حقوق و دستمزد

حقوق قانون کار در وزارت کار

حقوق و دستمزد وزارت کار – در قانون کار حقوق و دستمزد به هزینه ای اطلاق می شود که از طرف کارفرما به پرسنل  شرکت، سازمان و موسسه ای در قبال فعالیت انجام شده پرداخت می گردد. حقوق و دستمزد وزارت کار از دو کلمه حقوق به معنای دریافت در قبال فعالیت و کارکرد ماهانه […]

حقوق و دستمزد وزارت کار – در قانون کار حقوق و دستمزد به هزینه ای اطلاق می شود که از طرف کارفرما به پرسنل  شرکت، سازمان و موسسه ای در قبال فعالیت انجام شده پرداخت می گردد.

حقوق و دستمزد وزارت کار از دو کلمه حقوق به معنای دریافت در قبال فعالیت و کارکرد ماهانه که بصورت ماهانه پرداخت می گردد و دستمرد به معنای دریافت در قبال کارکرد روزانه یا هفتگی براساس ساعت است که بصورت روزانه یا هفتگی پرداخت می گردد.

لیست حقوق براساس اضافات و کسورات کارکنان تنظیم می گردد. در هر شرکت واحد حسابداری موظف است کارکرد کارکنان خود را که شامل اضافات و کسورات می باشد به طور دقیق محاسبه و در قالب فیش حقوقی به کارکنان خود ارائه دهد.

حقوق و دستمزد

حقوق ماهانه وزارت کار

دریافتی حقوق کارکنان (اضافات)

حداقل دستمزد روزانه / ماهانه( یا همان حقوق پایه)

بن کارگری

حق مسکن

حق اولاد برای هر فرزند

ایاب و ذهاب

سنوات

اضافه کاری

پاداش

و …

کسورات :

مساعده

وام

7% بیمه سهم کارگر

مالیات حقوق

و …

مفاد قانون کار در ارتباط با حقوق و دستمزد کارکنان

  • لیست حقوق و دستمزد وزارت کار  براساس 30 روزه تعیین می گردد.(برای ماه های 31 روزه حقوق بر 30 تقسیم و در 31 ضرب و برای ماهای 29 روزه بر 30 تقسیم و در 29 ضرب می گردد).
  • تعداد ساعتهای کارکرد در یک هفته 44 ساعت می باشد.
  • اگر شغل فرد جزء مشاغل سخت و زیان آور باشد ساعتهای کارکرد وی در یک هفته معادل 36 ساعت تعیین می گردد.
  • تعداد ساعتهای کارکرد یک کارگر با حداقل حقوق دریافتی باید 192 ساعت در ماه باشد.
  • روزهای جمعه و تعطیلات رسمی در تقویم، جزء تعطیلات کارکنان محاسبه میگردد ولی شامل حقوق می باشد.
  • دستمزد هر ساعت اضافه کاری طبق قانون 40% بیشتر از ساعات عادی می باشد.(اضافه کاری حتما باید بصورت توافقی باشد و هیچ اجباری در اضافه کاری وجود ندارد).
  • حق سنوات برای افرادی که سابقه کاری بالای یکسال را دارند ، کارفرما موظف است براساس آخرین حقوق پرداختی، یکماه حقوق جهت مزایای پایان کار به نامبرده پرداخت نماید.
  • عیدی براساس پایه حقوق محاسبه میگردد و شامل 2 برابر حقوق پایه دریافتی می باشد به شرط اینکه مبلغ پرداختی از سه برابر حداقل دستمزد قانون کار تجاوز نکند.

حقوق و دستمزد قانون کار

اضافه کاری

مطابق قانون کار هرگاه کارکنان بیشتر از ساعات کاری روزانه تعریف شده که معادل 7 ساعت و 20 دقیقه است کار کنند، مشمول دریافت اضافه کاری می باشند که این مبلغ 40% بیشتر از دستمزد ساعتی طبق قانون محاسبه می گردد.

هر فرد طبق قانون کار در روز حداکثر مجاز به 4 ساعت اضافه کار و در طول ماه مجاز به 135 ساعت اضافه کار می باشد.

همچنین بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

فرمول محاسبه اضافه کاری قانون کار

دستمزد ساعتی * تعداد ساعت اضافه کاری * 140درصد

عیدی وزارت کار

در قانون کار مبلغ عیدی معمولا در پایان سال بر اساس میزان کارکرد کارکنان محاسبه و قبل از پایان سال پرداخت میگردد و این میزان نباید از حداقل حقوق دریافتی کارکنان کمتر باشد.

همه کارفرمایان موظفند برای کارکنانی که یکسال کامل را برایشان کار کرده اند عیدی آنان را براساس حداقل 2برابر پایه حقوق و حداکثر 3برابر پایه حقوق براساس اخرین حقوق دریافتی پرداخت نمایند.

طبق قانون کار مبلغ عیدی نباید از 3 برابر حداقل حقوق پایه(معادل 90 روز کاری) بیشتر باشد.

برای کارکنانی که کمتر از یکسال کار کرده اند باید عیدی آنها به تعداد روزهای کارکرد و براساس 60 روز مزد محاسبه گردد.

حداقل عیدی در سال =  60 روز * حداقل دستمزد روزانه

حداکثر عیدی در سال = = 90 روز * حداقل دستمزد روزانه

شرایط دریافت عیدی برای کارکنان این است که حتما باید یک ماه کارکرد داشته باشند.

نحوه محاسبه حق بیمه تأمین اجتماعی 

کارفرمایان موظفند هرماه معادل 30 درصد حقوق و مزایای کارکنان را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایند، که این 30 درصد شامل موارد زیر می باشد:

  • 7درصد بیمه سهم کارگر
  • 3 درصد بیمه بیکاری
  • 20 درصد بیمه حق کارفرما

که از سه مورد بالا 7 درصد بیمه سهم کارگر از حقوق و مزایای کارکنان کسر و 23 درصد الباقی توسط کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می گردد.

 

حقوق و دستمزد تامین اجتماعی

 

 حق اولاد وزارت کار 

طبق قانون کار، حق اولاد کمک هزینه ای است که به کارکنان جهت مخارج فرزندان آنها پرداخت میگردد و مبلغ آن برای هر فرزند معادل 3 برابر حداقل دستمزد روزانه می باشد.

شرایط دریافت حق اولاد 

حق اولاد به کارکنانی تعلق میگیرد که حداقل 2 سال سابقه بیمه تأمین اجتماعی داشته باشند، همچنین به فرزندان پسر زیر سن 18 سال (پسران در صورت اشتغال به تحصیل تا زمان اتمام تحصیل حق اولاد به آنها تعلق میگیرد) و دختران تا قبل از ازدواج و قبل از اشتغال به کار(درصورتیکه در محل کار جزء لیست بیمه نباشند شامل حق اولاد هستند) تعلق میگیرد.

تا قبل از سال 1399 حق اولاد در تأمین اجتماعی تا 2 فرزند تعلق داشت ولی از سال 1399 به بعد این محدودیت برداشته شده و به تمام فرزاندان تعلق می گیرد.

جهت محاسبات و بستن لیست حقوق و دستمزد وزارت کار و پرداخت آن، معمولا حسابداران از نرم افزارهای حقوق و دستمزد استفاده میکنند. چرا که استفاده از این نرم افزار ها امکان اشتباهات در محاسبات را به صفر می رساند و همچنین باعث صرفه جویی در وقت می گردد.

 

گروه نرم افزاری سازه حساب با ارائه زیر بسته حقوق و دستمزد این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده که بتوانند محاسبات حقوق و دستمزد کارکنان را به راحتی و با اطمینان انجام دهند.

همچنین بخوانید: پایه سنوات و حق سنوات

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب