مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی –  به مالیاتی گفته می‌شود که وظیفه پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی بر عهده فرد دیگری غیر از فرد پرداخت‌کننده آن قرار دارد. مالیات در واقع بخشی از مالیات بر درآمد اشخاص است ، که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه در برخی منابع مالیات بر درآمد به عهده […]

مالیات تکلیفی –  به مالیاتی گفته می‌شود که وظیفه پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی بر عهده فرد دیگری غیر از فرد پرداخت‌کننده آن قرار دارد.

مالیات در واقع بخشی از مالیات بر درآمد اشخاص است ، که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه در برخی منابع مالیات بر درآمد به عهده پرداخت کنندگان آن می باشد.

به طور مثال، مالیات حقوق نوعی مالیات است که از حقوق کارگر کسر می‌شود اما توسط کارفرما به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.

مالیات تکلیفی به این صورت است که  اگر شما دریافت کننده خدمات باشید ، وظیفه دارید در قرارداد با اشخاص ثالث ، از شخص کسب کننده درآمد ، مالیات را کسر و به اداره دارایی واریز کنید و اگر شما ارائه کننده خدمات (مثلا پیمانکار) هستید ، کارفرما مکلف است از شما مالیات را کسر و به اداره دارایی پرداخت کند. در این مقاله ازین پس به جای کلمه مالیات تکلیفی از مالیات استفاده میکنیم.

 

مالیات تکلیفی و انواع آن:

 تهیه لیست کاملی از انواع مالیات  کار چندان آسانی نیست، اما با استناد به همان قاعده اصلی مالیات تکلیفی تا حدودی می‌توان به یک لیست کلی از انواع  رسید؛

مالیاتی که از سوی شخص دیگری غیر از پرداخت‌کننده به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. معروف‌ترین انواع مالیات تکلیفی در ادامه ذکر شده اند:

مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد اجاره

مالیات بر درآمد حق‌الوکاله

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ایران

مالیات بر نقل‌وانتقال سهام

مالیات بر ارزش‌ افزوده

 

مالیات تکلیفی

 

البته که به این لیست انواع دیگری از مالیات‌ها را نیز می‌توان اضافه کرد، اما لیست بالا معروف‌ترین انواع مالیات هستند. برای روشن‌تر شدن بهتر مالیات تکلیفی، چند مورد معروف مالیات، را توضیح بیشتری می‌دهیم.

 

مالیات تکلیفی حقوق

معروف‌ترین مالیات تکلیفی در بین حقوق‌بگیران، مالیات  حقوق است. کارفرمایان موظف‌اند هنگام پرداخت حقوق کارکنان خود، مالیات بر درآمد حقوق را از آن کسر کرده و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در اصل، این مالیات که از حقوق کارکنان کسر شده است، باواسطه، توسط کارفرمای آن‌ها به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود و خود کارکنان در پرداخت آن نقشی ندارند.

 

مالیات تکلیفی اجاره املاک

در مورد مالیاتاجاره املاک یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که تنها از املاکی مالیات  اجاره املاک دریافت می‌شود که توسط یک شخص حقوقی به اجاره رفته‌اند. درواقع اشخاص حقوقی‌ای که ملک اجاره‌ای در اختیاردارند، موظف‌اند مالیات بر درآمد اجاره املاک صاحب‌خانه خود را هرماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت و رسید آن را به صاحب ‌ملک خود تقدیم کنند.

 

طبیعی است که اگر ملک خود را به اشخاص حقیقی اجاره داده باشید، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک آن سالیانه و مستقیماً توسط خود شما انجام می‌شود و پرداخت آن به‌صورت مالیات تکلیفی منتفی است.

 

مالیات تکلیفی حق الوکاله

این نوع مالیات در مورد افرادی است که وکالت می کنند که البته نوع وکالت می تواند وکیل دادگستری باشد یا اینکه شخصی باشد که برای او وکالت نامه جهت امور مالیاتی صادر شده است. وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالت­نامه‌های خود رقم حق‌الوکاله‌ها را قید نمایند و معادل‌پنج درصد (۵%) آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت­نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند.

 

مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام

در ارتباط با نقل و انتقال سهام باید گفت که تکلیف اخذ مالیات با کسی است که سهام را انتقال می دهد.از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم­‌الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (۴%) ‌ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌­الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

جرائم عدم پرداخت مالیات تکلیفی

همان‌طور که مشخص شد، برخی از افراد موظف به دریافت مالیات و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی هستند. در قانون برای عدم انجام این وظیفه جرائم و مجازاتی در نظر گرفته‌شده است. پیش‌فرض قانون در موارد عدم پرداخت مالیات، عدم پرداخت آن توسط فرد واسط است.

در حقیقت چه شما مالیات تکلیفی را از مؤدی دریافت کرده باشید و چه دریافت نکرده باشید، در صورت عدم پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی به‌اندازه مؤدی مقصر بوده و مشمول پرداخت جریمه خواهید بود.

عدم پرداخت به‌موقع مالیات ، مشمول جریمه‌ای معادل 10 درصد میزان مالیات پرداخت‌نشده است. علاوه بر این به ازای هرماه دیرکرد 2.5 درصد به این میزان افزوده می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، این میزان در ارقام بالا، مبلغ قابل‌ملاحظه‌ای می‌شود.

در کنار این‌ها در صورت شکایت سازمان امور مالیاتی، ممکن است به مجازات درجه ششم که شامل شش ماه تا 2 سال حبس تعزیری و بسیاری چیزهای دیگر است نیز محکوم شوید.

 

تفاوت مالیات عملکرد و مالیات تکلیفی

این دو نوع مالیات با هم کاملا متفاوت بوده ومالیات به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که بردرآمد افراد بسته می شود و مسئولیت پرداخت آنها به سازمان امور مالیاتی ، بر عهده پرداخت کننده های آن است. اما مالیات عملکرد ، مالیاتی است که بر سود و زیان بنگاه های اقتصادی بسته می شود و صاحبان این بنگاه های اقتصادی موظف به پرداخت آن هستند.

 

موارد گفته شده برخی از ویژگی ها و مشخصات نرم افزارهای فروشگاهی سازه حساب می باشد، همینطور برای آشنایی با نرم افزار حسابداری راحت ، نرم افزار حسابداری پیمانکاری و …. به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب