ماشین حساب حسابداری

ماشین حساب حسابداری و نحوه استفاده از آن

همانطور که میدانید ماشین حساب ها انواع مختلفی از قبیل حسابداری، مهندسی، گراف ، ساده و…. دارند و هرکس بسته به نیاز خود نوعی از آن را انتخاب میکند. ماشین حساب حسابداری  اصلی ترین ابزار یک حسابدار است. اما متاسفانه در هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی نحوه استفاده از ماشین حساب حسابداری و کاربرد کلیدهای […]

همانطور که میدانید ماشین حساب ها انواع مختلفی از قبیل حسابداری، مهندسی، گراف ، ساده و…. دارند و هرکس بسته به نیاز خود نوعی از آن را انتخاب میکند. ماشین حساب حسابداری  اصلی ترین ابزار یک حسابدار است.

اما متاسفانه در هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی نحوه استفاده از ماشین حساب حسابداری و کاربرد کلیدهای مختلف آن آموزش داده نمی شود .بسیاری از حسابداران از اکثر امکانات ماشین حساب خود اطلاعی ندارند.

ما در این مقاله تلاش می کنیم تا تمامی اجزا یک ماشین حساب حسابداری را به شما معرفی کنیم و نحوه ی استفاده از آن را به شما آموزش دهیم.

 

کلید C:

C مخفف کلمه ی CLEAR   می باشد و از این دکمه برای پاک کردن عملیات جاری استفاده می شود.همچنین این کلید برای روشن کردن ماشین حساب نیز استفاده می شود.

کلید CE:

CE یا CLEAR ENTRY  دکمه ای است که در هر مرحله از عملیات برای پاک کردن آخرین عدد روی صفحه ماشین حساب استفاده می شود.

کلید CA:

کلید CA در ماشین حساب

CA به معنی  CLEAR ALL است .این دکمه تمامی محاسبات از جمله محاسبات قبلی وارد شده در حافظه موقت ماشین حساب را پاک می کند. توجه داشته باشید  که برای انجام  محاسبات جدید حتما باید از این دکمه استفاده شود و نباید اشتباها از دکمه C استفاده گردد زیرا این دکمه فقط اخرین عدد وارد شده را پاک خواهد کرد.

کلید BACK SPACE :

این کلید معمولا با یک فلش به سمت عقب نمایش داده می شود و عملکردی کاملا مشابه کلید BACK SPACE کامپیوتر دارد .یعنی یک کاراکتر به عقب بر میگردد.

کلید GT:

این دکمه که مخفف کلمه Grand Total میباشد جمع تمام محاسبات قبلی انجام شده با ماشین حساب را نشان میدهد. برای استفاده از این امکان ابتدا با استفاده از دکمه AC محاسبات قبلی را از حافظه کوتاه ماشین حساب پاک میکنیم و محاسبات مورد نظر را وارد میکنیم.برای مثال میخواهیم جمع مبلغ فاکتوری را محاسبه کنیم، فاکتور شامل محاسبات زیر است:

6=3*2

18=9*2

این محاسبات رو پشت سر هم انجام میدهیم و بین آنها هیچ دکمه ای را فشار نمیدهیم. پس از پایان محاسبات دکمه GT را فشار داده و جمع نتایج محاسبات قبلی را مشاهده میکنیم. در این مثال بعد از دکمه GT عدد ۲۴ نمایش داده خواهد شد.

 

کلید TAX+ و TAX-:

این کلید برای افزودن یا کم کردن مالیات به مبلغ پایانی فاکتور استفاده خواهد شد. برای استفاده از این کلید، پس از محاسبه فاکتور نهایی با فشردن این دکمه ها به صورت اتومات مبلغ مالیات از مبلغ نهایی فاکتور کم شده و یا به مبلغ نهایی اضافه میشود. لازم به ذکر است که مبلغ مالیات به صورت درصد در حافظه ماشین حساب قابل ذخیره سازی است.

 

کلید SET:

برای ذخیره کردن میزان مالیات از دکمه SET استفاده میکنیم به این صورت که نرخ مالیات را وارد میکنیم مثلا برای ۹ درصد مالیات عدد ۹را وارد کرده و کلید TAX- و یا TAX+ را بسته به اینکه میخواهیم مالیات را کم یا اضافه کنیم، میفشاریم. اگر نیاز به تغییر نرخ داشتیم نیز همین مراحل را طی میکنیم. و البته باید توجه داشته باشیم که فقط یک نرخ برای مالیات میتوانیم ذخیره نماییم.

 

کلید MU:

MU یا MARK UP در واقع این کلید وظیفه ی محاسبه ی حاشیه سود  چند درصدی را بر عهده دارد. به طور مثال میخواهیم به عدد ۱۰۰ بیست درصد از خودش را اضافه کنیم در این صورت پس از وارد کردن عدد ۱۰۰، دکمه MU و سپس عدد ۲۰ را وارد کرده و عدد حاصل همان ۱۲۰ خواهد بود.

کاربرد دیگر این کلید برای زمانی است که می خواهیم بدانیم چه عددی است که پس از کسر ۵درصد از آن عدد ۱۰۰ حاصل میشود. برای محاسبه این مورد باید اول دکمه MU سپس عدد ۵ سپس دکمه تقسیم و سپس عدد ۱۰۰ را وارد کنیم و جواب حاصل خواهد شد. برای تست کردن درستی جواب، از عدد بدست آمده ۵٪ کم کرده و به عدد ۱۰۰ خواهیم رسید.

 

کلید M ، +M – و MRC:

این سه کلید MEMORYو حافظه ی ماشین حساب را تشکیل می دهند. یه این صورت که M + اعداد را جمع ودرحافظه داخلی ذخیره میکند و M – عددی را از حافظه داخلی کسر میکند . در واقع این کلید ها و حافظه مکمل برای جمع یا تفریق چندین عبارت به کار میروند. مثلا میخواهیم دو عبارت را با هم جمع و سومی را از مجموع آنها کسر نماییم. برای اینکار پس از محاسبه دو عبارت اول دکمه M+ و پس از عبارت سوم دکمه M- را وارد میکنیم و در پایان با زدن کلید MRC نتیجه را مشاهده میکنیم.

 

کلید correct:

ممکن است برای شما هم پیش آمده است که پس از محاسبات فراوان و وارد کردن متوالی اعداد در ماشین حساب، یکی از اعداد را اشتباهی وارد کنید و فکر کنید که باید از ابتدا همه محاسبات را انجام دهید در حالی که کلید correct در اینجا به کمک شما خواهد آمد. برای تصحیح عدد اشتباه وارد شده، ابتدا کلید correct را فشرده و سپس دکمه CE را میفشاریم تا عدد قبلی حذف شود و عدد صحیح را وارد میکنیم و پس از پایان دوباره کلید correct را میفشاریم.

 

کلید IC:

این کید که مخفف کلمه ITEM COUNT می باشد وظیفه ی شمارش تعداد اعداد وارد شده را دارد و به ما میگوید که برای محاسبه ی عدد نهایی چند عدد وارد شده است.کاربرد این دکمه برای گرفتن میانگین اعداد بسیار مهم است به این شکل که پس از انجام کلیه جمع ها دکمه تقسیم را زده و بعد  IC را میزنیم و عدد حاصل میانگین اعداد وارد شده می باشد.

 

کلیدهای کشویی :

کلیدهایی که در بالاترین قسمت و دقیقا پایین صفحه نمایش ماشین حساب  قرارگرفته اند و از نظر ظاهری با بقیه کلیدها تفاوت دارند.

 الف) کلید رند کننده:

یکی از این کلیدها که تنها دارای 3 حالت میباشد . یک فلش رو به بالا یک فلش رو به پایین در طرفین و عدد 5 در وسط مشخص شده است.سمت فلش رو به بالا برای رند کردن اعداد اعشاری به بالا ، و سمت فلش رو به پایین برای رند کردن اعداد به پایین می باشد بخش وسط و عدد 5  براساس این که مقادیر کمتر از 5 به پایین و مقادیر بیشتر از 5 به بالا رند شوند تنظیمات ماشین حساب را تغییر می دهند.

ب) کلید اعشاری:

این کلید که به این شکل F230A مشخص شده است تعیین کننده تعداد اعشار ارقام می باشد. به این صورت که حالت F اعداد را تا آخرین رقم اعشار نمایش می دهد. کلید2 تا دو رقم اعشار، کلید 3 تا سه رقم اعشار و کلید صفرارقام را بدون اعشار نمایش می دهد.کلید A به صورت پیش فرض تمام اعداد را با دو رقم اعشار در نظر میگیرد.

برای آشنایی با نرم افزار حسابداری سازه حساب میتوانید روی لینک زیر کلیک نمایید:

نرم افزار حسابداری سازه حساب

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

13 پاسخ

  1. باسلام از شما کمال تشکر رادارم بخاطر اینهمه متن واطلاعات باارزشی که به ما دادی .تاقبل از مطالعه این اطلاعات مثل بچه ی کلاس اول بودم وهیچی درمورد اینهمه دکمه ماشین حساب نداشتم .خیلییییییییییی ممنون از قلم زیبا وروانتون .

    1. سلام یحیی عزیز، باعث خوشحالی ماست که این مطلب براتون کاربردی بوده.

    1. باعث افتخار ماست که این مطلب برای شما مفید بوده
      سپاسگزاریم

  2. یه مشکلی دارم میتونین کمک کنین لطفا پاسخ بدین.
    من ماشین حسابم نمیدونم دستم خورده یا نه رقم هارو تو صفحه نمایش دوتا دوتا جدا میکنه چیکارش کنم؟

    1. سلام بابک جان، ما شرکت نرم افزار حسابداری سازه حساب هستیم و متاسفانه در زمینه کارکرد ماشین حساب اطلاعات تخصصی نداریم.

    2. سلام
      منم همین مورد و دارم اگه جوابشو پیدا کردید من و هم راهنمایی کنید
      متشکرم 09124027067

    3. با استفاده از دکمه DISP از بین دو فرمت جدا کننده ارقام می توانید یکی از آن ها را به عنوان پیش فرض انتخاب نمایید و متناسب با نوع محاسبه ای که در حل انجام آن می باشید بین آن فرمت ها جابه جا بشوید.

  3. با سلام واقعا عالی بود من یه ماشین حساب برای مغازه گرفته بودم طرز کار خیلی از کلیدها را بلد نبودم ممنون از نویسنده متن

  4. سلام تفاوت 2وA در کلید کشویی ب کلید اعشاری چیست ؟اینطوری که شما گفتید:2تا دو رقم اعشار Aبه صورت پیش فرض تمام اعداد را با دو رقم اعشار نشان میدهد .آقا این دو تا که تا دو رقم اعشار را نشان میدهند .کلید Aبه صورت پیش فرض این پیش فرض یه چه معنیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب