حساب عملکرد سود و زیان

حساب عملکرد سود و زیان

آیا شما مایل هستید که بدانید تجارتتان چقدر سود آور بوده است! تنها راه علم و آگاهی از این مسئله تهیه و تنظیم حساب عملکرد سود و زیان خواهد بود. پس بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع ما را تا به پایان این مطلب از خود همراهی کنید.   » آیا می […]

آیا شما مایل هستید که بدانید تجارتتان چقدر سود آور بوده است! تنها راه علم و آگاهی از این مسئله تهیه و تنظیم حساب عملکرد سود و زیان خواهد بود. پس بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع ما را تا به پایان این مطلب از خود همراهی کنید.

 

» آیا می دانید، مقصود از سود و زیان چه می باشد!

صورت سود و زیان از جمله پایه ترین و اصلی ترین صورت های مالی مشاغل می باشد که سود و زیان مربوط بدان ها را در روند یک بازه ی زمانی نمایان می سازد. سود و زیان با محاسبه تمامی درآمدها و کسر تمامی هزینه ها از فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی معین خواهد گردید.

صورت سود و زیان، نیز ترازنامه و صورت فرآیند وجوه نقد (و یا صورت های جریان نقدی) از سه حالت حائز اهمیت مالی ضمن حساب داری مالی می باشد.

» ضرورت تهیه حساب عملکرد سود و زیان چیست!

غایت از صورت سود و زیان نمایان ساختن کارکرد مالی کمپانی در یک بازه ی زمانی می باشد. این صورت تصویری از کارکرد مالی یک مشاغل را ارائه می دارد. به واسطه ی صورت سود و زیان نیز دیگر اسناد و مدارک مالی همانند صورت جریان وجوه نقد، ترازنامه و گزارشات سالانه، شما می توانید سود آوری کسب و کار خود را مشخص دارید.

کسب و کارهای کوچک اغلب آغاز به تهیه و تنظیم صورت سود و زیان می نمایند که یک بانک و یا سرمایه گذار بخواهد ببیند تجارت آن ها به چه میزان سود آور بوده است! حسابداران نیز سرمایه گذاران و همچنین مشاغل به گونه ای مرتب و منظم صورت های درآمد را وارسی می نمایند تا بدانند تجارت آن ها به چه میزان ضمن کارکرد مورد انتظار خود خوب و دقیق عمل می نماید و از این مورد جهت تنسیق اقدامات بعدی خویش بهره می گیرند. مالک کسب و کاری که کمپانی او به غایت مالی خود نرسیده است، استراتژی محوری خویش را جهت بهبود در سه ماهه بعدی معین می دارد. بر همین اساس، یک سرمایه گذار امکان دارد تصمیم به سرمایه گذاری اتخاذ بنماید و یا سرمایه خود را به بیرون بیاورد.

 

چنانچه که شغلی به سود مدّنظر او نرسید، بانکدار و یا وام دهنده نسبت به ارائه اعتبار مازاد دچار شک و شبهه می گردد. از سویی دیگر کمپانی که سودآوری به همراه داشته است، با تهیه نمودن و تنسیق صورت سود و زیان قدرت و توانایی خویش ضمن سرمایه گذاری به شیوه ای موفقیت آمیز را نمایان می سازد. توانایی و قدرت یک کمپانی جهت یک فعالیت سود آور جهت وام دهندگان و سرمایه گذاران کنونی، وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه، مدیریت کمپانی و رقبای موجود، نهادهای دولتی، اتحادیه های کارگری و سایرین حائز اهمیت است.

ضرورت تهیه حساب عملکرد سود و زیان چیست!

» اقسام گوناگون شیوه های ارائه صورت سود و زیان؛

ما می توانیم صورت سود و زیان را به دو شیوه ی تک مرحله ای و دو مرحله ای به انجام رسانیم.

اقسام گوناگون شیوه های ارائه صورت سود و زیان؛

  • شیوه ی تک مرحله ای؛

در این روش در ابتدا کلّیه ی درآمدها فهرست می گردد. پس از آن تمامی هزینه ها به امتداد فهرست اضافه خواهد شد. در پایان از کسر مجموع هزینه ها به همراه مجموع درآمدها، سود یا زیان پیش از کسر مالیات معین می گردد.

  • شیوه دو مرحله ای؛

ضمن این روش در ابتدا کلّیه ی درآمدهای عملیاتی و تمامی هزینه های عملیاتی فهرست می گردد و از تفاضل رقم خورده میان آن دو، سود یا زیان حاصله به دست خواهد آمد. در امتداد، درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی به فهرست افزوده خواهد گردید. در پایان از تفاضل نتیجه ی این دو مرحله با همدیگر، سود یا زیان پیش از کسر مالیات به دست خواهد آمد.

بدیهی می باشد چنانچه که مجموع درآمدها از مجموع هزینه ها فزونی یابد، فعالیت برجای مانده از کمپانی سودآور تلقّی خواهد شد. برعکس چنانچه که مجموع هزینه ها از مجموع درآمدها فزونی یابد، فعالیت برجای مانده از کمپانی زیان ده خواهد بود. حتماً تهیه و تنظیم صورت سود و زیان بدون در اختیار داشتن یک نرم افزار حسابداری دقیق و جامع، امری سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

» تفاوت موجود میان ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان چیست!

ترازنامه به شما نشان خواهد داد که چه مقدار دارایی در اختیار خود دارید، چه میزان بدهی دارید و چه میزان مانده در اختیار خود دارید. این صورت تصویری فوری از تمام مشاغل شما تلقّی خواهد شد. حال آن که در حساب عملکرد سود و زیان به شما نشان داده می شود که طی بازه ی زمان معینی چه میزان وجه به تجارت شما وارد گردیده و چه مقدار از آن به بیرون کشیده شده است.

و امّا دوستان عزیز امیدواریم که ما توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با حساب عملکرد سود و زیان بیان داریم و در اختیارتان قرار دهیم.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

5 پاسخ

  1. سلام و عرض ارادت و خسته نباشید از توضیحات بسیار عالی شما ممنون و متشکرم .

    1. سلام کامبیز جان، خوشحالیم که این مطلب براتون کاربردی بوده.

  2. سلام علیکم و روز شما بخیر
    صرف نظر از اعداد و ارقام و فرمول ها! اطلاعات کوتاه و مفید و دقیق

  3. با سلام خدمت دوستان
    مانده صورت حساب عملکرد سودیازیان ویژه هستش یا سود یازیان ناویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب