رشته حسابداری

رشته حسابداری

رشته حسابداری یکی از پر مخاطب ترین رشته های دانشگاهی است که بازار کاری گسترده ای از سطح یک بنگاه اقتصادی کوچک مثل یک مغازه تا سطح بسیار بزرگی مثل یک کشور یا یک سازمان بین المللی دارد. رشته حسابداری در ایران چه جایگاهی دارد ؟ گرایش های رشته حسابداری در مقاطع مختلف چیستند؟ تاریخچه […]

رشته حسابداری یکی از پر مخاطب ترین رشته های دانشگاهی است که بازار کاری گسترده ای از سطح یک بنگاه اقتصادی کوچک مثل یک مغازه تا سطح بسیار بزرگی مثل یک کشور یا یک سازمان بین المللی دارد.
رشته حسابداری در ایران چه جایگاهی دارد ؟
گرایش های رشته حسابداری در مقاطع مختلف چیستند؟

تاریخچه رشته حسابداری در ایران معاصر

از دوران قاجاریه علم حسابداری نوین وارد ایران شد ، منتها نه به شکل رشته حسابدرای ، بلکه به وسیله ناکس دارسی که امتیاز نفت ایران را از قاجاریان گرفته بود ، شرکت نفت ایران و انگلستان راه اندازی شد و به طور طبیعی روش های حسابداری نوین وارد ایران شد.
برای اولین بار در سال 1315 اولین گروه از حسابداران به تعداد 12 نفر به انگلستان روانه شدند تا در رشته حسابداری تحصیل کنند.
در نهایت شرکت ملی نفت اقدام به تاسیس یک آموزشگاه برای  این رشته نمود در سال 1336 که نقطه‌ی سرآغاز رشته حسابداری در ایران بوده است.

رشته های حسابداری

توانایی های مورد نیاز رشته حسابداری چیستند؟

از جمله توانایی هایی که مورد نیاز هستند برای تحصیل در رشته حسابدرای ، می‌توان به توانایی تحلیل داده ها و استنتاج بالا اشاره کرد.
یکی دیگر از این توانایی ها صبر و نشستن طولانی مدت پشت میز است، زیرا رشته حسابدرای نیاز به ساعت ها صبر و حوصله دارد.
همچنین لازم است که یک حسابدار ، به محاسبات پایه‌ای ریاضی تسلط کافی داشته باشد. یکی دیگر از توانایی ها و ویژگی های لازم برای تحصیل در این رشته ، دقت بالا در انجام محاسبات ریاضی است ، زیرا هر اشتباه کوچک محاسباتی میتواند تمام حساب های یک دوره مالی را دچار خطا کند.

رشته حسابداری چه دروسی در دانشگاه دارد؟

دروس حسابداری در دانشگاه شامل دروس پایه ، دروس اصلی و دروس تخصصی می‌باشند.
در زیر به اختصار چند مورد از دروس پایه را لیست می‌کنیم:
1) روانشناسی عمومی
2) ریاضیات پایه
3) مدیریت تولید
4) حقوق بازرگانی
5) اصول علم اقتصاد
و…….
همچنین برخی از دروس اصلی و تخصصی هم در زیر آمده است:
1) اصول حسابدرای
2) حسابداری میانه
3) حسابرسی
4) حسابداری مالیاتی
5) مدیریت مالی
6) متون حسابداری

رشته حسابداری ، چه گرایش هایی در مقاطع مختلف دارد؟

در مقطع کارشناسی ، میتوان به گرایش های حسابداری مقدماتی ، حسابداری دولتی ، حسابداری صنعتی ، حسابداری مالیاتی ، حسابدرای بودجه ای ، حسابرسی ، حسابداری سیستم ، حسابداری موسسات غیرانتفاعی و حسابداری اجتماعی اشاره کرد.

حسابداری مقدماتی

یکی از پرکاربردترین گرایش های رشته حسابداری می‌باشد که در پست های مدیریتی و کسب و کارهای کوچک و کارخانه ها و شرکت های تجاری کاربرد دارد، به عبارتی در هر جایی که گردش مالی وجود دارد ، این گرایش از حسابداری کاربرد دارد.

حسابداری دولتی

علم کنترل صورت های مالی و حساب ها در کلیه ارگان های دولتی و نیمه دولتی است. اگر به دنبال استخدام در یک سازمان دولتی هستید این گرایش از حسابداری بسیار کمک کننده‌ی شماست .

حسابداری صنعتی

در این دوره شما ابتدا باید دوره حسابداری مقدماتی را سپری کنید . در این گرایش از رشته حسابداری به محاسبه‌ی بهای تمام شده‌ی کالای تولیدی می پردازیم .

حسابداری مالیاتی

رشته حسابداری

در گرایش حسابداری مالیاتی رشته حسابداری ، باید ابتدا دوره حسابداری مقدماتی را بگذرانیم و سپس در این دوره تحصیل نماییم.
امروزه در هر کشور توسعه یافته ای که بهره ای از تمدن برده باشد‌ ‌، قوانین مالیاتی وجود دارد و این قوانین نیاز به متخصصانی دارد که آنها را بفهمند و درک کنند.
از این رو رشته حسابداری نیز با گرایش حسابداری مالیاتی پاسخگوی این نیاز بوده است ، همچنین نیاز به این گرایش نیز هرروزه در حال افزایش است.

حسابداری بودجه‌ای

در این گرایش به تهیه و تنظیم بودجه مالی سازمان ها و نهاد های اقتصادی بزرگ می‌پردازیم.
این گرایش از حسابداری ، در شرکت های تولیدی و ساختمانی و پیمانکاری ، کاربرد گسترده‌ای دارد.

در نهایت مشاهده میکنید که بازار کار بسیار متنوع و گسترده میباشد وروز به روز هم در حال بیشتر شدن است و طبیعتا نیاز بسیار زیادی به این رشته بوده ، هست و خواهد بود.

مطلب مرتبط : آموزش حسابداری در منزل

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب