نکات کلیدی در حسابداری مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی به موادی گفته می شود که از آن ها در احداث و تولید سازه های مختلف استفاده می شود. چوب، سیمان، سنگ، آهک، بتن، آجر و رس از رایج‌ترین مصالح ساختمانی هستند. از آنجایی که یک فروشگاه مصالح ساختمانی با تنوع کالایی بسیار زیادی مواجه است و از طرفی نحوه تسویه حساب و […]

مصالح ساختمانی به موادی گفته می شود که از آن ها در احداث و تولید سازه های مختلف استفاده می شود. چوب، سیمان، سنگ، آهک، بتن، آجر و رس از رایج‌ترین مصالح ساختمانی هستند.

از آنجایی که یک فروشگاه مصالح ساختمانی با تنوع کالایی بسیار زیادی مواجه است و از طرفی نحوه تسویه حساب و ارائه خدمات به مشتریان و روش های فروش کالاها متفاوت است حسابداری آن نیز نیازمند یک سیستم جامع و کامل است تا بتواند به خوبی نیازهای مجموعه را برطرف نماید. گروه نرم افزاری سازه حساب در این راستا نرم افزار حسابداری مصالح ساختمانی را با هدف ارائه خدمات به فعالان این حوزه و به منظور رفع نیازهای مالی و حسابداری مجموعه ها طراحی نموده است. در این مقاله نکات کلیدی که در حسابداری این مجموعه ها باید رعایت شود ذکر شده و راهکارهای نرم افزار سازه حساب برای این موارد ارائه می شود.

برای مشاهده امکانات اختصاصی نرم افزار مصالح فروشی سازه حساب روی لینک زیر کلیک نمایید:

نرم افزار حسابداری مصالح ساختمانی  سازه حساب

ثبت کالا

به دلیل تنوع کالایی بالا در حوزه مصالح ساختمانی لازم است که این امکان وجود داشته باشد تا کاربر بتواند گروه های متعدد کالایی را به صورت زیرگروه های نامحدود تعریف کرده و هر کالا را در گروه خاص خود ثبت کند. از طرفی هر یک از این کالاها با واحد خاص خود خرید و فروش می شود پس نباید در تعریف واحد کالا محدودیتی وجود داشته باشد. یکی از مسائلی که در این صنف با آن مواجه هستیم بحث تبدیل واحدها و همچنین ثبت یک کالا با دو واحد مقداری است. برای مثال در خرید و فروش آهن آلات این درخواست وجود دارد که بتوانند آهن را برحسب متر و شاخه به صورت همزمان در فاکتور فروش ثبت کنند که سازه حساب تمامی این موارد را در نرم افزار تخصصی خود در نظر گرفته است.

خرید و فروش

در فاکتور خرید و فروش مصالح ساختمانی علاوه بر کالای اصلی و قیمت آن اطلاعات دیگری نیز باید ثبت شود از قبیل اطلاعات راننده، ماشین، آدرس، کرایه حمل، تخلیه و… که باید مشخص شود مبالغ پرداختی به چه صورت ثبت شود. در فاکتور خرید این مبالغ را میتوان یا به عنوان هزینه برای مجموعه شناسایی کرد و یا اینکه به گونه ای ثبت شود که بین اقلام فاکتور سرشکن شده و به عبارت قیمت نهایی کالا در کارتکس ریالی انبار را تعیین نماید.

یکی از امکاناتی که نرم افزار سازه حساب در اختیار کاربران قرار میدهد این است که بتوانند اشخاص و مشتریان را گروه بندی کرده و بسته به نحوه کار با ایشان تا 5 سطح قیمتی فروش در نظر گرفته و همچنین برای هر شخص اعتبار حساب نقدی و چکی تعیین نمایند. این اعتبار حساب در فروش های مدت دار بسیار کاربردی است و طبیعتاً در صورت تکمیل سقف اعتبار اجازه ثبت فاکتور را به کاربر نمی دهد.

ثبت سفارشات نیز از مواردی است که در این حیطه شغلی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد به این شکل که سفارشات خرید و فروش به طور کامل ثبت می شود و این امکان وجود دارد که یا به طور کامل فرم سفارش به فاکتور تبدیل شود و یا برحسب نیاز مشتری بعد از ثبت سفارش مصالح موردنیاز خود را به صورت چند مرحله ای با مشخص کردن و کسر از سفارش مربوطه از فروشنده تحویل بگیرد.

انبارداری

انبار کردن مواد، مصالح و فرآورده های ساختمانی باید به گونه ای باشد که بتوان گزارشات مربوط به موجودی انبارها را بر اساس کارتکس های ریالی و مقداری به تفکیک هر انبار، انبارگردانی ها، جا به جایی کالا بین انبارها، رسید و حواله های انبار را دریافت نمود.

رسید و حواله انبار این امکان را ایجاد میکند که انباردار بتواند بار جدیدی که به انبار وارد می شود و یا بارخروجی از انبار را با مشخص کردن خریدار، فروشنده، شماره ماشین و شماره بارنامه ثبت کرده و چاپ های مختلف بدون ذکر قیمت و صرفاً براساس مقدار دریافت و به امضا تحویل دهنده و تحویل گیرنده برساند.

نرم افزار حسابداری سازه حساب این امکان را فراهم میکند تا تعداد نامحدود انبار را تعریف کرده و اطلاعات هر یک را به صورت مجزا ثبت نمایند. در حوزه مصالح ساختمانی گاهاً پیش می آید که مشتریان و یا حتی فروشنده امکان این را ندارند که فاکتور ثبت شده را به صورت کامل تحویل گرفته و به انبار خود منتقل نمایند و ترجیح می دهند که نزد تأمین کننده به امانت گذاشته شده و به مقدار نیاز به تدریج تحویل بگیرند. برای این امر میتوانند از امکان تعریف انبارهای امانی و دفتر امانتی نرم افزار سازه حساب استفاده نمایند و جهت کنترل این خروجی ها از گزارشات مربوطه استفاده نمایند.

سایر ویژگی ها

همانند دیگر مشاغل نحوه ثبت و کنترل اسناد، چک ها و حواله های دریافتی و پرداختی بابت ارائه کالا و خدمات بسیار مهم است. از آنجایی که نرم افزار حسابداری سازه حساب یک سیستم یکپارچه است تمامی بخش های خزانه داری، ثبت هزینه ها و درآمدهای جانبی مجموعه، ثبت پیگیری و ارتباط مداوم با مشتریان، رسیدن به بهای تمام شده در مصالح تولیدی و…. و گزارشات هر یک از این بخش ها فراهم شده تا مدیران بتوانند در بازه های زمانی مدنظر به سود و زیان درستی از عملکرد مجموعه برسند.

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

2 پاسخ

  1. توصیه می‌کنم قبل از خرید مصالح ساختمانی، نیازهای مورد نیاز پروژه خود را با دقت بررسی کنید. صرف زمان برای مقایسه قیمت‌ها و کیفیت مصالح در فروشگاه‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند. همچنین، حتماً گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم را بررسی کنید.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم

  2. خرید مصالح ساختمان نقش مهمی در هر پروژه ساختمانی دارد. در انتخاب مصالح، به کیفیت، قیمت، و جنس آنها توجه کنید. در همین راستا، از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خرید کنید. همچنین، به اطلاعات فنی مصالح و استانداردها نیز توجه کنید. همینکه به این مسائل دقت کنید، می توانید ارزش بهتری از پول خود کسب کنید و ساختمانی مطمئن‌تر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب