مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه – Capital Gains Tax نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. درواقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.   Capital Gains Tax :  مالیاتی است که دولت بر سود به دست آمده […]

مالیات بر عایدی سرمایه – Capital Gains Tax نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. درواقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

 

Capital Gains Tax :  مالیاتی است که دولت بر سود به دست آمده از سرمایه گذاری در تملک  دارایی های سرمایه ای اعمال می کند.

 

مالیات بر عایدی سرمایه اختلاف بین قیمت خرید دارایی به اضافه برخی هزینه‌ها در طول دوره نگهداری دارایی و قیمت فروش آن دارایی است.

 

مالیات عایدی سرمایه از دو محل «فروش دارایی با قیمتی بیشتر از قیمت خرید» و «دریافت سود از محل نگهداری دارایی» اخذ می‌شود

 

به وجود آمدن مالیات بر عایدی سرمایه

با خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم ها علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه را داد. از جمله تحریم های مهم، تحریم های نفتی بود و هدف آمریکا از اعمال این تحریم ها به صفر رساندن صادرات نفتی به منظور تاثیرگذاری بر درآمدهای نفتی دولت ایران بود.

دولت نیز برای مقابله با کاهش های درآمدهای نفتی، سعی نمود با تعریف پایه های مالیاتی جدید میزان درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد و این درآمدها را جایگزین درآمدهای نفتی نماید.

یکی از پایه های مالیاتی جدید که دولت به دنبال ارسال لایحه آن به مجلس جهت تصویب می باشد، Capital Gains Tax است.

 

تاریخچه مالیات بر عایدی سرمایه

این نوع مالیات  در دهه 60 شمسی به اجرا درآمد اما به دلیل پاره ای از مشکلات اجرای این نوع مالیات متوقف شد.

در چند سال اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی از یک سو و همچنین افزایش سوداگری در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو از سوی دیگر، دوباره موضوع مالیات عایدی سرمایه مطرح شده است.

 

یک مثال ساده برای آشنایی با مالیات بر عایدی سرمایه

مثال ساده برای آشنا شدن با Capital Gains Tax این است که  فرض کنید، شما مسکنی را سال گذشته به قیمت 200 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و حال قصد فروش آن را دارید. مشتری مسکن شما را به قیمت 230 میلیون تومان خریداری می‌کند.

در این میان شما 30 میلیون تومان از فروش مسکن خود سود کرده‌اید. حالا باید برای این 30 میلیون تومان که عایدی مسکن است، مالیات پرداخت کنید.

 

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف چقدر است

بر اساس آمارهای موجود تا سال ۲۰۰۱ تنها ۱۱۴ کشور از این نوع مالیات اخذ می کردند اما این تعداد طبق آمار در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۸۷ کشور افزایش یافته است.

نرخ Capital Gains Tax در کشورهای مختلف متفاوت است اما دانمارک با اخذ ۴۲ درصد مالیات از عواید سرمایه، بالاترین نرخ مالیات در دنیا را دارد. این نرخ در آمریکا و انگلستان حدود ۲۸ درصد، در آلمان و استرالیا حدود ۲۵ درصد و در کانادا حدود ۲۲ درصد است.

 

مهم‌ترین دلایل و اهداف اخذ مالیات بر عایدی سرمایه عبارتند از:

  1. کاهش اختلاف طبقاتی و توزیع عادلانه تر درآمد

  2. کاهش نوسانانت قیمتی در بازارهای مختلف و قابل پیش بینی شدن قیمت

  3. کاهش نرخ تورم

  4. سوق سرمایه های به بخش های اقتصادی و مولد

  5.  کاهش فرارهای مالیاتی

موارد گفته شده برخی از ویژگی ها و مشخصات نرم افزارهای حسابداری  سازه حساب می باشد، همینطور برای آشنایی با نرم افزار حسابداری تولیدی ، نرم افزار حسابداری پیمانکاری و …. به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب