کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی – یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می‌شود. همین حالا بخوانید : کد اقتصادی چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟  کد اقتصادی یک عدد منحصربه‌فرد است که […]

کد اقتصادی – یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می‌شود.

همین حالا بخوانید : کد اقتصادی چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟

 کد اقتصادی یک عدد منحصربه‌فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می‌شود

مهم ترین کاربرد آن، شناسایی واحد اقتصادی در حوزه مالیاتی و کمک به تشخیص عملکرد مالی آنها است(نرم افزار حسابداری مالی)

 

مهم‌ترین موارد کاربرد کد اقتصادی چیست؟

  • دریافت گواهی ارزش‌افزوده

  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها

  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی

  • ارائه اظهارنامه ارزش ‌افزوده(نرم افزار حسابداری راحت)

 

چه افرادی مکلف به دریافت هستند؟

کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید و یا توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین امور خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند، باید نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

همچنین تمامی افرادی که نیازمند دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی، صدور فاکتور، متعهد به اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند، ملزم به دریافت هستند

 

چه افرادی معاف هستند؟

  1. مساجد و تکایا

  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ی کتاب، گرافیک، ویراستاری و نویسندگی اشتغال دارند.

  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند، به شرطی که ارزش قراردادها یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آنها در یک‌سال کمتر از مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.

 

چه مواردی تخلف کد اقتصادی به شمار می آید؟

  • عدم ارائه یا درج طرفین معامله در فاکتور فروش کالا)نرم افزار حسابداری) یا خدمات

  • هرگونه جعل، تقلب، سوءِاستفاده و تبانی مرتبط

  • استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی و سایرین تحت هر عنوان

  • دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا  یا عدم درج کد اقتصادی خریدار

 

جریمه‌ی تخلفات:

  1. برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله

  2. برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه؛

  3. برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط.

 

وظایف مؤدی

 

۱. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

 مدارک مربوطه عبارت از فرم اطلاعات هویتی، کپی شناسنامه، اصل و کپی فیش بانکی، مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری (رسمی- غیر رسمی) و عکس 3*2 در صورت داشتن کد اقتصادی درج شماره‌ی آن پشت عکس در غیر این‌صورت درج مشخصات سجلی پشت آن و همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری برای دارندگان کد اقتصادی به ضمیمه‌ به حوزه‌ی مالیاتی تحویل می‌شود.

 

۲. مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

 این مدارک شامل فرم اطلاعات هویتی مربوطه، آگهی تأسیس در روزنامه رسمی و فیش بانکی و فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارد.

 

۳. نحوه‌ی تقاضا:

 مؤدی مالیاتی با بررسی شرایط ذکر شده در اطلاعیه‌ی منتشره در روزنامه‌های کثیرالانتشار و دستورالعمل اجرای ماده‌ی ۸۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، در صورت واجدالشرایط بودن پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی مربوطه از روزنامه که با تکمیل کپی فرم نمونه و سپس الصاق یک قطعه عکس بر روی فرم هویتی به همراه سایر مدارک به حوزه‌ی مالیاتی ذی‌ربط تحویل نموده و رسید دریافت می‌کند.

پس از رسیدگی حوزه، به مدارک ناقص تخصیص نمی‌گیرد و مدارک و فیش بانکی مسترد نخواهد شد.

در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می‌شود فقط تنها وجه تفاوت آن این است که درصورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مؤدی تکمیل شود.

تشکیلات قانونی نیز درصورتی که دارای ذی‌حساب مستقل و مورد تأیید امور ذی‌حساب‌ها باشند می‌توانند با مراجعه به حوزه‌ی مالیاتی مربوطه درخواست نمایند.

 

اگر شما هم به مباحث مربوط به حسابداری علاقه دارید و یا حتی در این زمینه فعالیت حرفه دارید با مراجعه به سایت سازه حساب میتوانید بسیاری از مطالب درمورد حسابداری مالی را مطالعه کنید.

و اینکه اگر قصد انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری دارید و اینکه الزاما به دنبال یک نرم افزار حسابداری شرکتی هستید میتوانید

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب