حسابرسی داخلی سازمان

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی سازمان – درواقع به‌نوعی سیستم کنترلی گفته می‌شود که مدیران سازمان و شرکت‌ها را برای آگاهی از کیفیت هزینه‌ها، عملیات مالی و همچنین وضعیت مالی شرکت و دارایی‌های آن یاری می‌دهد. حسابرسی داخلی بیشتر از آنکه یک وظیفه عملیاتی باشد، جایگاهی مشاوره‌ای و همراهی در سازمان دارد. در حقیقت حسابرسی داخلی، بخش نظارت […]

حسابرسی داخلی سازمان – درواقع به‌نوعی سیستم کنترلی گفته می‌شود که مدیران سازمان و شرکت‌ها را برای آگاهی از کیفیت هزینه‌ها، عملیات مالی و همچنین وضعیت مالی شرکت و دارایی‌های آن یاری می‌دهد.

حسابرسی داخلی بیشتر از آنکه یک وظیفه عملیاتی باشد، جایگاهی مشاوره‌ای و همراهی در سازمان دارد.

در حقیقت حسابرسی داخلی، بخش نظارت مالی در شرکت است که فرایندهای مالی را در همه بخش‌ها به‌طور ریزبینانه بررسی می‌کند. حسابرسی داخلی را یک بخش بی‌طرف در شرکت می‌تواند با کمک اطلاعات به‌دست‌آمده از فرم‌ها و گزارشات مالی، راهکارهایی برای حل مشکلات یا بهبود وضعیت کلی سازمان ارائه دهد.

 

تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی

 

در حسابرسی داخلی یک شخص از پرسنل داخل سازمان و شرکت مشغول کار حسابداری می‌باشد اما حسابرس خارجی از یک موسسه خدمات مالی و حسابرسی دعوت و یا اعزام می‌گردد.

 

حسابرس خارجی توسط قانون الزام به حسابرسی می‌گردد و عدم انجام کار، تخلف محسوب می‌شود اما حسابرسی داخلی الزامی نمی‌باشد و با دستور مدیریت سازمان به‌منظور بررسی انحرافات و تخلفات و …، انجام می‌گیرد.

 

همچنین حسابرس خارجی بایستی به مراجع قانونی و اعضای هیئت‌مدیره پاسخگو باشد درصورتی‌که حسابرسی داخلی تنها به مدیران شرکت یا سازمان پاسخگو می‌باشد.

علاوه بر این، حسابرس خارجی انحرافات مالی را در اسناد حسابداری و مالی موردبررسی قرار می‌دهد و با سایر مسائل سازمان کاری ندارد اما حسابرسی داخلی، علاوه بر این اقدامات، سایر مسائل شرکت را نیز موردبررسی قرار می‌دهد.

 

هدف حسابرسی داخلی سازمان

دو دلیل عمده برای وجود حسابرسی داخلی وجود دارد. اولاً ، برای برخی از سازمان‌ها ، مقررات یا قانون حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند مطالبه می‌شود.

ثانیاً ، این بخشی از مدیریت ریسک سازمان است. این هدف با کاهش ضعف کنترل داخلی در سازمان ، خطر تقلب را کاهش می‌دهد.

همین حالا بخوانید : سیستم های کنترل داخلی

بخش ممیزی داخلی باید مستقل باشد و افرادی که این بخش را اداره می‌کنند باید از شرایط خاصی برخوردار باشند.

در بعضی از کشورها ، اگر شرکت‌ها بخواهند رئیس حسابرسی داخلی یا رئیس اداره حسابرسی داخلی را جذب کنند ، شرکت‌ها باید تأییدیه را از یک ارگان یا مقام محلی خاص دریافت کنند.

این امر برای اطمینان از مطابقت کیفیت این بخش با معیارها است. به‌طور خلاصه ، هدف اصلی از انجام ممیزی‌های داخلی کمک به سازمان برای ارزیابی و کنترل ریسک‌ها با عینیت و استقلال خود با انجام کار کاملاً منظم و مستقل است.

 

انواع حسابرسی

حسابرسی در یک جمله عبارت است از بازرسی جستجوگرانه کلیه مدارک و اسناد حسابداری به‌منظور کشف تقلب و اشتباه. هدف از آن اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه‌شده است یا خیر.

حسابرسی انواع گوناگون دارد، حسابرسی صورت‌های مالی، حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی قانونی، حسابرسی مدیریت، حسابرسی مالیاتی  و حسابرسی داخلی انواع حسابرسی هستند، که حسابرسی مالی اصلی‌ترین نوع حسابرسی است.

 

وظیفه حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی مسئول انجام رویه‌هایی است که کارایی و اثربخشی کنترل‌های داخلی شرکت را برای دستیابی به اهداف تجاری آزمایش می‌کند. دامنه یک حسابرسی داخلی شامل تمام کنترل‌های مالی و عملیاتی است که برای ایجاد حداکثر بهره‌وری در یک شرکت استفاده می‌شود.

۱- تهیه و تنظیم و اجرای برنامه حسابرسی داخلی طبق استانداردهای حرفه‌ای و اصول قابل‌قبول حسابداری به‌منظور حصول اطمینان از صحت و کفایت عملیات مالی و غیرمالی شرکت

۲- حسابرسی داخلی وظیفه ی بررسی و ارزیابی سیستم کنترل‌های داخلی موجود و ارائه پیشنهاد برای بهبود روش‌های کنترل داخلی مالی در شرکت و واحدهای تابعه را بر عهده دارد.

۳- وظیفه ی دیگر حسابرسی داخلی ،همکاری با حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی در مورد رسیدگی و برنامه حسابرسی آنان مطابق با دستورالعمل مدیرعامل شرکت

۴- برقراری رابطه‌ای مطلوب و مناسب با کلیه کارکنان شرکت که با نشان دادن حسن نیت و کاردانی همکاری آنان را جلب نمایند و اطمینان دهند که عملیات حسابرسی برای ایرادگیری و انتقام انجام نمی‌گیرد بلکه هدف رسیدگی ، کمک به آن‌ها و بهبود روش‌ها و افزایش کارایی است

۵- بررسی گزارش‌های صورت‌های مالی قبـــل از تسلیم به حسابرسان مستقل و هیات مدیره و میــــزان رعایت استانداردهای حسابداری و میزان قابلیت اعتماد و اتکای اطلاعات صورت‌های مالی

۶- بررسی رعایت و اجرای صحیح قوانین و مقررات، اساسنامه و آئین‌نامه‌های شرکت اعم از فنی، فروش، مالی، معاملات، استخدامی و ….

 

 

اگر شما هم به مباحث مربوط به حسابداری علاقه دارید و یا حتی در این زمینه فعالیت حرفه دارید با مراجعه به سایت سازه حساب میتوانید بسیاری از مطالب درمورد حسابداری مالی را مطالعه کنید.

و اینکه اگر قصد انتخاب نرم افزار حسابداری پیمانکاری دارید و اینکه الزاما به دنبال یک نرم افزار حسابداری شرکتی هستید میتوانید

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری سازه حساب در ارتباط باشید.

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۳۹۹۰۰۴ – ۰۵۱۳۱۶۳۰

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب