کدینگ حسابداری و ساختار استاندارد آن

کدینگ حسابداری  و ساختار استاندارد آن – کدینگ حسابداری  در واقع به معنی کد گذاری  حساب ها و دسته بندی و شاخه بندی کردن آنها می باشد. کدینگ حسابداری به زبان ساده به دسته‌بندی و مرتب کردن عناوین فعالیت‌های مرتبط با حسابداری گفته می‌شود که امکان چینش موضوعات مالی و عملیات‌ها را بر اساس موضوع […]

کدینگ حسابداری  و ساختار استاندارد آن – کدینگ حسابداری  در واقع به معنی کد گذاری  حساب ها و دسته بندی و شاخه بندی کردن آنها می باشد. کدینگ حسابداری به زبان ساده به دسته‌بندی و مرتب کردن عناوین فعالیت‌های مرتبط با حسابداری گفته می‌شود که امکان چینش موضوعات مالی و عملیات‌ها را بر اساس موضوع فعالیت و سطح فعالیت برای حسابداران امکان‌پذیر می‌کند .  کدینگ حسابداری  یکی از اساسی ترین مسایل علمی در حسابداری است.

 

کدینگ حسابداری تمامی امور مالی را استاندارد سازی می کند و دسترسی به گزارش هایی  با جزییات کامل  و با فرمت هایی خاص، را برای حسابداران فراهم می کند. کدینگ حسابداری در صورتیکه به طور دقیق طراحی شود می تواند بسیاری از مشکلات حسابداری را بر طرف کند یا مانع از ایجاد مشکلات حسابداری شود.

 

کدینگ حسابداری  و ساختار استاندارد آن :

 

گروه حساب:

در این لایه از ساختار استاندارد کدینگ حسابداری، صورت حساب های مالی قرار می گیرد. این بخش از کدینگ حسابداری شامل عناوین کلی حساب ها می باشد. گروه حساب ها همان حساب های اصلی هستند که دسته بندی بر اساس ان شکل می گیرد. این حساب ها در دسته‌های مختلفی مانند دارایی‌ها، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام، درآمدها، هزینه‌ها، انتظامی و کنترلی جای می‌گیرند و هریک دارای زیرشاخه‌های مختلفی هستند که به منظور کدگذاری موارد متنوع به‌کار می‌روند.این گروه حساب ها برای اداره مالیاتی و دارایی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. عملکرد این گروه حساب ها برای گزارش به این دو سازمان می باشد.

حساب کل:

این لایه  از کدینگ حسابداری اغلب، ناظر به حساب‌هایی هستند که در دفترهای مالی ویژه، تنظیم گزارش‌ها و صورت‌های مالی لحاظ می‌شوند. معمولا نیازها و فعالیت های شرکت از اجزای اصلی این سطح هستند و گروه حساب های شرکت را به ارقام کوچک تر تقسیم می کنند. به عنوان مثال ، این لایه ازکدینگ حسابداری گروه حساب دارائی های جاری را به دو دسته ی موجودی نقد و بانک  و اسناد و حسابهای دریافتنی تقسیم می کند.

حساب معین:

در این سطح نیز حساب های کل را به حساب های کوچک تر و جزئی تر تقسیم میکنند. این حساب ها درکدینگ حسابداری با نام حساب های معین شناخته می شوند.اگر بخواهیم درمثال قبل این قسمت از کدینگ حسابداری را تعریف کنیم باید بگوییم حساب معین موجودی نقد و بانک را به سه زیرگروه صندوق و تنخواه گردان و بانک تقسیم می کند.

حساب تفصیلی:

این لایه  نیز حساب های خرد شده معین هستند که در اصطلاح به حساب تفصیلی شناخته می شوند. حساب های تفصیلی در طبقه بندی شرایط را آسان تر می کنند و شناسایی حساب ها را آسان تر می سازند.در ادامه ی مثال قبلی میتوان حساب معین بانک را به حساب های بانکی مختلف شکست و یا تنخواه گردان را برای چند تنخواه دار به صورت تفکیک شده تقسیم کرد .

 

نکات مهم در مورد ساختار کدینگ حسابداری :

 

برای نوشتن یک کدینگ حسابداری مناسب باید موارد زیر را در نظر گرفت.

  • استانداردهای حسابداری

  • فعالیت شرکت

  • کنترل های داخلی

  • گزارشات مورد نیاز (درون سازمانی، برون سازمانی)

 

گروه حسابها در سازه حساب

 

 دسته‌بندی و انواع کدینگ حسابداری:

 

در یک دسته ‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم که کدینگ‌ حسابداری انواع مختلفی دارد و شامل موارد زیر می‌شود:

همین الآن مطالعه کنید: کدینگ و نرم افزار حسابداری

 

  • کدینگ حسابداری حفظی:

نوعی کدینگحسابداری  است که نیاز به طراحی یک ساختار مشخص و غیرقابل حدس برای آن وجود دارد.

 

  • کدینگ حسابداری توده‌ای:

در این مدل، یک‌سری از اعداد فقط به حساب‌های یک دوره مالی مشخص اختصاص داده می‌شوند.

 

  • کدینگ حسابداری متوالی یا سریالی:

 

    در این مدل، اعداد به‌صورت متوالی پشت یکدیگر قرار می‌گیرند و هر عدد نمایشگر یک کد است.

 

  • کدینگ حسابداری سلسله مراتبی:

 

   در این نوع کدینگ، تعدادی سرشاخه وجود دارد و زیرشاخه‌ها نیز کدهایی دارند که حروف اول آن‌ها با کد سرشاخه یکی است.

 

بنابر نیاز هر سازمان، کدینگ مربوط به آن توسط حسابداران و گروه حسابرسی پیشنهاد می‌شود که عموماً گزینه بسیار مناسبی برای کمک به شرکت یا سازمان هستند. همچنین نرم‌افزارهای مالی به دلیل اینکه دارای قابلیت‌های زیادی برای حسابرسی هستند، و همچنین امکان تغییرات گسترده در طراحی آن‌ها وجود دارد، برای اجرا و پیاده‌سازی یک سیستم کدینگ، بسیار مناسب هستند.

 

هدف استفاده از کدینگ حسابداری :

تمامی سازمان ها می بایست جهت شکل دهی به امور حسابداری خود از کدینگ های حسابداری تخصصی زمینه کاری خود استفاده کنند. استفاده از کدینگ حسابداری می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

  • تمامی امور حسابداری براساس فرمت کدینگ حسابداری پیاده سازی می شود ، تمامی عملیات را استاندارد سازی می کند و فرمت می دهد. تمامی حساب ها بصورت یکپارچه طراحی می شود که این امر از ایجاد خطا و تا حدود زیادی از خطای انسانی جلوگیری می کند.

 

  • کدینگ حسابداری این امکان را فراهم می آورد که گزارش های مالی با سرعت و دقت بیشتری و با جزییات کامل تری تکمیل شوند.

        با کدینگ حسابداری، تحلیل و بررسی مالی دقیق تری در اختیار مدیران جهت برنامه ریزی قرار می گیرد.

 

 

موارد گفته شده برخی از ویژگی ها و مشخصات نرم افزارهای فروشگاهی سازه حساب می باشد، همینطور برای آشنایی با نرم افزار حسابداری شرکتی ، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و …. به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب