حسابداری مالی به آماده کردن و پیاده سازی اسناد و اطللاعیه های مالی که شرکت ها از آن برای نشان دادن عملکرد مالی خود به افراد بیرون شرکت از قبیل سرمایه گذاران، تامین کنندگان و مشتریان استفاده می کند، حسابداری مالی می گویند.

این یکی از مهمترین تفاوت های مهم این حوزه با حسابداری مدیریتی این است که در آن، روند جمع آوری گزارشات جزئی و دقیق و همچنین پیش بینی برای آینده شرکت اتفاق می افتد.

نوعی از حسابداری است، که تمام اطلاعات مالی را درنوع وقالب ترازنامه ها و صورت‌های سود و زیان برای استفاده داخلی سازمان‌ها و کارکنان شرکت‌ها وهمچنین برای گزارش‌دهی به سهام‌داران، سازمان‌های دولتی و ناظران جمع‌آوری، تحلیل و ارائه می‌کنند.

حسابداری مالی وحسابداری مدیریت هر دو ابزار مهمی برای انواع کسب و کارهاهستند واما اهدافهای متفاوتی را دارند. یک کسب و کار برای تعیین برنامه های عملیاتی خود در آینده، برای بررسی عملکرد گذشته خود و بررسی عملکرد فعلی کار خود از حسابداری مالی استفاده می نمایند.

حسابداری مدیریتی مالی مخاطبان مختلف است، زیرا سرمایه گذاران معمولا در فعالیت های روزمره کسب و کار دخیل نیستند، اما در مورد سرمایه گذاری خود نگران هستند، در حالی که مدیران نیاز به اطلاعات سریع برای تصمیم گیری در مورد کسب و کار روزانه دارند.

حسابداری مالی عملیات ثبت، خلاصه‌سازی و گزارش هزاران معامله در یک شغل است، تا بتوانیم آمار دقیقی از وضعیت مالی و عملکرد آن را در دست داشته باشم.هدف اصلی حسابداری مالی تهیه صورت‌های مالی است ، از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان و جریان وجوه نقد است که کارکرد عملیاتی شرکت را در طول یک دوره خاص و وضعیت مالی را در زمان خاصی خلاصه می نماید.

هدف حسابداری مالی

هدف حسابداری مالی

حسابداری مالی دو هدف اساسی دارد که به شرح آن میپردازیم:

ایجاد حساب برای معاملات انجام شده توسط شرکت، تشکیل یک حافظه در سطح اقتصادی در شرکت.

گزارش وضعیت مالی شرکت و همچنین سود به دست آمده به نوعی، هدف آن نشان دادن دارایی های شرکت است.

انواع حسابداری مالی

دو نوع روش درحسابداری مالی وجود دارد که عبارتند از نقدی و تعهدی با این که این دو حوزه کاملا جدا از هم هستند، اما طبق یک اصول ثابت حسابداری پیگیری می شوند،در این دو روش حسابداران به جمع آوری، آنالیز و گزارش های مربوط به معاملات در انتهای بازه های زمانی مشخص  به عنوان مثال یک ماه، سه ماهه و یا یک ساله، می پردازند.

حسابداری نقدی چیست ؟

حسابداری نقدی یا Cash Basis Accounting ثبت تراکنش ها بر مبنا ویا زمان دریافت و پرداخت نقدی است، حسابداری نقد فقط وقتی بازشناسی یا ثبت می شود که دریافت می‌شود و نه زمانی که درآمد تحقق یابد.

درآمد حاصل از فروش های نسیه تا زمانی که وصول نشود یا در حساب کسب و کارها نقد نشود در حسابداری نقدی ثبت و لحاظ نمی‌شود. حسابداری نقدی ،مخارج وقتی صورت می گیرد که در یک کسب و کار آنها را نقدی پرداخت می‌کند، نه وقتی آنها را انجام می‌شود.

حسابداری تعهدی چیست ؟

حسابداری تعهدی معاملات و سایر رویدادها در زمان وقوع صرف نظر از زمان دریافت و پرداخت وجه نقد شناسایی و در اسناد حسابداری ثبت می شود. تمامی درآمدها در زمان دریافت و انجام خدمات و خرید و فروش کالاها  در نرم افزار حسابداری شرکت ثبت می گردند.

در این حسابداری تعهدی زمان تحصیل یا انجام گرفتن درامد، هنگامی است که درامد به صورت قطعی مشخص می شود یا بر اثر ادامه خدمات حاصل میگردند، حسابداری تعهدی با هدف شفاف سازی تمامی حساب ها و گزارش های مالی که شامل صورت های مالی تجمیعی، تلفیقی کل و عملکرد دوره ای مالی در یک سازمان پیاده سازی می شود و با محاسبه بهای تمام شده و مدیریت بر هزینه ها اقدام می شود و در نهایت  شفاف سازی می گردد.

درآمدهای تعهدی

درآمد‌ها یا دارایی‌هایی غیر نقدی که به وقوع پیوسته است اما هنوز وجهی در قبالش دریافت نشده‌ است را میتوان درآمد تعهدی نامید.

مثلا ممکن است شرکتی کالایی را تحویل داده باشد یا خدماتی را ارائه کرده باشد اما وجهی بابت آن ها دریافت نکرده باشد.این عملیات ها در قالب بدهی برای طرف مقابل یا همان حسابهای دریافتنی نیز انجام می شود.

مراحل پیاده سازی حسابداری تعهدی

ایجاد دفتر نعهدی

تعریف سرفصل های هزینه

تعریف عنوان های حساب

تعریف سرفصل کل و معین و ایجاد تفصیلی ها

ثبت تمامی اسناد حسابداری

تهیه صورتهای مالی و صورت تغییرات در وضعیت های مالی

هدف اصلی حسابداری مالی تدارک و جمع آوری اطلاعات مالی در جریان وجه نقد و گرفتن نتایج عملیات است .

مشخص شدن سود و زیان، درآمد و هزینه های انجام موسسه

مهم بودن حسابداری مالی

حسابداری مالی، یکی از مهمترین واحدهای حسابرسی برای تمام واحدهای صنفی خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، بازرگانی و …. است. انواع حسابداری در کنار حسابداری مالی می‌توانند خدمات اضافه و تخصصی‌تری را برای مجموعه ها انجام دهند. البته ناگفته نماند که حسابداری مالی با حسابداری مدیریتی رابطه تنگاتنگی دارد.

وجه تمایز حسابداری مالی با حسابداری مدیریت در این است که تحویل اطلاعات واحد حسابداری مالی به افراد خارج از شرکت و تحویل واحد حسابداری مدیریتی برای افراد داخل شرکت است. این نوع حسابداری را اصطلاحاً «حسابداری گزارش» می گویند. زیرا اساس کار این نوع از حسابداری، تنظیم و تحویل گزارشات مالی است.

اصطلاحات پر کاربرد حسابداری مالی

اگر به شخص یا اشخاص کالا یا خدمات ارائه دهیم و در قبالش وجهی دریافت نکنیم آن شخص ب ما بدهکار می باشد

بستانکار

اگر شخص یا شرکتی کالا و خدماتی را به ما ارائه دهند و در قبالش پولی پرداخت ننماییم بستانکار می شوند

ترازنامه

یکی از گزارش های مالی دارایی یک شرکت که آنچه شرکت به سرمایه گزاران و طلبکاران شرکت بدهکار است را نمایش میدهد

استهلاک

روش تقسیم هزینه برای خرید یک دارای مشهود ، زمانی که آن دارایی عملکرد خوبی دارد و برای شرکت مفید است مسئولان مالیاتی برای هر دارایی یک دوره استهلاک در نظر میگیرند و مشخص می نمایند.

درآمد

تمامی ورودی های دارایی یک شرکت اعم از خدمات یا فروش کالا به دست می آید را درآمد میگوید.

درآمد خالص

تفاوت بین کل درآمد و کل هزینه را درآمد خالص میگویند.

سود انباشته

به درآمدهای انباشته شده ای که بین شرکا تقسیم میشود سود انباشته گفته می شود.

دارایی های ثابت

به دارایی های گفته میشود که بیشتر از یک سال استفاده میشوند ماندد زمین ماشین آلات تجهیزات اداری و .. دارایی ثابت گفته می شود.

سرقفلی

سرقفلی یک دارایی نامشهود است .ارزشی است که میتواند خود به تنهایی به دارایی یک مجموعه را افزایش دهد برند شدن یک کسب و کار برای شرکت یک سرقفلی ایجاد مینماید ارزش این سرقفلی زمانی قابل شناسایی است که شرکت خریداری شود.

موارد گفته شده برخی از ویژگی ها و مشخصات نرم افزارهای فروشگاهی سازه حساب می باشد، همینطور برای آشنایی با نرم افزار حسابداری تولیدی ، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و …. به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب