فرارهای مالیاتی

فرار مالیاتی

فرارهای مالیاتی پدیده ای ای است که سالهای زیادی است که  درکشور ما رواج دارد، به طوری که برای بعضی ازمودیان به صورت عادت و رویه تبدیل شده است. فرارمالیاتی همیشه وهمه جا موضوع مهمی برای مؤدیان بوده است. از این رو در سایر کشورها با توجه به سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته و تدوین مقررات بازدارنده، سعی […]

فرارهای مالیاتی پدیده ای ای است که سالهای زیادی است که  درکشور ما رواج دارد، به طوری که برای بعضی ازمودیان به صورت عادت و رویه تبدیل شده است.

فرارمالیاتی همیشه وهمه جا موضوع مهمی برای مؤدیان بوده است. از این رو در سایر کشورها با توجه به سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته و تدوین مقررات بازدارنده، سعی در کاهش آن کرده‌اند و بدین وسیله تلاش می کنند تا ازفرارمالیاتی جلوگیری نمایند.

تمکین ازمقررات مالیاتی و به تبع آن فرار مالیاتی موضوعی است که نه تنها درایران بلکه در دیگر کشورها نیز دارای اهمیت و محل بحث بوده و دنبال راه وچاره حل مشکل می باشند.

 

راههای مقابله با فرارهای  مالیاتی

هر گونه تلاش قانونی یا غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات، یا کمتر پرداخت نمودن آن می باشد. به هرشیوه ای که صورت گیرد، مانند ندادن اطلاعات لازم درمورد عوایدومنافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، که سبب می شود مودی کمترازمیزانی که قانونا موظف است پرداخت کند فرار مالیاتی خوانده می‌شود. بنابراین به هرفعالیت یا تلاشی که درجهت پرداخت نکردن مالیات یا پرداخت کمتراز میزان واقعی آن انجام شود، فرار مالیاتی گفته می‌شود.

 

این پدیده نامطلوب به روش‌های گوناگون صورت میگیرد، مانندعدم ارائه اطلاعات صحیح به بازرسان مالیاتی در رابطه با میزان سود ویا پرداخت رشوه به ‌منظورعدم محاسبه میزان واقعی مالیات وغیره انجام می‌شود.

 

عوامل بنیادین فرارهای مالیاتی :

 

1.اقتصاد پنهان

2.ایراد در ساختار اجرایی اقتصادی

3.عدم شفافیت در قوانین ومقررات

4.عدم ثبات قوانین ومقررات و تغییر و جابجایی مداوم قوانین

5.گستردگی اقتصاد و پنهان بودن بسیاری از فعالیت هایی که توسط افراد حقیقی یا حقوقی تحت عناوین مختلف در کشور ما صورت می گیرد.

6.همچنین وضعیت تاریخی مخصوصا شرایط جنگ تحمیلی که بخش عمده درآمد ها را از جریان سرمایه گذاری خارج و به صورت ذخایر غیر مولد در آورده بود.

 

لازم به ذکر است که در برخی کشورها میزان مجازات حبس برای هر نوع این موضوع  تا پنج سال نیز پیش‌بینی‌شده است. به همین منظور با رویکرد شناساندن کامل ودقیق این جرم، قانون گذاران سعی نموده‌اند تعریفی جامع ازاین جرم درقانون مالیات‌های مستقیم ارائه کنند.

 

درایران طبق  قانون مالیاتهای مستقیم هرگاه مؤدی مالیات به قصد فراراز پرداخت، عمداً به ترازنامه وحساب سود وزیان یا به دفاتر واسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات، ملاک هستند وبرخلاف حقیقت تهیه وتنظیم‌شده، استناد نماید یا برای سه سال متوالی ازتسلیم اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه وحساب سود و زیان خودداری کند،مجرم شناخته می‌شود.

 

انواع فرارهای مالیاتی 

 

1.ساختن کد اقتصادی جعلی

2.تنظیم وارائه ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاترو اسناد خلاف حقیقت(ساختگی)

3.اگربرای سه سال متوالی اظهارنامه مالیاتی وترازنامه وحساب سود وزیان خود را به مراجع ذیربط ارائه نکند.

4.اگر فعالیت اقتصادی و روش‌های کسب درآمد خود را پنهان کند.

5.درصورتی‌ که مانع ازآن شود که مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی او یا شخص ثالث دسترسی داشته باشند.

6.اگر معاملات و قراردادهای تجاری خود را با نام افراد دیگری انجام دهید.

7.درصورتی ‌که از کارت بازرگانی افراد دیگر به ‌قصد فرارمالیاتی استفاده کند.

8.اگر با عقد قرارداد صوری وارائه برگ خریدهای ساختگی، قصد پنهان کردن درآمد واقعی خود را داشته باشد.(دست‌کاری مقدار و قیمت کالای خریداری‌شده)

9.اگر فعالیت‌های خود را طوری قلمداد نماید که گویا مشمول معافیت مالیاتی بوده است.

10.ارائه صورت‌حساب‌های خرید مواد اولیه ودیگرکالاهای مصرفی بیش ازیکبار به ‌منظورافزایش غیرواقعی هزینه‌ها

 

 

فرارهای مالیاتی عمدتا توسط پردرآمدها و با سندسازی و ارئه آمارغلط صورت می‌گیردوباعث میشودتا:

 

1- آثار سوء آن درتأمین نشدن درآمدهای مورد نیاز دولت و در نتیجه عدم ارائه خدمات اجتماعی مطلوب و با کیفیت ظهور و بروز پیدا می‌کند.

2- همچنین این موضوع  سبب می‌شود درآمدها در سطح جامعه به نحو متناسب توزیع نشده و انباشت ثروت در دست گروه‌های خاص، نه فقط زمینه تقویت قدرت سیاسی برخی گروه‌ها را فراهم آورد بلکه شکاف طبقاتی ناشی از این امر موجب افزایش تنش سیاسی و اجتماعی در جامعه می‌شود.

 

تمایز فرارمالیاتی و اجتناب مالیاتی

استفاده از روش‌های قانونی برای کم کردن مالیات، اجتناب مالیاتی گفته می‌شود.  درحالیکه فرار یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مؤدی مالیاتی ازارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می‌شود، امتناع می‌کند، یک نوع عمل غیررسمی انجام می‌دهد. که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می‌دارد. اما دراجتناب از پرداخت مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود.

بنابراین، اجتناب مالیاتی، قانونی و برای کاهش تعهدات مالیاتی فرد با دور زدن قانون یا استفاده کامل ازظرایف قانونی است، اما تقلب یا فرارمالیاتی، غیرقانونی و مبادرت عمدی به اعمال خلاف قانون مانند گزارش غیرواقعی درآمد و فروش، کسورات و تنظیم اظهارنامه‌ها است.

این دو عنوان، هر دو به ‌منظورکاهش میزان مالیات انجام می‌شوند، اما تفاوت بنیادین آن‌ها در این است که اجتناب مالیاتی رفتاری قانونی است، در صورتی که فرار مالیاتی رفتاری غیرقانونی است. به عبارت دیگراجتناب ازمالیات، یک نوع سوء استفاده رسمی ازقوانین مالیاتی است. چرا که شخص الزاما تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن، البته به شکل غیرواقعی یادداشت وثبت می‌کند.

 

راهکارهای مقابله

الف- با وضع قوانین خوب، قابل ‌درک و کارا کمک زیادی درشفافیت نظام مالیاتی کشور انجام دهیم.

ب- با تدوین فرآیندهای مالیاتی کارآمد روند دریافت مالیات را تسهیل نمائیم.

ج- با توجه به رضایت مودیان مالیاتی منجر به مشارکت بیشتر آن‌ها در پرداخت مالیات شویم.

د- با به کارگیری منابع انسانی ماهر به ترغیب مردم به پرداخت مالیات و هر چه بهتراجرا کردن فرآیندهای مالیاتی کمک نماییم.

اگر شما هم به مباحث مربوط به حسابداری علاقه دارید و یا حتی در این زمینه فعالیت حرفه دارید با مراجعه به سایت سازه حساب میتوانید بسیاری از مطالب درمورد نرم افزار حسابداری را مطالعه کنید.

و اینکه اگر قصد انتخاب نرم افزار حسابداری تولیدی  را دارید و یا اینکه الزاما به دنبال یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری هستید میتوانید

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب