حسابداری درمانگاه ها

حسابداری درمانگاه ها ،کلینیک ها و مراکز درمانی

حسابداری درمانگاه ها ، کلینیک ها و مراکز درمانی در گروه حسابداری خدماتی قرار میگیرد با این تفاوت که خدمات ارائه شده در این شاخه به مراتب حساس تر از سایر شغل های خدماتی می باشد زیرا خدمات ارائه شده در این مراکز به صورت مستقیم با جان و سلامت افراد در ارتباط است. به […]

حسابداری درمانگاه ها ، کلینیک ها و مراکز درمانی در گروه حسابداری خدماتی قرار میگیرد با این تفاوت که خدمات ارائه شده در این شاخه به مراتب حساس تر از سایر شغل های خدماتی می باشد زیرا خدمات ارائه شده در این مراکز به صورت مستقیم با جان و سلامت افراد در ارتباط است.

به طور کلی در حسابداری درمانگاه ها ،کلینیکها و مراکز درمانی آنچه بسیار بیشتر از مباحث مالی باید مدنظر قرار گیرد ،کیفیت ونحوه ارائه خدمات است .به عبارت دیگر باید گفت آنجا که پای حفظ جان و سلامت درمیان باشد پول ارزش پایین تری پیدا میکند و اشخاص به راحتی حاضرند برای دریافت خدمات بهتر و اطمینان خاطر بیشتر مبالغ بالاتری پرداخت کنند.

هتل یا بیمارستان

شاید بارها و بارها شنیده باشید که هزینه های بستری در یک مرکز درمانی از هزینه های اقامت در یک هتل 5 ستاره بیشتر است .این درحالی است که اقامت در یک هتل 5 ستاره از نظر اقتصادی در گروه کالاهای لوکس قرار میگیرد و اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه به راحتی از ان صرفنظر میکنند ونیازی به استفاده از آن نمی بینند  ولی استفاده از خدمات کلینیک ها و مراکز درمانی در گروه کالاهای ضروری قرار دارند و تمامی سطوح جامعه خواسته یا ناخواسته ناچار به استفاده از آن میباشند.

درآمدهای درمانگاه ها ،کلینیک ها و مراکز درمانی

درآمد اصلی و پایه ای درمانگاهها، کلینیک ها و مراکز درمانی درواقع همان مبالغ دریافتی از بیماران می باشد .شاید درکنار این درآمدها درآمدهای حاشیه ای دیگری نیز وجود داشته باشند مثلا ممکن است قسمت هایی از ساختمان کلینیک بابت راه اندازی بوفه ، داروخانه و… به افراد دیگری اجاره داده شود اما همانطور که گفته شد منبع اصلی درآمد در این مراکز مبالغ اخذ شده از بیماران است که در ازای آن مرکز باید خدمتی ( انجام یک آزمایش، عکس برداری ، معاینه پزشکی و ….)به آنها ارائه دهد.

خدمات بهتر،درآمد بیشتر

پس با توجه به آنچه گفته شد کسب درآمد بیشتر دریک کلینیک یا مرکز درمانی صرفا تابع ارائه خدمات بهتر است . وقتی یک مرکز درمانی و پرسنل آن نتوانند نظم و آرامش و اطمینان خاطر را به مراجعه کننده گان خود القا کنند بی شک محل مناسبی برای بهبودی بخشیدن به بیماران نخواهند بود . ارائه خدمات بهتر تا حدودی زیادی مستلزم داشتن یک سیستم مدیریت یکپارچه ، توانمند و سازمان یافته می باشد.

رضایت پرسنل درمان تضمین رضایت بیماران

معمولا در درمانگاه ها،کلینیک ها و مراکز درمانی بخش محدودی از درآمد مربوط مواد مصرفی و داروها و… می باشد بخش عمده آن نتیجه ارائه خدمات است پس درآمد این مراکز در ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد پرسنل قرار دارد و این طور میتوان گفت که  رضایت پرسنل از محیط کار، درآمد و میزان حقوق شان و سهولت در انجام کارهایشان میتواند به طور موثر بر نحوه برخورد آنها با بیماران و مراجعه کنندگان اثر بگذارد و به تبع رضایت بیماران را به دنبال داشته باشد.

حسابداری درمانگاه ها ،کلینیک  ها و مراکز درمانی از دید سهامداران

حال زمان آن رسیده است که از زاویه ی دید سهامداران و سرمایه گذاران درمانگاه ها، کلینیک ها و مراکز درمانی به موضوع نگاهی بیندازیم .آنچه همواره برای یک سهام دار یا سرمایه گذار حائز اهمیت است درآمدهای محقق شده از آن مرکز و همچنین هزینه های صرف شده در آنجا و یا به عبارت ساده ترسود حاصل ازآنسرمایه گذاری می باشد.

درواقع آنچه یک سهامدار از واحد حسابداری کلینیک خود انتظار دارد جدا از مباحثی مثل پرسنل و بیماران و … مدیریت دقیق هزینه ها و درآمدها و افزایش سود است . پس واضح است که سیستم حسابداری درمانگاهها،کلینیک یا مرکز درمانی باید به گونه ای باشد که در هر بازه ای از زمان امکان بررسی هرکدام از آیتم های ذکر شده را به مدیر مالی مجموعه بدهد تا واحد حسابداری بتواند با تسلط کامل بر اوضاع از زیان های احتمالی پیشگیری کند و با تمرکز بر بخش های درآمدزا سود کلینیک را افزایش دهد.

میدیریت سنتی یا اتوماسیون تخصصی

حال سوالاتی مطرح است که آیا این نوع از مدیریت  و حسابداری می توانند توسط یک فرد و به صورت دستی ارائه شود ویا نیازمند یک کار گروهی قوی و یک اتوماسیون تخصصی و جامع می باشد؟ آیا یک سیستم حسابداری سنتی میتواند پاسخگوی نیاز واحد حسابداری یک کلینیک باشد؟ آیا داشتن سیستم های متفاوت و جداگانه برای بخش های مختلف (صندوق، پذیرش، حسابداری و ….)باعث ایجاد سردرگمی و اختلال در کار نخواهد شد .

راهکارهای ایجاد یک سیستم حسابداری دقیق و کارآ:

مشخص و واضح است که نظام مدیریتی و حسابداری درمانگاه ها ، کلینیکها ومراکزدرمانی بسیار پیچیده تر از آن است که به شیوه سنتی و دستی قابل اداره کردن باشد و نیاز به یک سیستم یکپارچه مدیریتی و حسابداری به صورت محسوس در این مراکز قابل رویت است .

وجود یک سیستم جامع برای پذیرش و ثبت اطلاعات پرونده بیماران ، امکان ثبت نوبت دهی ها و شیفت های کاری پرسنل و پزشکان، ثبت مسائل حقوق و دستمزد پرسنل و پزشکان، ثبت هزینه ها و درآمدهای کلینیک و …. میتواند بسیاری از دغدغه ها پرسنل و کارکنان حسابداری را برطرف نماید . موارد ذکر شده در ادامه میتوانند شما در ایجاد یک سیستم حسابداری مناسب راهنمایی کنند.

1- سیستم یکپارچه و تخصصی

سیستم حسابداری مناسب برای یک درمانگاه باید بتواند اطلاعات مالی بخش های مختلف (صندوق ، پذیرش، حقوق و دستمزد و…)را صورت یکپارچه و دقیق در اختیار واحد حسابداری قرار دهد .

2-کنترل داخلی موثر

متاسفانه همیشه و در همه جا هستند افراد سودجو و فرصت طلبی که با استفاده از غفلت مدیران اقدام به حساب سازی ، سرقت و … می کندد پس یکی از الزامات یک سیستم حسابداری کارآ ایجاد یک سیستم کنترل داخلی قوی برای پیشگیری از وقوع چنین اقداماتی است . به عنوان مثال محدود کردن دسترسی های کاربران مختلف یک نمونه از اقدامات موثر در زمینه کنترل داخلی می باشد.

3-بهای تمام شده خدمات

خدمات ارائه شده به هربیمار متفاوت است و آنچه بسیار اهمیت دارد محاسبه دقیق بهای تمام شده این خدمات است زیرا هرگونه اشتباه در محاسبه این مبالغ به ضرر یکی از طرفین خواهد بود.

یعنی چنانچه مبلغ بیش از حد واقعی برآورد شود مشتری ناراضی خواهد بود و چنانچه کمتر از واقعیت برآورد شود مرکز درمانی متضرر خواهد شد. پس یک سیستم حسابداری خوب باید بتواند این مبالغ رو به طور دقیق محاسبه نماید.

4-به روز بودن و توانایی ارائه گزارشات

یک سیستم حسابداری قوی باید همواره از نظر اطلاعاتی به روز باشد تا در هر زمان بتواند پاسخگوی گزارشات مورد نیاز مدیریت باشد و اطلاعات دقیق را بموقع در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهد تا پاسخگوی کنکاش های مدیریت برای دستیابی به اطلاعات باشد.

5-مبتنی بر فناوری های روز باشد

حجم بالای اطلاعات حسابداری در درمانگاه ها به طور حتم به صورت دستی و سنتی قابل جمع آوری و نگه داری نخواهند بود پس داشتن یک سیستم حسابداری موثر و کارا نیازمند استفاده از بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری دنیای فن آوری اطلاعات می باشد . نرم افزارهای حسابداری طراحی شده و تخصصی قطعا میتوانند در عملکرد بهتر این سیستم ها یاری رسان باشند.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

یک پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید
    ما در شرکت راه حل های پویا، جامع ترین نرم افزار مدیریت کلینیک و مراکز درمانی را طراحی و پیاده سازی کرده ایم.
    جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید.
    با کلمات کلیدی حسابداری کلینیک، حقوق و دستمزد کلینیک، نرم افزار کلینیک، آموزش حسابداری کلینیک و ده ها کلمه کلیدی مرتبط در رتبه 1 گوگل می آییم.
    در صورت تمایل به همکاری با این شماره تماس بگیرید.
    09104008208 (غفاری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب