پایه سنوات و حق سنوات چیست

پایه سنوات و حق سنوات چیست

پایه سنوات و حق سنوات چیست ؟ – پایه سنوات و حق سنوات ( مزایای پایان خدمت کارکنان ) دو موضوع جداگانه در حسابداری می باشند اما بعضی افراد به اشتباه این دو موضوع  را یکسان می دانند . علت این اشتباه شاید وجود واژه سنوات در هردو عبارت است . در این مقاله به بررسی تفاوت […]

پایه سنوات و حق سنوات چیست ؟ – پایه سنوات و حق سنوات ( مزایای پایان خدمت کارکنان ) دو موضوع جداگانه در حسابداری می باشند اما بعضی افراد به اشتباه این دو موضوع  را یکسان می دانند . علت این اشتباه شاید وجود واژه سنوات در هردو عبارت است .

در این مقاله به بررسی تفاوت این دو مبحث می پردازیم .

 

 

محاسبه حق سنوات

 

پایه سنوات چیست ؟

پایه سنوات ، مزد سنوات ،  مزد پایه سنوات ، سنوات پایه همه نشانگر یک مفهوم هستند و دارای یک معنی می باشند که عبارت است از مبلغی که به ازای داشتن حداقل یکسال سابقه کار و یا گذشتن یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی در همان کارگاه به مزد کارکنان افزوده و اعمال می شود .

پایه سنوات ، مفهومی متفاوت از مزایای پایان کار است و معمولاً کارگران آن را با معنای عرفی « سنوات » اشتباه می گیرند .

پایه سنوات را می توان بخش حمایتی پایه حقوق نامید که معمولاً برای جبران حداقل دستمزد ، توسط شورای عالی کار ، تصویب و ابلاغ می شود . این بخش از حقوق ، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولاً با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می شود .

هرچند می توان آن را به صورت چند ماه یکبار یا سالی یکبار نیز پرداخت کرد . « پایه سنوات » یکی از مزایای جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد . از نظر حقوقی ، بر خلاف حق سنوات ، پایه سنوات به اتمام سال یا خاتمه قرارداد کار ارتباطی ندارد . پایه سنوات تنها جنبه حمایتی از کارگر دارد و به حقوق پایه کارگر افزوده می‌شود .

همواره یکی از دغدغه های کارگران تفاوت بین قراردادهای رسمی و غیررسمی بود . لازم به ذکر است  بر اساس بخشنامه وزارت کار ، تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی نیست .

 

نحوه محاسبه پایه سنوات

مرجع تصویب فرمول محاسبه و میزان پایه سنوات شورای عالی کار است که هر ساله همراه با ابلاغ حداقل حقوق کارگران ، جدولی برای محاسبه این مفهوم  نیز ارائه می دهد . با این حساب ، این مفهوم مبلغ مشخص و معینی ندارد و بسته به نوع کار کارگر و سابقه کار او ممکن است ارقام متغیری را شامل شود .

نکته مهم آن است که مبلغ پایه سنوات بایستی با توجه به حقوق روزانه کارگر محاسبه شود و به دستمزد روزانه وی اضافه شود و در نهایت ضربدر تعداد روزهای ماه شود تا پایه سنوات کارگر در هر ماه مشخص شود .

پایه سنوات جزئی از مزد محسوب می‌شود و در تمام آیتم هایی که مزد بر آن تاثیر دارد ، مانند محاسبه اضافه کاری ، عیدی و سنوات و موارد مشابه تاثیرگذار است . این بخش از حقوق حتی  مشمول بیمه و مالیات می باشد .

 

 

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات

 

حق سنوات چیست ؟

حق سنوات یا حق سنوات پایان خدمت که با نام‌های مزایای پایان خدمت یا مزایای اتمام کار هم شناخته می‌شود ، یکی از مزایای مالی اجباری است که کارفرما موظف است آن را به کارگر در پایان مدت خدمت او پرداخت کند . به ساده ‌ترین بیان ، حق سنوات نوعی پاداش مالی است که کارفرما در پایان خدمت کارگر ، به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد ، باید آن را پرداخت کند .

همان طور که پیشتر گفته شد ، حق سنوات در پایان مدت خدمت کارگر به او پرداخت می‌شود . یعنی تفاوتی ندارد که این پایان کار به چه دلیلی باشد .

مطابق قانون کار می‌توان ، رایج‌ترین دلایل خاتمه قرارداد کار را به این شکل تشریح کرد :

  • اتمام موضوع قرارداد کار

  • اتمام مدت قرارداد کار

  • استعفای کارگر

  • اخراج کارگر

  • بازنشستگی کارگر

  • از کار افتادگی کارگر

تاکید می شود که در ارتباط با پرداخت این حق ، تفاوتی ندارد که خاتمه قرارداد کار به چه دلیلی اتفاق افتاده است ، در هر صورت کارگر مستحق دریافت مزایای پایان خدمت از جمله حق سنوات خواهد بود .

البته اغلب کارفرمایان به جای آنکه بخواهند این مبلغ را پایان قرارداد کار به کارگر پرداخت کنند ، ترجیح می‌دهند در پایان هر سال ، به همراه سایر پاداش های مالی مانند عیدی ، حق سنوات سال قبل را نیز به صورت کامل پرداخت کنند .

 

فرمول محاسبه سنوات

 

 

نحوه محاسبه سنوات

حق سنوات سالانه ، اصولا مبلغی معادل آخرین حقوق یک ماه کارگر است . اما ممکن است اشتغال کارگر کمتر از یک سال باشد . به همین خاطر بایستی فرمول خاص محاسبه حق سنوات را دانست و از آن استفاده کرد .

 

به طور خلاصه روش و فرمول محاسبه سنوات به صورت زیر است :

 

تعداد روزهای کاری کارگر × ( تعداد روز سال ÷ حقوق پایه کارگر ) = حق سنوات  سالانه کارگر

 

نکته : سنوات خدمت مشمول بیمه و مالیات نمی‌شود .

 

شرکت نرم افزاری حسابداری سازه حساب ، برترین تولید کننده انواع نرم افزار حسابداری تولیدی و نرم افزار حسابداری پیمانکاری در سراسر کشور می باشد .

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب