شناسایی ویژه در نرم افزار حسابداری سازه حساب

اصولاً برای محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا معمولاً مخارجی مانند بهای خرید، هزینه‌های حمل و نقل، حقوق گمرکی، بیمه و هزینه‌های انبارداری در نظر گرفته می‌شود، البته گاهی هزینه‌هایی وجود دارد که تعیین ارتباط بین آن‌ها و کالای معین امکان پذیر نیست؛ بنابراین در مورد این‌گونه هزینه‌ها، اقلام عمده در مخارج بین کلیه کالاها […]

اصولاً برای محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا معمولاً مخارجی مانند بهای خرید، هزینه‌های حمل و نقل، حقوق گمرکی، بیمه و هزینه‌های انبارداری در نظر گرفته می‌شود، البته گاهی هزینه‌هایی وجود دارد که تعیین ارتباط بین آن‌ها و کالای معین امکان پذیر نیست؛ بنابراین در مورد این‌گونه هزینه‌ها، اقلام عمده در مخارج بین کلیه کالاها (کالای فروش رفته و کالای موجود) سرشکن می‌شوند و اقلام جزئی به عنوان هزینه‌های جاری تلقی می‌شوند.

در مقالات گذشته راجع به روش های قیمت گذاری کالا در انبار صحبت شد و چهار روشی که به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرد مطرح شد: روش لایفو، فایفو، شناسایی ویژه و میانگین موزون.

روش شناسایی ویژه

شناسایی ویژه یکی از روش های قیمت گذاری کالا است که درواقع، مبتنی بر جریان واقعی کالا است. در این روش بهای تمام شده هر یک از اقلام موجوی کالا به طور جداگانه محاسبه و تعیین می‌شود و فروش هر قلم کالا ردیابی می شود تا مشخص گردد که مربوط به کدام کالای خریداری شده است. این روش برای تعیین قیمت کالاهایی به کار می رود که بهای تمام شده هر واحد آن را بتوان به تنهایی بدست آورد.

به عبارت دیگر می توان گفت، تعداد کالای باقیمانده از هر نوع کالا را در قیمت واحد آن ضرب نموده تا بهای کل آن کالا محاسبه شود سپس در نهایت مجموع بهای تمام کالا های باقیمانده در پایان دوره مذکور به دست می آید. این روش برای اقلامی مناسب است که صرف نظر از فرآیند خرید یا تولید، قابل تشخیص هستند.

در بعضی از مشاغل محاسبه بهای تمام شده هر یک از کالاها و به دست آوردن سود نهایی آنها بسیار مورد توجه مدیران کسب و کار است. یکی از این حوزه ها، فروشگاه های موبایل هستند که با هر وسعت فعالیتی، این مورد بسیار مهم است.

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد، نرم افزار حسابداری سازه حساب به طور کلی از روش میانگین موزون برای قیمت گذاری و بهای تمام شده استفاده میکند اما نرم افزار تخصصی فروشگاه های موبایل به گونه ای طراحی شده که بتواند علاوه بر بهای تمام شده موبایل ها سود حاصل از فروش هرکالا را نیز ارائه کند. این تفکیک کالاها از طریق ثبت عملیات های خرید و فروش بر اساس شماره سریال صورت می گیرد.

شماره سریال چیست؟

بیشتر محصولات هوشمند از جمله تلفن های همراه، قطعات الکترونیکی یا کامپیوتری و… هم بارکد و هم شماره سریال دارند. شماره سریال در واقع موجودیت یک کالا را تعیین کرده و ترکیبی از چند عدد است که نشان دهنده ی اصلی بودن کالای موردنظر می باشد. این اعداد به صورت تصادفی کنارهم قرار نگرفته اند  بلکه ترکیبی از کدهای کشور سازنده، شرکت سازنده و شناسه ی خود کالا می باشد.

معمولاً شماره سریال کالا در چند جای محصول درج می شود, بر روی جعبه دستگاه، پشت دستگاه و درصورت داشتن باتری، زیر باتری دستگاه هم نوشته می شود همچنین اگر دستگاه شما دارای گارانتی باشد برروی کارت گارانتی سریال کالا ذکر می شود.

سریال در نرم افزار حسابداری سازه حساب

در نرم افزار حسابداری سازه حساب امکان ثبت سریال کالا وجود دارد بدین ترتیب که در زمان تعریف کالا و مشخص نمودن سریال دار بودن کالا, عملیات  خرید و فروش و برگشت از خرید و برگشت از فروش  بر مبنای سریال صورت می گیرد و ثبت سریال مربوط به اقلام فاکتور برای ذخیره فاکتور الزامی است.

سریال در نرم افزار حسابداری سازه حساب

همانطور که گفته شد بعد از ثبت فاکتورهای خرید و فروش برای اقلام مورد نظر در کارتکس ریالی کالا برآورد قیمت ها براساس روش میانگین موزون میباشد و طبیعتاً اضافات مربوط به فاکتورهای خرید بر بهای تمام شده کالا در انبار تأثیر میگذارد.

برای مثال در تصویر پایین اولین فاکتور خرید با قیمت خرید کالا 120،000،000 ریال که مبلغ6،000،000 ریال هم اضافات فاکتور بوده که روی اقلام فاکتور سرشکن شده و بهای تمام شده آن کالا در انبار را تحت تأثیر قرار می دهد.

گزارش کارتکس ریالی انبار

معمولاً در فروشگاههای موبایل هر قلم کالا با سریال خرید و فروش می شود و ممکن است با قیمت های مختلف وارد مجموعه شود. مدیران این مجموعه ها مایلند که بدانند هر سریال طبق قیمت خریداری شده و فروخته شده چقدر سود نهایی داشته است. برای این مورد میتوان در نرم افزار حسابداری سازه حساب قسمت گزارشات انبار از گزارش سریال استفاده نمود.

در این گزارش با ایجاد محدودیت های مختلف مثلاً یک کالای خاص، میتوان وضعیت قیمتهای خرید، فروش  و سریال های موجود هر کالا را همراه با سود حاصل از هر سریال مشاهده نمود.

گزارش سریال در نرم افزار سازه حساب

این گزارش سریال و به طبع سایر گزارشاتی که در نرم افزارهای حسابداری ارائه میشود در تصمیات مدیریتی بسیار تأثیرگذار می باشد و این نکته اهمیت استفاده از یک نرم افزار کامل و جامع در حوزه های مختلف را یادآور می شود. گروه نرم افزاری سازه حساب تلاش کرده است تا بتواند در این زمینه گامی مثبت برداشته و با ارائه نرم افزارهای تخصصی به تمامی نیازهای مجموعه های مختلف از قبیل فروشگاه های موبایل پاسخ دهد.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب