انواع اعتبار اسنادی

انواع اعتبار اسنادی

انواع اعتبار اسنادی را می توان به 10 نوع وارداتی و صادراتی، مدت دار،  قابل برگشت، غیرقابل برگشت، قابل انتقال،تایید شده، ماده قرمز، گردان،  غیر قابل انتقال و نسیه تقسیم بندی کرد. از انواع اعتبار اسنادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اعتبار اسنادی یا LC وارداتی و صادراتی :  یکی از انواع  اعتبار اسنادی، اعتباری که خریدار یا مشتری داخل کشور […]

انواع اعتبار اسنادی را می توان به 10 نوع وارداتی و صادراتی، مدت دار،  قابل برگشت، غیرقابل برگشت، قابل انتقال،تایید شده، ماده قرمز، گردان،  غیر قابل انتقال و نسیه تقسیم بندی کرد.

از انواع اعتبار اسنادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتبار اسنادی یا LC وارداتی و صادراتی :  یکی از انواع  اعتبار اسنادی، اعتباری که خریدار یا مشتری داخل کشور خودش برای واردات کالا ایجاد می کند اعتبار اسنادی وارداتی نامیده میشود و این اعتبار برای شخص خریدار در کشور خود LC صادراتی محسوب میشود.

 مدت دار : این نوع حساب LC مدت دار نهایتا یکساله است و بانک می تواند برای پرداخت وجه به فروشنده تا یکسال از زمان تعیین شده استفاده نماید.

قابل برگشت : این نوع حساب اسنادی قابل برگشت دارای شرایط خاصی است و عموما مورد وثوق فروشنده نمی باشد چون در این نوع LC خریدار و فروشنده می توانند در شرایط گشایش بدون اطلاع فروشنده تغییر ایجاد کنند و از آنجایی که این تغییرات به نفع فروشنده نمی باشد مورد وثوق وی واقع نشده و می تواند وارد آن نشود .
غیرقابل برگشت : در این نوع LC خریدار و فروشنده باید قبل از هر نوع تغییر در آن یکدیگر را مطلع کنند و بدون موافقت هر دو امکان ایجاد تغییر در این نوع اعتبار وجود نخواهد داشت و فروشندگان عموما از این نوع بیشتر استقبال می کنند چون معامله انها بیشتر تضمین می کند .

 قابل انتقال : در این نوع LC ذینفعان می توانند اعتبار خود را به اشخاص دیگر منتقل نمایند البته می تواند این انتقال کامل و یا فقط بخشی از اعتبار باشد .

 تایید شده : گشایش اسنادی تایید نشده علاوه بر اینکه بانک گشایش کننده و یا بانک کارگزار باید اسناد را تایید میکند بانک مرکزی کشور گشایش کننده هم باید این نوع از LC را تایید نماید تا وجه قانونی و معتبر پیدا شود .

 ماده قرمز : این نوع گشایش اسنادی شرایط متفاوت تری دارد و فروشنده می تواند برای ارسال کالای خود پیش پرداخت دریافت نماید علت اینکه این نوع LC را ماده قرمز نامگذاری کرده اند این بود که برای بار اول که این قانون مورد تصویب قرار گرفت بانکی که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت کرد اسناد آن را با خودکار رنگ قرمز مرقوم نمود و از آن پس این نام به وی اعطا گردید .

 گردان : در این LC بعد از انجام هر معامله دوباره حساب نزد بانک شارژ شده وبرای معامله بعد آماده می شود و در معاملات بعدی دیگر نیاز به افتتاح حساب جدید نخواهد بود .

 غیر قابل انتقال : در این نوع گشایش امکان انتقال LC  به شخص دیگری وجود نخواهد داشت و در معاملات بین المللی هم مبنا بر غیر قابل انتقال بودن قرار داده میشود مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد در ایران هم همینطور است و برای انتقال حساب تایید بانک مرکزی لازم است .

 نسیه :

در این نوع حساب های LC پرداخت وجه معامله به فروشنده بلافاصله و پس از دریافت کالا انجام نمیشود و فروشنده به خریدار فرصت می دهد بعد فروش کالا پول آن را پرداخت نماید.

مطالب مرتبط:

اعتبار اسنادی یا LC چیست ؟

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب