شرکتهای مشمول حسابرسی

  حسابرسی یک شرکت کاری ضروری به حساب می آید. زیرا باید نحوه کار و  درستی عملکرد حسابداران سنجیده شود تا در کار یک شرکت اختلالی به وجود نیاید . در اینجاست که به اهمیت حسابرسی  فرایند مالی یک شرکت و سازمان پی می بریم . حسابرس فردی بی طرف است که درستی و یا […]

 

حسابرسی یک شرکت کاری ضروری به حساب می آید. زیرا باید نحوه کار و  درستی عملکرد حسابداران سنجیده شود تا در کار یک شرکت اختلالی به وجود نیاید . در اینجاست که به اهمیت حسابرسی  فرایند مالی یک شرکت و سازمان پی می بریم .

حسابرس فردی بی طرف است که درستی و یا نادرستی حساب های مالی را می سنجد. و ارزیابی می کند  سپس گزارشی در این باره تهیه می کند و ارائه می دهد .

حدود رسیدگی در هر حسابرسی بایستی مشخص باشد. تا مسئولیت حسابرسان محدود به میزان رسیدگی انجام شده توسط آنها باشند. مانند: دوره رسیدگی، واحد مورد رسیدگی و اطلاعات مالی مورد رسیدگی .

 

تفاوت حسابداری و حسابرسی

حسابداری فرآیند تهیه حسابهای نهایی یک شرکت است. که مسئولیت آن بعهده مدیران و هیات مدیره آن شرکت می باشد. در صورتی که حسابرس، حسابهای نهایی که توسط مدیران شرکت تهیه شده است را مورد بررسی قرار می دهد. و طی گزارشی نسبت به آن اظهارنظر می کند.

در برخی از مواقع بعلت عدم اطلاع از اصول و استانداردهای حسابداری ، حسابرسان در تهیه صورتهای مالی به مدیران کمک می کنند.  همچنین ممکن است حسابرس در حین رسیدگی های خود متوجه نقاط ضعفی در سیستم حسابداری و کنترلهای داخلی شرکت بشوند. و نظرات و پیشنهادات خود را طی گزارشی بنام نامه مدیریت به اطلاع هیات مدیره شرکت برسانند.

 

انوع حسابرس و وظایف آنها

 

حسابرسان مستقل

که وظیفه اعتبار دهی به صورتهای مالی و اظهارنظر نسبت به آن را دارند.

 

حسابرسان داخلی

 وظیفه آنها بررسی و ارزیابی موثر بودن چگونگی انجام وظایف محموله به قسمت های مختلف یک شرکت ، همکاری با حسابرس مستقل از نظر تبادل اطلاعات ، اطمینان حاصل کردن از وجود مقررات کافی در دستگاه می باشد.

داشتن یک نرم افزار حسابداری راحت میتواند کمک شایانی به افزایش عملکرد سیستم های کنترل داخلی و تسهیل وظایف حسابرسان داخلی نماید.

نرم افزار حسابداری سازه حساب با ارائه گزارشات مالی می تواند در بهبود فرآیند حسابرسی کمک شایانی به حسابرسان داشته باشد.

 

حسابرسان دیوان محاسبات

وظیفه آنها حسابرسی دستگاههای دولتی برای تعیین اینکه تخصیص اعتبارات و طرحها منطبق با مقاصد دولت می باشد. یا خیر و همچنین انجام حسابرسی های عملیاتی بمنظور ارزیابی تاثیر و کارایی طرحهای دولتی .

 

ممیزان مالیاتی

وظیفه آنها به حسابرسی رعایت اظهارنامه های مالیاتی می پردازند و محاسبه درآمد مشمول مالیات شرکتها را نیز مورد دقت قرار میدهند .

احتمال دارد در این موارد ممیزان مالیاتی اقدام به بررسی اطلاعات مالی ثبت شده در نرم افزار حسابداری شرکت ها نمایند. در اینصورت بهتر آن است که از نرم افزارهای حسابداری مورد تایید سازمان مالیاتی استفاده شود. نرم افزار حسابداری سازه حساب یکی از نرم افزارهای مورد تایید سازمان امورمالیاتی می باشد.

 

انواع حسابرسی شرکت ها

 

انواع حسابرسی شرکت ها

 

  1. حسابرسی خارجی شرکت ها

حسابرسی توسط اشخاص خارج از شرکت، برای از بین بردن هرگونه تعصب در بررسی وضعیت مالی، بسیار مفید است. حسابرس‌های مالی به دنبال شناسایی هرگونه تحریف در صورت های مالی هستند. بنابراین، حسابرسی های خارجی به ذینفعان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات بهتر و آگاهانه تری در مورد شرکت بگیرند.

حسابرسان خارجی برای بررسی صورت های مالی، از مجموعه ای از استانداردهایی که متفاوت از استانداردهای شرکت است، استفاده می‌کنند. بزرگترین تفاوت بین حسابرس داخلی و خارجی، “استقلال حسابرس” خارجی است. هنگامی که حسابرسی توسط اشخاص ثالث انجام می‌شود، نظر حسابرس در مورد امور مالی شرکت، کنترل های داخلی و … ، بدون اینکه بر روابط کاری روزانه در شرکت تأثیر بگذارد، صادقانه بیان می‌شود.

 

  1. حسابرسی داخلی سازمان ها 

حسابرسان داخلی توسط شرکت یا سازمانی که برای آن ها حسابرسی انجام می‌دهند، استخدام می‌شوند. و گزارش حسابرسی مستقیماً به مدیریت و هیئت مدیره ارائه می‌شود. حسابرسان مشاور اگرچه در داخل شرکت مشغول به کار نیستند. ولی از استانداردهای شرکتی که در حال حسابرسی هستند، استفاده می‌کنند. این نوع حسابرسی هنگامی انجام می‌شوند که منابع داخلی برای حسابرسی بخش های خاصی از سازمان وجود نداشته باشد.

 

  1. حسابرسی دولتی شرکت ها

سازمان امور مالياتي کشور نیز بنا به بخشنامه مورخ 09/02/1388 وزیران محترم عضو کمیسیون اقتصاد، مکلف شده به طور منظم بازرسی هایی را برای بررسی صحت اظهارنامه و معاملات شرکت انجام دهد. سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و آن را با بازده مشابه مقایسه می‌کند.

 

چه شرکت هایی باید حسابرسی شوند؟

با توجه به ماده (2) آئین نامه اجرائی موضوع تبصره (4) ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی، اشخاص مشمول آئین نامه مذکور به شرح ذیل می‌باشند:

شرکت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکت های تابعه و وابسته به آن ها.

شرکت های سهامی عام و شرکت های تابعه و وابسته به آن‌ها.

شرکت های موضوع بندهای الف و ب ماده (7) قانون اساسنامه سازمان حسابرسی با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره یک ماده 132 قانون محاسبات عمومی.

شعب و دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی – مصوب 1376- در ایران ثبت شده‌اند.

موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت ها، سازمان ها و موسسات تابعه و وابسته به آن ها.

سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (شامل شرکت های سهامی خاص و سایر شرکت ها و همچنین موسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت ها و موسسات تعاونی و اتحادیه های آن ها و اشخاص حقیقی که طبق قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند) که براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی جمع درآمد (فروش و یا خدمات و در مورد شرکتهای پیمانکاری جمع ناخالص درآمد صورتحساب شده هر سال بابت پیمانکاری منعقده) آن ها بیش از 8 میلیارد ریال یا جمع دارائی‌های آن ها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.

منظور از آخرین اظهارنامه تسلیمی برای تعیین میزان فروش و خدمات و یا دارایی های اشخاص مزبور، آخرین اظهارنامه تسلیمی قبل از سال مورد رسیدگی می‌باشد.

شایان ذکر است که با توجه به عدم الزام صاحبان مشاغل موضوع بندهای “ب” و “ج” موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم به تهیه و ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان و همچنین عدم تکلیف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل، این اشخاص مکلف به تسلیم گزارش حسابرسی مالی نمی‌باشند.

با توجه به تمامی اطلاعات عنوان شده یکی از مهمترین ابزارهایی که می توانند در روند حسابرسی سازمان ها کمک شایانی به آنان کند نرم افزار حسابداری است.

نرم افزار حسابداری سازه حساب با توجه به اینکه مورد تایید اداره محترم دارایی است براحتی می تواند تمامی گزارشات مورد نیار این سازمان را در کمترین زمان ممکن در اختیارشان قرار دهد.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب