سال مالی چیست؟

” سال مالی ” چیست؟

سال مالی برای کسب و کارها هر ۱۲ ماه یکبار آغاز می‌شود و روز آغاز آن برای کسب و کارها در کشورهای مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر برخلاف سال شمسی که روز آغاز آن در تمام جهان اول فروردین ماه است، اما سال مالی هر کشور توسط همان کشور مشخص می‌شود. معمولاً در ایران […]

سال مالی برای کسب و کارها هر ۱۲ ماه یکبار آغاز می‌شود و روز آغاز آن برای کسب و کارها در کشورهای مختلف متفاوت است.

به عبارت دیگر برخلاف سال شمسی که روز آغاز آن در تمام جهان اول فروردین ماه است، اما سال مالی هر کشور توسط همان کشور مشخص می‌شود.

معمولاً در ایران روز اول فروردین به عنوان روز آغاز سال مالی نیز در نظر گرفته می‌شود.

همین طور در کشورهای دیگر نیز هر کسب و کار یک سال مالی دارد که برای پرداخت و هماهنگی عملیات داخلی و همچنین عملیات مالی با دولت‌ها به عنوان نقطه‌ی مبدأ در نظر گرفته می‌شود. در کنار سال مالی رسمی که توسط دولت‌ها مشخص می‌شود، معمولاً هرکسب و کار در داخل سیستم خود نیز می‌تواند سال مالی منحصر به فرد خود را داشته باشد و تاریخ آغاز آن را هم به دلخواه خود تعیین کند.

به دوره مالی که مدت آن یک سال باشد “سال مالی” گفته می شود. طبق قواعد و قوانین موجود در پایان هر سال مالی حسابداران و شرکت ها موظف به ارائه صورت های مالی و تحویل اظهارنامه عملکرد می باشند. این عمل در برنامه حسابداری قابل انجام می باشد و می توانید تمامی این عملیات را از طریق نرم افزار حسابداری سازه حساب انجام دهید تا از بروز هرگونه خطا و اشتباه در عملیات دستی حسابداری جلوگیری شود.

پیشنهاد مطلب مرتبط : آموزش بستن سال مالی در نرم افزار سازه حساب

مراحل بستن سال مالی

برای بستن یک دوره مالی ابتدا از ثبت تمامی اسناد مربوط به آن سال مالی و صحت آنها باید مطمئن شد. سپس در یک سند، کلیه حسابهای موقت که مانده بستانکار دارند را به اندازه مبلغ مانده حساب، بدهکار کرده و مانده آنها را صفر می کنیم. بعد کلیه حسابهای موقت که مانده بدهکار دارند را معادل مانده همان حساب بستانکار می کنیم.

برای بالانس شدن این سند از حساب سود و زیان جاری باید استفاده کرد یعنی مانده کلیه حسابهای موقت، سود و زیان جاری می شود. به همین دلیل است که به حسابهای موقت حساب سود و زیانی نیز گفته می شود.

آموزش ایجاد سال مالی جدید در نرم افزار حسابداری سازه حساب

نکاتی درباره دوره مالی و سال مالی:

–         در برخی موارد برای اطلاع سریع تر از وضعیت سود یا زیان واحد تجاری و یا برای دریافت تسهیلات و …، صورت های مالی در دوره های زمانی کوتاه تری تهیه می شود. این نوع گزارشات به “گزارشات میان دوره ای” معروف می باشند. معمول ترین گزارشات میان دوره ای 3 یا 6 ماهه می باشند.

–         همه شرکت های سهامی عام موظف به تهیه گزارشات میان دوره ای 3 ماهه می باشند.

–         تا زمان تصفیه واحد تجاری، گزارشات تهیه شده جنبه برآوردی دارد.

–         معمول ترین دوره مالی یک ساله می باشد.

–         پایان دوره مالی معمولا زمانی در نظر گرفته می شود که فعالیت واحد تجاری در پایین ترین سطح قرار دارد.

–         با توجه به کاربرد گزارشات، می توان صورت های مالی را در بازه های زمانی کمتری مانند یک ماه نیز تهیه نمود.

 چه تفاوتی با دوره مالی دارد؟

برای تعیین وضعیت سود یا زیان واحد های تجاری، مدت فعالیت آن ها به دوره های کوتاه تقسیم می شود که به هر یک از این دوره ها، دوره مالی گفته می شود. در پایان هر دوره مالی وضعیت مالی شرکت ها در گزارشات مالی بیان می شود.

 حساب های درگیر با سال مالی

– حسابهای دائم یا ترازنامه ای

حسابهایی که مانده آنها مربوط به یک دوره مالی نیست و به دوره های مالی بعد منتقل می شود، حسابهای ترازنامه ای یا دائم می باشند. مانند حسابهای بانکی، بدهکاران تجاری، بستانکاران تجاری و …

– حسابهای موقت یا سود و زیانی

حسابهایی که مانده آن مربوط به یک دوره مالی می باشد. مانده این حسابها در پایان یک دوره مالی صفر می شود و به دوره مالی بعد منتقل نمی شود. مانند حسابهای هزینه، درآمد ها، فروش و …

اسناد درگیر با سال مالی

– سند سود و زیان

بعد از مشخص شدن سود و زیان معمولا سندی صادر می شود که در آن تکلیف سود و زیان جاری مشخص می شود، یعنی یا به حساب سود و زیان انباشته منتقل می شود، یا بین سهامداران تقسیم می شود و یا به صورت افزایش سرمایه ثبت می شود.
همین الآن بخوانید: تعدیلات سنواتی

– سند اختتامیه

در سند اختتامیه کلیه حسابهایی که هنوز مانده دارند نیز صفر می شوند، با توجه به تراز بودن کلیه حسابها این سند بدون استفاده از حساب واسط نیز بالانس می باشد، اما بنا به سلیقه می توان از حساب واسط سند تراز اختتامیه نیز استفاده کرد. این حساب معادل ریالی حسابهایی که بدهکار شده اند، بستانکار می شود. از نظر ریالی مبلغ بدهکار و بستانکار شدن این حساب برابر است. در نتیجه مانده آن صفر خواهد شد.

– سند افتتاحیه

مانده کلیه حسابهای دائم در ابتدای هر دوره مالی، در این سند مشخص می شود. این سند دقیقا مانند سند اختتامیه دوره مالی قبل می باشد با این تفاوت که کلیه مبالغ بدهکار، بستانکار می شود و کلیه مبالغ بستانکار، بدهکار می شود.

پیشنهاد مطالعه همین الآن : فیلم آموزش سال مالی سازه حساب 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب