حد نصاب معاملات فصلی

حد نصاب معاملات فصلی چیست؟ نحوه محاسبه حد نصاب معاملات

حد نصاب معاملات فصلی – حد نصاب معاملات مبلغی است که هر ساله از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی به منظور بهره برداری مودیان مالیاتی مشخص و اعلام می گردد. در صورتی که در طول یک فصل، حد نصاب معاملات مودیان از مبلغ حد نصاب معین شده کمتر باشد، نیازی به ارائه شماره اقتصادی […]

حد نصاب معاملات فصلی – حد نصاب معاملات مبلغی است که هر ساله از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی به منظور بهره برداری مودیان مالیاتی مشخص و اعلام می گردد. در صورتی که در طول یک فصل، حد نصاب معاملات مودیان از مبلغ حد نصاب معین شده کمتر باشد، نیازی به ارائه شماره اقتصادی و اطلاعات طرف معامله نیست و می توان گزارش معاملات فصلی را بصورت تجمیع شده ارائه نمود.

از حد نصاب معاملات برای موارد گوناگونی استفاده می شود که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • گزارش معاملات فصلی

  • آئین نامه های مالی و معاملاتی دولت و برگزاری مناقصات

منظور از حد نصاب معاملات چیست؟

در قانون اجرایی برگزاری مناقصات، روشهای متعددی وجود دارد که یکی از این نوع مناقصات که در ماده 3 مشخص شده است، برگزاری مناقصه به صورت مشخص کردن حد نصاب معاملات می باشد. تمامی بخش های دولتی به جز نیروهای مسلح در هنگام برگزاری مناقصات باید مطابق قانون قیمت معاملات را در سه دسته مشخص کنند:

  • معاملات کوچک

  • معاملات متوسط

  • معاملات بزرگ

مبلغ این معاملات براساس شاخص بهای کالا و خدمات از سوی بانک مرکزی مشخص می گردد. مبلغ معاملات کوچک از سوی مودیان مالیاتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. براساس بند ب ماده 1 قانون 169، قوای سه گانه، سازمان ها و ارگان های دولتی،  بانک ها و موسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و شواری نگهبان در برگزاری مناقصات ملزم به رعایت و اجرای این قانون می باشند.

تعیین مبلغ حد نصاب معاملات

طبق موصبه هیات وزیران در تاریخ 03/02/1399 به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات و ماده (43) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حد نصاب معاملات در سال 1399 به شرح زیر تعیین شد:

  • معاملات کوچک: معاملاتی که مبلغ معامله تا سقف مبلغ چهارصد و پنجاه میلیون (450.000.000) ریال باشد.

  • معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ معامله بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (4.500.000.000) ریال تجاوز نکند.

  • معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (4.500.000.000) ریال باشد.

حد نصاب برای ثبت اموال و دارایی ها

مطابق با ماده 12 قانون برگزاری مناقصات، در صورتی تحصیل یک دارایی به مبلغ تمام شده کمتر از 10% حد نصاب معاملات کوچک باشد، استهلاک دارایی تحصیل شده را می توان به عنوان هزینه ثبت نمود. بدین ترتیب مبلغ هزینه استهلاک در صورت سود و زیان نهایی لحاظ می گردد. در سال 1399 مبلغ حد نصاب برای ثبت دارایی ها مبلغ 45.000.000 ریال می باشد.

مثال برای بررسی حد نصاب معاملات فصلی

اگر در یک شرکت و در فصل پاییز سال 1399، از شخصی حقیقی دو فاکتور خرید به مبالغ 8.000.000 و 12.000.000 ریال ثبت گردد. به دلیل اینکه جمع مبلغ این دو فاکتور خرید کمتر از 5% حد نصاب معاملات کوچک در سال 1399 می باشد، بدون در اختیار داشتن شماره اقتصادی فروشنده می توان گزارش این صورتحساب ها را بصورت تجمیع شده ارائه نمود.

5% حد نصاب معاملات کوچک : 22.500.000 = 5% × 450.000.000

جمع دو فاکتور خرید کمتر از 5% حد نصاب معاملات : 20.000.000 = 12.000.000 + 8.000.000 

جهت آشنایی بیشتر با سرفصل ها و موارد مهم در حوزه حسابداری و حسابداری مالی به سایت سازه حساب مراجعه فرمایید.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب