حسابداری حرفه ای

۶ رازِ اخلاق حرفه ای در حسابداری

با توجه به اینکه فعالیتهـاي مالی و حسابداری حرفه ای  بـراي بقـاي دنیـاي امـروز ضروري هستند؛ از این رو این داشتن اخلاق حسابداری به عنوان یک حرفه سـودمند تلقـی شـده و بـه خاطر نقش اساسی اش در ردیابی شبکه بـزرگ و مـبهم روابـط مالی پیچیده در دنیاي اقتصادي امروز، بـه یـک حرفـه خـدماتی حساس تبدیل […]

با توجه به اینکه فعالیتهـاي مالی و حسابداری حرفه ای  بـراي بقـاي دنیـاي امـروز ضروري هستند؛ از این رو این داشتن اخلاق حسابداری به عنوان یک حرفه سـودمند تلقـی شـده و بـه خاطر نقش اساسی اش در ردیابی شبکه بـزرگ و مـبهم روابـط مالی پیچیده در دنیاي اقتصادي امروز، بـه یـک حرفـه خـدماتی حساس تبدیل شده که همچون دیگر حرفه ها داراي فرمان هـاي اخلاقی می باشد.

نقش وظیفه و مسئولیت حسابداران حرفه ای در قبال جامعه ایجاب می کند که آنان اصول عمومی اخلاق حسنه را در همه جنبه ها رعایت و به آیین رفتار حرفه ای منسجمی پایبند باشند تا پذیرش اعتبار و احترام اجتماعی را که لازمه فعالیت در هر حرفه تخصصی است، بدست آورند.

برجستگی متمایزکننده حرفه حسابداری پذیرش مسئولیت نسبت به عموم است. جامعه انتظارات فراوانی از اهل این حرفه دارد و مردم باید به کیفیت خدمات پیچیده ارائه شده توسط حرفه حسابداری اعتماد داشته باشند.

از این رو اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران باید به طور قابل توجهی کارآمد، قابل اتکا، واقعی و بی غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها باید واجد شرایط و صلاحیت حرفه ای باشند، بلکه باید از درجه بالایی از صداقت و درستکاری حرفه ای نیز برخوردار و آبرو و حیثیت حرفه ای از مهمترین دارایی های آنها باشد. در نتیجه اخلاق حسابداری برای حسابداران حرفه ای و افرادی که به خدمات حسابداری تکیه دارند اهمیت زیادی دارد.

اصول اخلاقی حسابداری

اصول اخلاقی حسابداری که کـم و بیش مورد توافق نظر همه انجمـن هـاي حرفـه اي حسابداری بوده و رعایت آنها، موجب تأمین اهداف این حرفه میگـردد بـه شرح زیر است:

الف) درستکاري: حسابدار حرفه اي در انجام خدمات حرفه اي خود باید درستکار باشد.

ب) بی­طرفی: حسابدار حرفه اي باید بی طرف باشد و نباید اجازه دهد هیچ گونه پـیش داوري، جانبـ­داري، تضـاد منـافع یـا نفـوذ دیگران، بی طرفی او را در ارائه خدمات حرفه اي مخدوش کند.

ج) صلاحیت و مراقبت حرفه اي: حسابداری حرفه ای بایـد خـدمات حرفه اي را با دقت، شایستگی و پشتکار انجام دهد. وي همـواره موظف است میزان دانش و مهارت حرفه اي خـود را در سـطحی نگه دارد که بتوان اطمینان حاصل کرد، خدمات وي به گونـه اي قابل قبول و مبتنـی بـر آخـرین تحـولات در حرفـه و قـوانین و مقررات ارائه میشود.

د) رازداري: حسابدار حرفه اي باید به محرمانه بودن اطلاعـاتی که در جریان ارائه خدمات حرفه اي خود به دست می آورد توجـه کند و نباید چنین اطلاعاتی را بدون مجوز صریح صاحب کار یـا کارفرما، استفاده یا افشا کند؛ مگر آنکه از نظر قانونی یا حرفه اي حق و یا مسئولیت افشاي آن را داشته باشد.

ه) رفتار حرفه اي: حسابدار حرفه اي باید به گونه اي عمل کند کـه با حسن شهرت حرفه اي او سازگار باشد و از انجـام اعمـالی کـه اعتبار حرفه او را مخدوش میکند، بپرهیزد.

و) اصول و ضـوابط حرفـه اي: حسـابدار حرفـه اي بایـد خـدمات حرفـه اي را مطـابق اصـول و ضـوابط حرفـه اي انجـام دهـد و همچنین درخواستهاي صاحب کـار یـا کارفرمـاي خـود را بـه گونه اي با مهارت و دقت انجام دهد که بـا الزامـات درسـتکاري، بی طرفی و نیز استقلال حسـابداران حرفـه اي مسـتقل، سـازگار باشد.

گزارشات مالی

دلایل اهمیت رعایت اخلاق حسابداری برای حسابداری و حسابرسان

حسابداری حرفه ای در قبال توجه به منافع عمومی و حفظ اعتبار حرفه حسابداري مسئولند. منافع شخصی نباید بر منافع عمـومی برتر شمرده شود.

حسابداران به نمایندگی از صاحبکاران خود با طیفی از موضوعات روبه رو هستند. آنها اغلب بـه اطلاعـات محرمانـه و حساس دسترسی دارند.

حسابداری حرفه ای خـود را در قبـال صـا حبکار مسـئول مـی دانـد. مأموریت او حل مشکل صاحب کار و ایجاد نشدن چنین ارزشـی و در صورت حل شدن چنین مشکلی، حسابدار حرفه اي وظیفه خود را انجام نداده است. یک حسابدار تنها پس از کسب نتیجه مـورد نظر صاحبکار، با انجام کلیه اقدام هایی که نتیجه مزیور را حاصل میکند. وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

همین الآن بخوانید: ویژگی های یک حسابدار حرفه ای

از لحاظ فنی، حسابداران حرفه اي باید خدمات حرفه اي را مطابق با استانداردهاي فنی و حرفه اي مناسب انجام دهنـد. حسـابداران حرفه اي وظیفه دارند که خواسته هاي صاحبکار را تا جایی انجـام دهند که با الزامات درستی، بی طرفانه بودن، رفتار حرفه ای و… همخوانی داشته باشد.

اگر قرار باشد صورتهاي مالی و گزارشهاي حسـابداري جهـت تصمیمگیري منطقی سهامداران بالقوه و بالفعل، موثق و درخـور استفاده تهیه شوند، باید براي حسابداران که تهیه کننـدگان ایـن صورت ها هستند، مسؤولیت هاي اخلاقی وجـود داشـته باشـد.

از این رو حفظ اصول اخلاقی حسابداري، دیگر تنها به عنوان مشکل یک جامعه تلقـی نمـی شـود، بلکـه تجـارت جهـانی بـه خـاطر تفاوت هاي فرهنگی با این مسئله روبه روست. تمایل روز افـزون شرکت ها بـه جهـانی شـدن، متخصصـان حسـابداري را مجـاب میکند ارتباط خود را با باورهاي اخلاقی و فرهنگـی در سـایر کشورها افزایش دهند.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

2 پاسخ

    1. احمد عزیز از اینکه این مقاله برای شما مفید بوده خوشحالیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب