سایت سامانه تجارت ntsw

سامانه جامع تجارت + رد و تایید فاکتورها

سامانه جامع تجارت چیست؟ روال پیچیده قوانین در زمینه صادرات و واردات کالا در کشور و همینطور نبود نظارت دقیق بر روند فروش و توزیع کالا مشکلات زیادی در حوزه تجارت داخلی و بین الملی ایجاد کرده که همه اینها زمینه ساز راه اندازی طرحی به نام سامانه جامع تجارت ایران شده است. سامانه جامع […]

سامانه جامع تجارت چیست؟

روال پیچیده قوانین در زمینه صادرات و واردات کالا در کشور و همینطور نبود نظارت دقیق بر روند فروش و توزیع کالا مشکلات زیادی در حوزه تجارت داخلی و بین الملی ایجاد کرده که همه اینها زمینه ساز راه اندازی طرحی به نام سامانه جامع تجارت ایران شده است.

سامانه جامع تجارت ایران (سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارتی)، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده  و در تاریخ 5 مرداد 1395 برای اولین بار در دسترس کاربران قرار گرفت. بهره برداری و اجرای این سامانه بر اساس قوانین مقرر بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به عنوان یکی از سازمان های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است.

معرفی سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت ایران با برقراری ارتباط یکپارچه با سایر سامانه هایی که تاکنون در زمینه تجارت راه اندازی شده اند، درکنار ایجاد شفافیت و امکان گزارش دهی دقیق از وضعیت گردش کالاها در زنجیره تأمین، میتواند باعث تسهیل و تسریع در امر تجارت شده و مشکلات دست و پاگیر اداری را از سر راه فعالان اقتصادی بردارد.

زیرمجموعه های سامانه جامع تجارت

سامانه تجارت، در واقع از دو زیرسامانه تجارت داخلی و تجارت فرامرزی تشکیل شده که در این راستا از چندین سامانه جانبی استفاده میکند:

  • سامانه جانبی جامع انبارها: مدیریت ورود و خروج کالا از مراکز نگهداری در حوزه کالای هدف
  • سامانه جانبی شناسه کالا: ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسنامه مرتبط
  • سامانه جانبی رهگیری: مدیریت شناسه های رهگیری و پاسخ به استعلام های مرتبط

سامانه های زیر هم که قبلا استفاده می شدند در حال حاضر به کمک سامانه تجارت آمده و همگی درکنار هم به اشتراک اطلاعات می پردازند.

  • سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی اعتباری
  • پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
  • سامانه جامع حمل‌ونقل
  • سامانه جامع امور گمرکی

تجارت فرامرزی شامل، فرآیندهای مربوط به دریافت شناسه فروشندگان خارجی و ثبت پیش فاکتور، دریافت مجوزهای ورود و مجوز ارزی، ثبت سفارش، تامین ارز و همچنین حمل بین المللی و داخلی کالا میباشد.

تجارت داخلی اما شامل فرآیند های حمل و نقل داخلی، انبار های داخلی و انتقال مالکیت ( خرید و فروش ) می شود. که در این مقاله به نحوه کار با سامانه تجارت در حوزه تجارت داخلی می پردازیم

هدف  و مزایای سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان و تجار در حوزه تجارت خارجی و داخلی به منظور انجام مبادلات از طرق قانونی و کاهش پدیده قاچاق کالا راه اندازی شده است و کلیه فرآیندهای مربوط به واردات، صادرات، ترانزیت و… را در قالب اطلاعات مربوط به خرید و فروش، انبار، نگهداری و حمل کالا را در بر می گیرد. .

طبق آنچه در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک آمده است موارد زیر جزو مهمترین وظایف سامانه تجارت است:

1. تسهیل تجارت از طریق استفاده از ابزارها، مدل ها و استانداردهای تجارت الکترونیکی ملی و بین المللی و ایجاد پنجره واحد تجاری

2. فراهم سازی زمینه تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیکی

 

استفاده از این سامانه این امکان را فراهم می آورد تا مجموعه های مختلف اعم از تولید کننده، وارد کننده، توزیع کننده و…. از طریق یک سامانه مشترک با هم در ارتباط باشند که این امر مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

·         کاهش هزینه ها

·         افزایش سرعت و تسهیل فرایندها

·         حذف میانجی های غیرضروری

·         افزایش امنیت و شفافیت در امور تجارت داخلی و بین المللی

سامانه جامع تجارت:

ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از احتکار، گران فروشی و قاچاق محصولات، واحدهای عرضه کننده کالا را ملزم به ثبت فاکتور فروش در سامانه تجارت کرده است.

نحوه ثبت در سامانه جامع تجارت ایران به چه صورت است؟

  1. قدم اول ثبت نام در سامانه جامع تجارت

ابتدا وارد سایت سامانه جامع تجارت ntsw.ir شده و در این مرحله اقدام به تکمیل اطلاعات هویتی مانند کدملی و… کرده

*نکته :اگر اطلاعات فرد مثل کدپستی تغییر کرده باشد باید ابتدا در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال اصلاح کرد.

  1. سپس وارد تب ورود شده و با ثبت نام کاربری و کلمه عبور وارد شده و کد نقش خود را دریافت کنید.

کد نقش: اگر فعالیت  فرد به صورت حقیقی باشد از لیست نقش ها پایه حقیقی را انتخاب و اگر فعالیت به صورت حقوقی باشد از لیست نقش ها پایه حقوقی را انتخاب کرده است.

  1. در مرحله بعد اطلاعات خرید در پورتال فرد نمایش داده می شود

4.سپس بعد از وارد شدن مجدد به سایت بر روی گزینه مدیریت اسناد ورودی کلیک می نماییم و تمام فاکتورهای ثبت شده بنام شخص نمایش داده می شود

5.در این مرحله نوبت به رد و تایید فاکتور ها در سامانه جامع تجارت رسیده است که با چک کردن اطلاعات فاکتور اگر با فاکتور مغایرت داشته باشد می توان آن را رد و در صورت صحت آن را تایید کرد.

تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت به چه نکاتی بستگی دارد؟

1.صحیح بودن اطلاعات فرد زیرا این سامانه به صورت مستقیم با سامانه ثبت احوال مرتبط بوده است

2.برای صحت سنجی می توان از روش پیامک استفاده کرد زیرا شخص شماره همراه در دسترس خود را ثبت کرده و کد صحت سنجی به شماره مربوطه ارسال می شود.

* نکته: ورود همزمان دو فرد به پورتال شخص وجود ندارد و در یک زمان تنها یک شخص امکان استفاده دارد.

شماره تلفن پشتیبانی سامانه تجارت ntsw.ir چند است؟

تلفن مرکز پشتیبانی سامانه تجارت : 02175492000  و ساعت پاسخگویی : شنبه الی چهارشنبه ساعت ٨ الی ١۶:٣٠ و پنجشنبه ها ساعت ٨ الی ١۴ میباشد.

در سامانه تجارت مؤدیان فقط باید گزارشات فروش مربوط به کالاهای اساسی از جمله محصولات کشاورزی،کاغذ، دخانیات، لوازم خانگی، شوینده ها  و … به دارائی اعلام کنند.

ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت به کمک نرم افزار حسابداری سازه حساب

از طریق نرم افزار حسابداری سازه حساب امکان آماده سازی گزارشات مربوط به سامانه تجارت در قالب فایل اکسل امکان پذیر می باشد.

سامانه جامع تجارت در نرم افزار حسابداری سازه حساب در منو گزارشات دارائی می باشد.

سامانه تجارت در نرم افزار سازه حساب
فرم سامانه تجارت در نرم افزار حسابداری سازه حساب

در نرم افزار بعد ثبت و صدور فاکتور فروش، فاکتورهای صادره به صورت اتومات همگی به منوی گزارشات دارائی/سامانه تجارت انتقال پیدا میکند.

این گزارش شامل تاریخ سند/شماره صورتحساب(شماره فاکتور)/کد یا شناسه ملی خریدار/کد نقش تجاری خریدار/نام خریدار/تلفن/کدپستی انبار مبدأ/کد پستی انبار مقصد/کد قرارداد بورس(اختیاری می بااشد)/وضعیت حمل/شماره بارنامه/تاریخ بارنامه/سریال بارنامه/شرح سند/شناسه کالا/تعداد کالا/مبلغ واحد/مبلغ تخفیف/مبلغ مالیات و عوارض می باشد که بعضی آیتم ها در این گزارش بصورت اتومات از روی فاکتور فروش انتقال پیدا میکند و برخی آیتم ها هم باید توسط خودمان تکمیل گردد.

آیتم هایی که باید داخل فرم مربوطه تکمیل گردد شامل موارد زیر می باشد: از جمله کد یا شناسه ملی خریدار،کدنقش تجاری خریدار،کدپستی انبار مبدأ و انبار مقصد، شماره قرارداد بورس که اختیاری است،وضعیت حمل،شناسه کالا(که از وزارت صمت دریافت میگردد که کد 13 رقمی می باشد) و بقیه موارد بصورت اتومات از فاکتور فروش به این فرم انتقال پیدا میکند.

در فرم مذکور که باید اطلاعات هر کالا کامل ثبت گردد در قسمت وضعیت حمل امکان انتخاب 3 گزینه را داریم:

  • بدون بارنامه
  • صدور بارنامه
  • دارای بارنامه

درصورتی که گزینه دارای بارنامه را انتخاب کنیم ملزم به ورود اطلاعات تاریخ بارنامه،شماره بارنامه و سریال بارنامه می باشیم.

جهت تکمیل موارد بالا باید تک به تک روی کالاهای موجود در لیست سامانه تجارت کلیلک کرده و اطلاعات مذکور را تکمیل نمود و بعد از تکمیل اطلاعات کلید ثبت(F2) را زده،در نهایت خروجی اکسل تهیه و در سامانه جامع تجارت که از قبل ثبت نام نموده ایم بارگذاری می گردد.

در زیربسته سامانه تجارت در نرم افزار  میتوان گزارشهایی بر اساس فیلتر شماره صورتحساب، شخص، تاریخ و شماره بارنامه تهیه نمود.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب