابداری با سایر واحدها:

  • انبار : قبل از خرید کالاهایی که به نقطه ثبت سفارش رسیده، باید درخواست خرید انبار دار جهت بررسی حساب تأمین کننده و استعلام قیمت و دریافت پیش فاکتور و نحوه تسویه همگی توسط واحد حسابداری بررسی و سپس اقدام به خرید نمایند. بعد از خرید و تأیید انبار دار جهت دریافت کالاها طی رسید انبار، واحد حسابداری اقدام به ثبت فاکتور خرید می نماید.
  • خزانه: در واحد خزانه کلیه پرداختها و تسویه حسابها با سایر شرکتها و تأمین کننده ها باید توسط واحد حسابداری بررسی و تائید گردد و سپس درخواست تسویه توسط مدیر واحد مالی تایید و جهت پرداخت به خزانه ارسال گردد و بعد از تسویه و پرداخت توسط خزانه، اسناد پرداختی که بصورت چک، حواله و … می باشد جهت ثبت به واحد حسابداری ارسال می گردد.
  • بازرگانی : واحد بازرگانی در هر شرکتی مسئول خرید و فروش کالاها می باشد، واحد بازرگانی جهت خرید و فروش کالا با واحد حسابداری، جهت بررسی حساب تأمین کننده و خریدار و نحوه تسویه با آنها، با واحد حسابداری در ارتباط می باشد، و بعد از خرید و فروش باید فاکتورهای مربوطه را به واحد حسابداری جهت ثبت و اعمال در حسابها ارسال کند.
  • صندوق: کلیه عملیات صندوق دار ها توسط حسابداران کنترل می گردد و صندوق داران موظند در پایان هر روز صندوق خود را که شامل وجوه نقد،گردش دستگاه های کارتخوان، چک های دریافتی و … می باشد را بسته و جهت بررسی در روز بعد تحویل واحد حسابداری نماید. واحد حسابداری در روز بعد حساب صندوق را کنترل و صحت اطلاعات ارسالی را تائید و کسر و اضافه صندوق را ثبت می نمایند.

سند اختتامیه چیست؟

بعد از اتمام سال مالی و ثبت کلیه اسناد و مدارک در نرم افزار حسابداری، حسابداران اقدام به بستن حسابهای مربوطه می نمایند.

حسابها در حسابداری به دودسته حسابهای موقت و دائمی تقسیم میشوند

حسابهای موقت شامل حسابهایی می باشند که مانده انها در سال جاری صفر می گردد و به سال مالی بعد انتقال پیدا نمی کند مانند هزینه ها،درآمدها که در اصطلاح به آنها حسابهای سود و زیانی گفته می شود.

حسابهای دائمی شامل حسابهایی می باشند که مانده آنها به سال مالی بعد انتقال پیدا می کند مانند دارائی ها، بدهی ها و سرمایه که در اصطلاح به آنها حسابهای ترازنامه ای می گویند.

نحوه بستن حساب های موقت:

کلیه حسابهای هزینه و درآمد که موقت هستند مانده آنها تک تک باید صفر گردد و به حساب موقت دیگری که مخصوص بستن حساب هست بنام خلاصه سود و زیان منتقل گردد.

بستن حساب هزینه:

در سند بستن حسابهای هزینه که مانده بدهکار دارند، تک تک بستانکار و حساب خلاصه سود و زیان به میزان جمع هزینه ها بدهکار می گردد.

مثال :

خلاصه سود و زیان  ***

                                       هزینه حقوق و دستمزد  ***

                                       هزینه تعمیر و نگهداری اموال  ***

                                       هزینه آبدارخانه  ***

بستن حساب درآمد:

در سند بستن حسابهای درآمد با مانده بستانکاری، تک تک بدهکار میگردد و مجموع آن در ستون بستانکار بحساب خلاصه سود و زیان ثبت میگردد.

مثال :

درآمد فروش  ***

                              خلاصه سود و زیان ***

حال برای بستن خود حساب خلاصه سود و زیان که یک حساب موقت هست، مانده این حساب اگر بدهکار باشد یعنی زیان خالص و اگر بستانکار باشد یعنی سود خالص را نشان میدهد که جهت بستن این حساب، مانده حساب هرچه باشد در خلاف ماهیت خود ثبت و در سمت دیگر به حساب سود و زیان انباشته بسته و صفر می گردد.

خلاصه سود و زیان ***

                                      سود(زیان)انباشته  ***

بستن حسابهای دائمی

جهت بستن و انتقال مانده حساب های دائم که شامل دارائی ها، بدهی ها و سرمایه می باشد به سال بعد، ابتدا باید مانده حسابهای دائم تک تک به تراز اختتامیه بسته شود و در سال مالی بعد به تراز افتتاحیه افتتاح گردد. به این ترتیب ماهیت(بدهکار یا بستانکار) مانده حساب های دائم هرچه باشد در خلاف ماهیت خود ثبت و در سمت دیگر به حساب تراز اختتامیه بسته و صفر می گردد.

 

مثال (سند اختتامیه مربوط به حساب بانک):

تراز اختتامیه   ***

                                 بانک  ***

 

 

تراز افتتاحیه

در سال مالی جدید اولین سندی که در نرم افزار حسابداری ثبت می گردد مربوط به سند افتتاحیه و افتتاح حسابهای دائمی می باشد که در سال مالی قبل به تراز اختتامیه بسته شدند. بدین ترتیب که در سند افتتاحیه تک تک حسابهای دائم با ماهیت اصلی خود ثبت و در سمت دیگر به حساب تراز افتتاحیه، باز و افتتاح می گردند.

 

مثال (سند افتتاحیه مربوط به حساب بانک):

بانک ***

                          سند افتتاحیه  ***

 

مثال (سند افتتاحیه مربوط به حساب پرداختنی):

 

سند افتتاحیه  ***

                              حساب های پرداختنی  ***

 

همه موارد بالا و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهایی می باشد که در حسابداری شرکتی انجام می گردد که البته موارد ذکر شده گوشه ای از کارهایی بود که یک حسابدار در واحد حسابداری موظف به انجام آن می باشد.

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب