حسابداری انتشارات و محاسبه بهای تمام شده کتاب

شاید در ذهن  بسیاری از ما این سوال وجود داشته باشد که در یک انتشارات کتاب ، چگونه و با چه معیار هایی برای یک کتاب قیمت مشخص می شود؟ ویا این که چه میزان از قیمت روی جلد کتاب هزینه واقعی تولید، چاپ و نشر کتاب و چه میزان آن متعلق به ناشر و […]

شاید در ذهن  بسیاری از ما این سوال وجود داشته باشد که در یک انتشارات کتاب ، چگونه و با چه معیار هایی برای یک کتاب قیمت مشخص می شود؟ ویا این که چه میزان از قیمت روی جلد کتاب هزینه واقعی تولید، چاپ و نشر کتاب و چه میزان آن متعلق به ناشر و مولف کتاب می باشد؟

در این مقاله تلاش ما بر آن است تا با بررسی عوامل موثر بر قیمت یک کتاب و نحوه ی محاسبه ی بهای تمام شده آن  و مراحل تولید آن به سوالات فوق پاسخ دهیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کتاب

1- تعداد صفحات کتاب:

در هزینه چاپ کتاب اولین و مهمترین عامل تعداد صفحات یک کتاب است. تعداد صفحات  کتاب با در نظر گرفتن آیتم های زیر به شدت بر تعیین قیمت یک کتاب موثر است . زیرا هرچه تعداد صفحات کتاب بیشتر شود کاغذ بیشتری مصرف خواهد شد . طبیعی است که هزینه های ویراستاری و چاپ نیز با افزایش تعداد صفحات کتاب افزایش خواهد یافت.

2-قیمت کاغذ:

یکی از فاکتورهای مهمی که می‌توان در برآورد قیمت چاپ کتاب  لحاظ نمود قیمت کاغذ است. قیمت کاغذ همواره متغیر است و در هر دوره می‌بایست قیمت‌های جدید را برای کاغذ خام در چاپ کتاب در نظر گرفت. درنتیجه  با توجه به تعداد صفحات کتاب و همچنین جنس کاغذ  قیمت قیمت کتاب افزایش یا کاهش خواهد یافت.

تقریباً برای چاپ کتاب ۳ نوع کاغذ استفاده می‌شود:

 الف) کاغذهای سپید تحریر

 ب) کاغذ کاهی یا فانتزی

ج) کاغذهای گلاسه

برحسب اینکه مولف از کدامیک از این نوع کاغذها برای کتاب خود استفاده نماید قیمت چاپ کتاب متغیر خواهد شد. کاغذهای سپید تحریر ارزانترین و کاغذهای گلاسه گرانترین نوع کاغذها هستند و کاغذهای کاهی و یا فانتزی قیمتی بینابین دارند .

3- رنگی بودن یا سیاه سفید بودن صفحات:

همانطور که همه شما می دانید چاپ ها چندین نوع دارند. به عنوان مثال کتاب ها ممکن است به صورت کامل سیاه وسفید باشند.همین طور ممکن است کتاب تماما رنگی به چاپ برسد. همچنین برخی از کتاب ها در برخی از صفحات چاپ سیاه و سفید و در برخی از صفحات چاپ رنگی دارند . مسلم است که کتاب های با چاپ تمام رنگی گرانترین نوع و چاپ های سیاه و سفید ارزانترین نوع چاپ ها هستند.

 4- قطع کتاب:

کتابها در قطع‌های مختلفی مانند خشتی، وزیری، رحلی و … چاپ می‌شوند و بسته به سلیقه و تمایل، مولف می‌بایست یکی از این قطع‌ها را انتخاب نمایند. طبیعی است که قطع بزرگتر قیمت کتاب را بالاتر برده و قطع کوچکتر قیمت را کاهش خواهد داد.

5- تعداد تیراژ:

منظور از تیراژ آن است که چه تعداد از کتاب به چاپ خواهد رسید. برای مثال، اگر بخواهید از یک کتاب ۵۰۰ جلد چاپ شود، به معنی آنست که کتاب شما در تیراژ ۵۰۰ جلد به بازار عرضه خواهد شد و صرفاً ۵۰۰ جلد در بازار پیدا خواهد شد. هرچقدر تعداد تیراژ بالاتر برود قیمت چاپ هر جلد کتاب کاهش خواهد یافت . زیرا بسیاری از هزینه تولید و چاپ کتاب مثل هزینه های ویراستاری ، هزینه های مجوز، طراحی جلد و…. هزینه هایی ثابت هستند که بر تعداد کل کتاب های چاپ شده تقسیم می شوند.

6- طراحی جلد:

گاهی برخی مولفان میخواهند طراحی جلد قوی و نافذی داشته باشند. زیرا باور بر این است که طراحی جلد برای جلب توجه خوانندگان و فروش کتاب بسیار موثر است. اما برخی مولفین نیز هیچ طرح جلد خاصی در نظر ندارند. داشتن یا نداشتن طرح جلد می‌تواند یکی از تفاوتها در قیمت چاپ کتاب را رقم بزند. زیرا طراحی یک جلد خاص میتواند هزینه ای سنگین را به دنبال داشته باشد.

7- مجوزهای کتاب:

اخذ مجوزهای کتاب از وزارت ارشاد نیازمند واریز وجوهی به حساب مستقیم وزارت ارشاد است. تعداد کتاب و یا محتوای کتاب ربطی در این هزینه ندارد و معمولاً این هزینه یک هزینه ثابت در طول یکسال است که وزارت ارشاد آن را مصوب می‌کند.

 8-دستمزدهای انتشارات:

انتشارات برای چاپ و تکثیر کتاب خدماتی مانند ویراستاری، چاپ، و هزینه‌های مختلف دیگر که بیشتر در طول پرینت فایل کتاب صورت می‌گیرد. هزینه‌ها و دستمزدهایی برای خود اختصاص می‌دهد. این هزینه‌ها نیز برای تمامی کتابها به یک اندازه و میزان است و به طور متوسط و سالیانه افزایش اندکی می‌یابد. هزینه هایی مانند  لیتوگرافی، صفحه آرایی ،چاپ و در آخر صحافی.

آنچه تا این قسمت از مقاله مورد بررسی قرار گرفت  هزینه های تولید کتاب بود. اما موضوع اصلی این است که چطور میتوان تمام موارد ذکر شده را درمورد هر یک از صدها یا شاید هزاران جلد کتابی که در یک موسسه انتشاراتی به چاپ میرسد محاسبه کرد؟

نرم افزار حسابداری تخصصی انتشارات  سازه حساب:

این نرم افزار که به صورت تخصصی برای صنف کتاب فروشان و انتشارات طراحی شده است با ابزارهای تخصصی خود می توناد شما را در اداره امور حسابداری و مالی انتشارات تان یاری نماید.

در ادامه با برخی از ابزارهای تخصصی این نرم افزار آشنا خواهیم شد….

1-ماژول تولید:

آیکون تولید و بهای تمام شده ی نرم افزار تخصصی انتشارات سازه حساب  این امکان را برای شما فراهم آورده است .  با این امکان شما می توانید تمام موارد ذکر شده در بالا را برای هرکدام از کتاب های در دست چاپ انتشارات  لحاظ  نمایید. این سیستم ابزاری است که به کمک آن می توانید به صورت خیلی ساده و راحت بهای تمام شده هرجلد کتاب را مشخص نمایید.

2-ماژول تعریف بارکد:

یکی دیگر از ابزار های موجود در نرم افزار تخصصی انتشارات سازه حساب  امکان تعریف بارکد را برای شما فراهم می آورد. تمامی کتاب های چاپ شده روی جلد خود بارکدی دارند که به صورت یکتا و منحصر به فرد متعلق به آن کتاب هستند. ابزار تعریف بارکد برای تولید بارکد مختص هر کتاب مورد استفاده قرار میگیرد.

3-بارکدخوان:

طرف مقابل تعریف بارکد،خواندن بارکد هاست. نرم افزار تخصصی انتشارات سازه حساب با امکان اتصال به بارکدخوان شما را قادر می سازد تا هنگام ثبت ورودی ها و خروجی های انبار، انبارگردانی ها و همچنین در زمان ثبت فاکتورهای خرید و فروش  در زمان خود صرفه جویی نمایید و تمام اطلاعات مربوطه را با اسکن بارکد وارد نرم افزار نمایید.

4- محاسبه درصد یا پورسانت در فاکتور فروش:

شاید قرارداد انتشارات با مولف کتاب به این صورت باشد که هرکدام از شما درصدی از مبلغ فروش کتاب را به عنوان حق الزحمه خود بردارید. در طراحی نرم افزار تخصصی انتشارات سازه حساب این ویژگی لحاظ شده است .  شما می توانید در زمان ثبت فاکتور های فروش  درصد یا پورسانت هر یک از افراد را محاسبه نمایید.

در پایان از شما دعوت می نماییم برای آشنایی با امکانات بیشتر این نرم افزار مقاله چرخه حسابداری در کتاب فروشی ها را مطالعه نمایید.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب