مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی

مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی

مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی – حسابداری شناسایی، اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات اقتصادی به استفاده کنندگان به گونه ای که امکان قضاوت  و تصمیم گیری آگاهانه برای آنها فراهم شود. حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و […]

مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی – حسابداری شناسایی، اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات اقتصادی به استفاده کنندگان به گونه ای که امکان قضاوت  و تصمیم گیری آگاهانه برای آنها فراهم شود.

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

حسابداری یک زبان است، زبانی که راجع به موقعیت مالی یک سازمان اطلاعاتی را فراهم می‌کند.

برای یک حسابدار خوب بودن صرفا مدارک دانشگاهی مورد قبول نیست و باید علاوه بر علم حسابداری مدارک مورد نیاز برای حسابداری هم فراهم باشد.

شما میتوانید با نرم افزار حسابداری موارد فوق و ذیل را محاسبه فرمایید.

در ادامه با برخی از مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی آشنا شوید.

 

مدارک مورد نیاز در حسابرسی و حسابداری عبارتند از:

 

  1. اسناد معتبر رسمی وغیر رسمی

به تمامی اسناد اعم از سند های دریافت و پرداخت، قبض ها،تمام قرارداد ها، حواله های انبار، هزینه های ایاب و ذهاب، فاکتورهای خرید و فروش و هرگونه سند  مدرکی که مورد اعتبار حسابداری باشد به همین خاطر حسابرسان همیشه فقط به اسناد حسابداری بسنده نمی کنند بلکه همزمان با رسیدگی به آنها مسائل متعدد دیگری را در نظر پرورانده تا بتوانند به نتیجه ی مطلوب برسند.

 

         2.اظهارات کارکنان

در تایید بعضی موارد حسابرس ها مجبور به استفاده از اظهارات رسمی یا غیر رسمی کارکنان و مقامات موسسه می شوند، زیرا که برخی مواقع تنها راه رسیدن به جواب مطلوب پرسش از مسؤولان و مقامات ارشد حسابداری آن‌ها خواهد بود و باید صلاحیت افراد هم مدنظر داشته باشیم.

 

  1. مشاهدات عینی

یک حسابدار خوب در بعضی موارد برای اثبات اطلاعات حسابداری خود در صورت های مالی، از طریق مشاهدات عینی اقدام می کند و صحت اطلاعات خود را مورد تایید قرار می دهد مواردی مانند زمین، انبار، ساختمان و… که دارایی های مشهود هستند از موارد مشاهدات عینی هستند. در مورد دارایی هایی نامشهود مانند حسابهای دریافتی مشاهده عینی قابل اثبات نیست

 

  1. محاسبات حسابرسی

در تمامی بخش های حسابداری که محاسبات ان بستگی به انجام عملیات های انجام شده در بخش حسابداری تا مراکز تولید است بستگی دارد منطقی ترین راه برای کسب اطمینان از صحت حسابداری این است که خود حسابرس دست به جمع آوری اطلاعات و محاسبات و بررسی داده‌های استخراج شده بزند.

  1. رويدادها و اقدامات بعدى

عمده ی مدارک حسابرسی بعد از پایان سال مالی و قبل از خاتمه عملیات حسابرسی بدست می آید بنابراین ممکن است، نظر حسابرس در مورد نتایج صورت‌های مالی نسبت به رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه تغییر کند که معمولاً شامل دو گروه می‌شود :

گروه اول وقایعی که شرط وقوع آنها در تاریخ ترازنامه یا قبل از آن ایجاد شده است

گروه دوم که شرایط وقوع آنها بعد از تاریخ ترازنامه ایجاد شده است.

 

برخی دیگر اطلاعات و مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی

 

افزون بر اسنادی که در بالا ذکر گرديد موارد ديگرى هستند که در مدارک مورد نیاز در حسابداری و حسابرسی حسابرس مى‌تواند آنها را مدرک تأئيد و يا ابطال آن قلمداد کند.

مواردی که در ذیل آورده شده به برخی از آنان اشاره دارد:

 1.تكنيكهای حسابرسی و حسابداری

 2.شمارش بازرس عينی

 3.اخذ تاييديه از اشخاص ثالث

 4.سند رسمی (حسابداری)

 5.مداقه (دقت عمل بيشتر )

 6.محاسبه مجدد

 7.پرس و جو

 8.رديابی

 9.تطبيق اطلاعات مربوط به يكديگر

10.رسيدگی به دفاتر و مدارک معين

11.مشاهدات و ملاحظات

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب