مالیات ارزش

مالیات برارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده چیست ؟ مالیات بر ارزش افزوده دسته ای از مالیات است که همه افراد قشر جامعه از تولیدکننده تا مصرف کننده ملزم به پرداخت آن هستند که البته برخی از مشاغل معاف از پرداخت آن هستند و جزء مالیات غیر مستقیم میباشد ، مالیات بر ارزش افزوده در اصطلاح با نام اختصاری […]

مالیات ارزش افزوده چیست ؟

مالیات بر ارزش افزوده دسته ای از مالیات است که همه افراد قشر جامعه از تولیدکننده تا مصرف کننده ملزم به پرداخت آن هستند که البته برخی از مشاغل معاف از پرداخت آن هستند و جزء مالیات غیر مستقیم میباشد ، مالیات بر ارزش افزوده در اصطلاح با نام اختصاری VAT شناخته می شود و سامانه ای که نسبت به ثبت آن اقدام میشود evat.ir نام دارد.

مالیات بر ارزش افزوده

میزان مالیات برارزش افزوده

میزان مالیات برارزش افزوده متعلقه به کالا و خدمات معادل 9 درصد می باشد که 6 درصد آن مالیات و 3 درصد آن عوارض می باشد. که هر ساله در ابتدای سال مالی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می گردد.

نحوه محاسبه مالیات برارزش افزوده

زمانی که ما کالا یا خدماتی به مشتری ارائه می دهیم 9% مالیات برارزش افزوده از مشتری علاوه بر مبلغ کالا یا خدمات دریافت میکنیم و زمانیکه کالا یا خدماتی دریافت میکنیم 9% مالیات علاوه بر مبلغ کالا یا خدمات باید پرداخت کنیم.

حال تفاوت 9% مالیات بین کالا و خدمات دریافت شده و ارائه شده باید طبق اظهارنامه مالیاتی به اداره دارائی پرداخت گردد.

جهت پرداخت مالیات برارزش افزوده کلیه مودیان باید ازقبل در سامانه مربوطه ثبت نام کرده و گواهی نامه مالیات بر ارزش افزوده خود را دریافت کرده باشند. که این گواهی نامه دارای تاریخ اعتبار می باشد که مودیان موظفند قبل از اتمام اعتبار، اقدام به تمدید آن نمایند. در غیر این صورت آنها نمیتوانند مالیات افزوده را جهت ارائه کالا یا خدمات از مصرف کنندگان یا خریداران خود دریافت نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت نام گواهی نامه مالیات برارزش افزوده شامل موارد زیر می باشد

  • کداقتصادی
  • کپی مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آدرس کامل صاحبان شرکت و محل سکونت آنها
  • کد پستی
  • نام بانکی که با آن کار می کنند و شعبه مربوطه

کلیه خریداران میتوانند در زمان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به فروشندگان کالا و خدمات، از آنها گواهینامه ارزش افزوده را درخواست کرده و پس از بررسی آن و دارا بودن تاریخ اعتبار، اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده نمایند.

همچنین بخوانید : ویزیتوری در حسابداری چیست؟

زمان ارسال مالیات برارزش افزوده

مالیات به صورت دوره ای، معادل هر سه ماه یکبار محاسبه می گردد و زمان پرداخت آن معادل 15 روز بعد از دوره محاسبه می شود(معادل پانزدهم هر فصل یعنی 15 فروردین، 15 تیر، 15 مهر و 15دیماه) و در قالب اظهارنامه ارزش افزوده از طریق سامانه evat.ir پرداخت گردد.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتافزوده

در ابتدا مودیان می بایست به آدرس www.evat.ir وارد شوند و نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبت نام گرفته اند را وارد کرده و گزینه ورود به سامانه را انتخاب و سپس گزینه تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب کنند. و در صفحه باز شده اطلاعات سال و دوره مالی خود را انتخاب کرده و پس از تایید، اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه کنند.

همچنین بخوانید : خرید و بررسی نرم افزار های حسابداری فروشگاهی حرفه ای ارزان قیمت

در این فرم باید در جداول مربوطه باید فروش های شامل مالیات برارزش افزوده و همچنین فروش های معاف از مالیات را در کادر خود وارد کرده و بقیه کادرها بصورت اتومات پر می گردد و محاسبه 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض به صورت اتومات انجام میشود و در قسمت مربوطه قرار میگیرد.

همچنین جداول مربوط به خریدهای مشمول مالیات و خریدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده هم طبق جدول فروش تکمیل و در پایان در انتهای صفحه نام و نام خانوادگی مودی را وارد کرده و ثبت موقت را زده و بعد تایید و به مرحله بعد رفته ، در مرحله بعد پیش نویسی از اطلاعات وارد شده در اختیار مودی قرار میگیرد.

در صورت تایید اطلاعات، دکمه تایید نهایی و ارسال اطلاعات را زده و اظهارنامه مالیات ارسال میگردد و به ما کد رهگیری در پایان نشان داده میشود که بعد از آن با انتخاب گزینه های صدور الکترونیکی قبض مالیات و صدور الکترونیکی قبض عوارض، آنها پرینت و اقدام به پرداخت آن می کنیم.

گروه نرم افزاری سازه حساب ارائه دهنده نرم افزارهای حسابداری جهت کلیه شرکتها و اصناف مختلف می باشد ، که میتوان از طریق این نرم افزار اقدام به ثبت مالیات در فاکتورهای خرید و فروش نموده و گزارشات مالیات را بصورت فیلتر بازه زمانی جمع آوری نموده و جهت ارسال اظهارنامه مالیات از آن استفاده نمود.

مطالعه مطلب بیشتر
محاسبه مالیات ارزش افزوده بصورت سطر به سطر

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب