نحوه ی محاسبه مانده مرخصی

  مانده مرخصی – مانده مرخصی چیست ؟به مرخص استحقاقی گفته میشود که کارگران در طول سال از آن ها استفاده نکرده باشند در پایان سال امکان تسویه حق مرخصی  یا انتقال مانده آن به سال بعد امکان پذیر است.     نحوه محاسبه مانده مرخصی استفاده نشده کارگران سازمان یا شرکت در پایان سال مالی […]

 

مانده مرخصی – مانده مرخصی چیست ؟به مرخص استحقاقی گفته میشود که کارگران در طول سال از آن ها استفاده نکرده باشند در پایان سال امکان تسویه حق مرخصی  یا انتقال مانده آن به سال بعد امکان پذیر است.

 

 

نحوه محاسبه مانده مرخصی استفاده نشده کارگران

  • سازمان یا شرکت در پایان سال مالی تسویه حساب انجام نمیدهد،روزهایی که از مرخصی مانده به سال بعد انتقال داده میشود ضمنا تنها 9 روز از مرخصی قابل انتقال سال بعد می باشد و باقی روزهای مانده به کارگر پرداخت می گردد.

      برای آشنایی با انوع مرخصی و حالت های مختلف آن مطالعه انواع مرخصی در قانون کار را پیشنهاد می‌دهیم.

نحوه محاسبه مانده مرخصی

انواع مانده مرخصی ها :

 

  • مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی در سال 26 روز است که اگر 4 روز راهم اضافه کنیم 30 روز میشود،کارگرانی که در شغل های سخت و زیان آورمشغول کار هستند 5 هفته مرخصی استحقاقی را دارند که می توانند نصف آن را در نیمه 6 ماه اول سال بگیرن و نصفه دیگر را در شش ماهه دوم برای کارگرانی که کمتر از یکسال هست باید محاسبه گردد.

 

  • مرخصی حج واجب

مرخصی حج واجب : هرکارگری میتواند برای حج واجب خود در طول سال کاری خود به مدت یک ماه از مرخصی استحقاقی استفاده کنند واگر مرخصی طلب نداشته باشد از مرخصی بدون حقوق می تواند استفاده نماید.

 

 

  • مرخصی ساعتی

مرخصی ساعتی مرخصی ساعتی همان مرخصی استحقاقی می باشد که نحوه محاسبه آن از کل مرخصی سالانه کسر میگردد. ( مانده مرخصی )

 

  • مرخصی بدون حقوق

هر کارگر می تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند و این امر با توافق بین کارگر و کارفرما امکان پذیر است.از جمله مرخصی های بدون حقوق عبارت از :سفر مرخصی بابت تحصیل یا حج و سفرهای خانوادگی .

 

  • مرخصی بارداری

مرخصی بارداری برای زنان باردار به آن ها تعلق میگیرد که طول این مرخصی به مدت 6 ماه می باشد و جزو سوابق زن محسوب میشود و در این مدت سازمان تامین اجتماعی وجه و غرامت را پرداخت می نماید .

 

  • مرخصی حوادث

مرخصی حوادث و اتفاقات زندگی:کلیه کارگران مشغول به کار در صورتی های مختلفی مانند ازداوج دائم فوت پدر یا مادر و فرزندان از سه روز مرخصی با حقوق استفاده نمایند در ضمن حق بیمه این 3 روز باید به تامین اجتماعی پرداخت گردد.

 

  • اتفاقات زندگی

کلیه کارگران مشغول به کار در صورتی های مختلفی مانند ازداوج دائم فوت پدر یا مادر و فرزندان از سه روز مرخصی با حقوق استفاده نمایند در ضمن حق بیمه این 3 روز باید به تامین اجتماعی پرداخت گردد.

 

  • مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی مرخصی است که حقوق به آن تعلق نمیگیرد ولی با تایید سازمان تامین اجتماعی از غرامت دستمزد بهرمند میشود وهم جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگر محسوب میشود.

انتقال یا ذخیره مانده مرخصی :

با توجه ماده 66 قانون کار هر کارگر فقط 9 روز از مانده مرخصی های خود را به سال بعد میتواند منتقل کنند در مواردی که کارگر از انواع مرخصی های خود استفاده کرده باشد مانند استفاده از مرخصی فوت بستگان و مرخصی های استعلاجی و غیره جزو مرخصی های استحقاقی محاسبه نمیشود و در عین حال میتواند 9 روز از مانده مرخصی خود را به سال بعد منتقل نماید .

 

 

پرداخت مبلغ مرخصی به ورثه کارگر

 

در صورت فوت کارگر مبلغ مانده مرخصی به ورثه تعلق میگیرد و این در صورتی است که شخص کارگر دارای ذخیر مرخصی باشد و برای پرداخت مبلغ مرخصی مراحل قانونی آن باید انجام شود وتعداد وراث مشخص شود و همچنین محل اقامت آنها هم مشخص شود.

مرخصی بدون حقوق طبق قانون کار

 

کارگرانی که بیمه هستند میتوانند 2 سال از بیمه بیکاری استفاده نمایند در زمان استفاده از این مرخصی کار مربوطه به حالت تعلیق درمی آید و بعد از آن که مرخصی شخص به پایان رسید دوباره به کار قبلی خود باز می گردد و این امر فقط با تایید کارفرما باید صورت پذیرد.مواردی که شامل مرخصی بدون حقوق میشود شامل تحصیل، مسافرت های طولانی ،گرفتاری های خانوادگی تغییر کار و گذراندن دوره آموزشی و غیره.

 

بازخرید مرخصی

 

درصورتی که کارگر از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکند میتواند بابت تعداد روزهای باقی مانده مرخصی معادل ریالی آن را دریافت نماید.

 

برخی از نرم افزار های حسابداری قادر به محاسبه ی مانده مرخصی کارمندان و کارگران هستند ، برای آشنایی با نرم افزار حسابداری متناسب با شغل خود به سایت سازه حساب مراجعه فرمایید.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب