حساب تفصیلی در حسابداری

حساب تفصیلی در حسابداری

حساب تفصیلی در حسابداری – حساب تفصیلی زیر مجموعه حسابهای معین می باشد. زمانی که جزئیات حساب در حساب معین هم پاسخگوی ما نباشد از حساب تفصیلی استفاده میشود.   حساب تفصیلی به معنی تشریح است. در حسابداری ما اگر بخواهیم حسابی را بیشتر شرح دهیم از حساب تفصیلی استفاده می نماییم. مثلاً حسابهای دریافتنی […]

حساب تفصیلی در حسابداری – حساب تفصیلی زیر مجموعه حسابهای معین می باشد. زمانی که جزئیات حساب در حساب معین هم پاسخگوی ما نباشد از حساب تفصیلی استفاده میشود.

 

حساب تفصیلی به معنی تشریح است. در حسابداری ما اگر بخواهیم حسابی را بیشتر شرح دهیم از حساب تفصیلی استفاده می نماییم. مثلاً حسابهای دریافتنی ، طلب های شرکت را به طور کل نشان می دهد .

 

حساب تفصیلی بر خلاف حساب های کل، معین و جزء به تنهایی دارای ماهیت بدهکار یا بستانکار نمی باشند و در ثبت اسناد قابل استفاده نیستند و حتما باید با توجه به رویداد مالی مربوطه ، سرفصل های مناسب انتخاب شده و پس از آن حساب تفصیلی مرتبط ثبت گردد.

 

انواع حساب تفصیلی در حسابداری

  1. حساب های چند سطحی

در صورت دقیق نبودن نوع حساب و یا مشخص کردن کالا از حساب تفصیلی در حسابداری به صورت چند سطحی استفاده می شود. به عنوان مثال ایجاد حساب در بانک خود نوعی حساب تفصیلی می باشد اما در صورت معرفی نوع حساب به عنوان تفصیلی چند سطحی شناخته خواهد شد.

 

  1. حساب های شناور

از حساب تفصیلی شناور برای ارتباط دادن حساب تفصیلی به حساب های معین استفاده می شود. در برخی از نرم افزارهای حسابداری همانند سازه حساب این قابلیت ایجاد شده است. همانطور که از نام ان مشخص می باشد به صورت شناور با حساب های معین دیگر در ارتباط است.

از ویژگی های این روش گزارش گیری این است که به راحتی می توان  تراز و گردش هر حساب را به صورت جمع یا جداگانه تهیه کرد.

 

در مقاله های گذشته به صورت کامل تفصیلی شناور را توضیح داده ایم

 

کاربرد حساب تفصیلی

از حساب تفصیلی جهت نمایش دقیق مشخصات اشخاص و نیز نوع ارتباط مالی آنها با شرکت استفاده می شود به عنوان مثال با ایجاد ارتباط بین حساب دریافتنی تجاری و حساب تفصیلی که به نام “آقای مجید هاشمی” ثبت شده ماهیت حساب وی بدهکار و نوع ارتباط مالی وی با شرکت به عنوان مشتری و خریدار محصولات و یا خدمات شرکت تعیین می شود.

کاربرد دیگر حساب تفصیلی، مشخص نمودن جزئیات بیشتر گروه حساب ها، حساب های کل، معین و جز می باشد.

 

*نکته*

با توجه به تعداد زیاد حساب های تفصیلی در شرکت ها که معمولا شامل نام مشتریان و فروشندگان، پرسنل و … است و هر یک از این افراد نیز با حساب های خاصی مرتبط هستند بهتر است که ابتدا گروه حساب تفصیلی را ایجاد نماییم و گروه های تفصیلی را با سرفصل های حسابداری مرتبط کنیم و بعد از آن اشخاص را در گروه های مربوطه تعریف نماییم.

 

در حسابداری ما به چند منظور از حساب تفصیلی استفاده میکنیم :

  1. بین ریز حساب‌های ما با شرکت‌های دیگر تفاوت وجود دارد، مثلاٌ حساب جاری ۱۲۵۷ بانک ملت مختص شرکت ما می‌باشد ولیکن موجودی نقد- بانک، مشترک بین همه شرکت‌ها می‌باشد، پس موجودی نقد- بانک، به عنوان حساب معین تعریف می‌شود اما بانک ملت جاری ۱۲۵۷ به عنوان تفصیلی مطرح می‌شود. یعنی حساب شرکت خود را از شرکت دیگر متمایز و جدا می‌کنیم.

  2. یک سری از حساب‌ها صرفاٌ برای گزارش‌های داخل شرکت استفاده می‌شود یک سری دیگر برای گزارش‌های برون شرکتی؛مثلاٌ این که شرکت آلفا چه قدر بدهکار است را ما به جایی ارائه نمی‌دهیم اما میزان بدهی‌های شرکت، باید در ترازنامه ذکر شود. پس برای تفکیک بین گزاش‌های درون سازمانی و برون سازمانی نیز از تفصیلی استفاده می‌شود.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب