سود و زیان

سود و زیان در نمایشگاه اتومبیل

رسیدن به سود در هر کسب و کاری، هدف نهایی صاحبین مشاغل است و طبیعی است که ارائه راه حلی برای مشاهده این سود خالص بسیار اهمیت دارد. صورت سود و زیان جامع یکی از صورت های مالی مهم است که تمامی درآمدها و هزینه های شناسایی شده را به تفکیک اجزای تشکیل دهنده آن […]

رسیدن به سود در هر کسب و کاری، هدف نهایی صاحبین مشاغل است و طبیعی است که ارائه راه حلی برای مشاهده این سود خالص بسیار اهمیت دارد.

صورت سود و زیان جامع یکی از صورت های مالی مهم است که تمامی درآمدها و هزینه های شناسایی شده را به تفکیک اجزای تشکیل دهنده آن ها نمایش می دهد. این درآمد و هزینه ها قابل انتساب به صاحبان سرمایه هستند. هدف آن ارائه کلیه درآمدها و هزینه های شناسایی شده در یک دوره مالی است و تمرکز اصلی آن بر هزینه های عملیاتی است.

برای محاسبه سود و زیان در مجموعه های بازرگانی چندین عامل باید بررسی شوند که عبارتند از:

درآمد:

درآمد در واقع همان پولی است که افراد از فروش خدمات یا کالاهای خود به دست می آورند. درآمد کل افراد نیز نقطه ی برابری شما در نحوه محاسبه سود و زیان در شرکت های بازرگانی می ­باشد.اگر دقیقا به همان اندازه درآمد کسب کنید تجارت شما سود اور نخواهد بود. اگر می­خواهید تجارت سودآور باشد باید درآمد شما از هزینه های شما بیشتر شود.

هزینه های مستقیم:

هزینه های مستقیم به هزینه های گفته می شود که افراد هنگام تهیه محصول یا ارائه خدمات خود متحمل میشوند. به عبارت دیگر، هر هزینه ای که به محصولات یا خدمات شرکت مربوط می شود یک هزینه مستقیم است. هزینه های مستقیم گاهی اوقات هزینه کالای فروخته شده می تواند باشد که بررسی می شود.

حاشیه ناخالص سود:

سود ناخالص را می توان با کم کردن هزینه های مستقیم از درآمد محاسبه کرد. داشتن حاشیه سود ناخالص یکی از بهترین شاخص های سلامت مالی قوی است.

هزینه های عملیاتی:

هزینه های عملیاتی هزینه های دیگری می باشد که برای ادامه کار خود در نظر میگیرید. این هزینه ها به طور معمول شامل: اجاره، هزینه های اداری، بازاریابی، حقوق، آب و برق و غیره می­باشد.

درامد عملیاتی:

درآمد عملیاتی به سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک و مجوز اشاره دارد. افراد می توانند درآمد خود را با کسر هزینه های عملیاتی از سود ناخالص خود محاسبه کنند.

سود خالص:

سود خالص در واقع، سود پس از کسر هزینه ها، از کل درآمد است.

وقتی این موارد را به همان ترتیب ذکر شده محاسبه کنیم، در نهایت به سود یا زیان خالص شرکت دست می‌یابیم. به صورت خلاصه ابتدا خالص فروش کالا یا خدمات را محاسبه می‌کنیم، سپس بهای تمام شده کالای فروش رفته را از آن کسر می‌نماییم تا مشخص شود سود یا زیان ناخالص چقدر است. حال برای اینکه سود یا زیان کسب شده را خالص کنیم باید هزینه‌های عملیاتی را از آن کم کنیم.

سود و زیان

چندین ابزار مالی و الگوهای سود و زیان می توانند به صاحبان مشاغل کمک کنند تا صورت درآمد خود را تهیه کرده و نحوه محاسبه سود و زیان را در مجموعه های بازرگانی بیان کنند.
انتخاب نرم افزار مناسب مالی می­تواند فرایند مدیریت را ساده تر کند.

یکی از بنگاه های اقتصادی که در این مقاله به آن می پردازیم نمایشگاه های خودرو هستند که علاوه بر سود و زیان کلی مجموعه در هر بازه زمانی و دوره عملکرد محاسبه سود و زیان حاصل از هر معامله نیز برایشان بسیار مهم می باشد.

گروه نرم افزاری سازه حساب با طراحی نرم افزار حسابداری ویژه نمایشگاه خودرو، راه حل مناسب برای این مسأله ارائه کرده است که با استفاده از آن میتوان گزارشات دقیقی در خصوص بهای تمام شده هر خودرو در نمایشگاه و سود و زیان حاصل از هر معامله را دریافت نمود.

محاسبه سود و زیان خودرو در نرم افزار حسابداری سازه حساب

خودرویی که قرار است توسط نمایشگاه و با سرمایه شخص نمایشگاه دار و یا سهامداران خریداری شود از طریق فاکتور خرید خودرو با درج کامل اطلاعات مربوط به اتومبیل موردنظر و شخص فروشنده ثبت می گردد. این خودرو درقسمت خودروهای موجود نمایشگاه قابل رویت بوده و در طی مدتی که هنوز به فروش نرسیده است چنانچه مبلغی بابت بهبود وضعیت خودرو توسط نمایشگاه پرداخت شود از قبیل تعمیر موتور، کارواش، لاستیک و…. در قالب اضافات در صفحه اصلاح فاکتور خرید خودرو ثبت می گردد. این مبالغ در واقع هزینه به حساب نیامده و در بهای تمام شده خودرو برای فروش تأثیر گذاشته و به مبلغ نهایی خودرو اضافه می گردد.

سود و زیان

به منظور تسهیل محاسبه قیمت تمام شده در فرم اصلی خودروهای موجود هم قیمت خرید و هم مبلغ اضافات با جزئیات ارائه شده است.
گزارش مربوط به اضافات را میتوان در هر بازه زمانی از طریق گردش حساب طرف مقابل (طرفین خدماتی) به دست آورد.

سود و زیان

پس از فروش خودرو و ثبت فاکتور فروش با درج کلیه اطلاعات مربوط به خریدار و فروشنده و همچنین پرداخت اضافات مربوطه از قبیل مالیات ارزش افزوده و… با ذخیره و ثبت فاکتور میتوان گزارش کاملی از سود و زیان حاصل از هر خودرو دریافت کرد.

سود و زیان

یکی از مواردی که در نمایشگاه های خودرو بسیار کاربردی است بحث حضور سهامداران و نحوه ثبت دریافت و پرداخت این اشخاص از سود نهایی خودروها می باشد. همانطور که می دانیم پرداختی به اشخاص متفرقه با پرداختی به مالک یا مالکان که ما در این مقاله به اختصار سهامدار می نامیم تفاوت بسیاری دارد. طبق اصول اولیه حسابداری و فرض تفکیک شخصیت,هر واحد اقتصادی اعم از اینکه دارای شخصیت حقوقی یا فاقد آن باشد به عنوان یک واحد مستقل از سهامداران آن و نیز جدا از موسسات دیگر است. این عبارت بدین معنی است که کلیه پرداختی ها به سهامداران هر واحد اقتصادی می بایست به حسابشان منظور گردد اما تفاوت اصلی در این است که در پرداختی به سهامداران نباید آنان را بدهکار نماییم زیرا پرداختی به آنان تحت عنوان برداشت می باشد.
گزارشات دریافتی از سود حاصل از فروش هر خودرو در نمایشگاه خودرو علاوه بر شرایط عادی نمایشگاه در تقسیم سود بین سهامداران هر خودرو تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال با محاسبه سود حاصل از فروش این خودرو و 30% مشارکت آقای امینی سود متعلقه به ایشان مبلغ 34،500،000 ریال خواهد بود که طی سند پرداخت در حساب ایشان به عنوان سهامدار ثبت میگردد.

سود و زیان

گزارشات مربوط به هر یک از این اشخاص را میتوان در قسمت گزارشات مدیریتی- تحلیلی و برداشتی سهامدار مشاهده نمود.

یکی از بهترین نرم افزار های حسابداری ویژه نمایشگاه داران اتومبیل،  نرم افزار حسابداری نمایشگاه اتومبیل سازه حساب است، برای مشاهده راهکارهای این نرم افزار برای صنف نمایشگاه داران سراسر ایران، همین الان روی لینک زیر کلیک کنید:

نرم افزار حسابداری نمایشگاه اتومبیل سازه حساب

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب