هر آنچه باید درباره ی حسابداری حقوقی بدانید

هر آنچه باید درباره ی حسابداری حقوقی بدانید

یکی از مهمترین مباحثی که کسب و کارها با آن درگیر هستند، حسابداری حقوقی است .حسابداری حقوقی محاسبه دقیق  و پرداخت هزینه ای برای فعالیت های کارکنان در یک شرکت یا سازمان است که در اختیار آن ها قرار داده می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هر آنچه باید درباره ی حسابداری […]

یکی از مهمترین مباحثی که کسب و کارها با آن درگیر هستند، حسابداری حقوقی است .حسابداری حقوقی محاسبه دقیق  و پرداخت هزینه ای برای فعالیت های کارکنان در یک شرکت یا سازمان است که در اختیار آن ها قرار داده می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هر آنچه باید درباره ی حسابداری حقوقی بدانید، کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

حسابداری حقوقی چیست؟

حسابداری حقوق به معنی فعالیت های کارکنان یک شرکت یا سازمان است که برای آن ها هزینه ای محاسبه و پرداخت می شود. حقوق کارکنان برای خدمات آن ها برای تولید محصولات است و باید به دقت بررسی شود و به صورت ماهانه به کارکنان پرداخت می شود.

واحد حسابداری چه نقشی در محاسبه حقوق دارد؟

حسابدار وظیفه دارد برای محاسبه حقوق اطلاعات مالی را به صورت دقیق بررسی کند به همین دلیل حسابدار در فرآیند حسابداری حقوقی نقش مهمی دارد. این اطلاعات شامل حقوق پایه، هزینه مسکن و حق اولاد است که واحد حسابداری در یک شرکت یا سازمان باید این فرآیند را به خوبی انجام دهد.

وظایف حسابداری حقوقی

استفاده از سیستم های حقوقی مزایا بسیاری دارد که به شرح زیر است:

  • اطلاعات کارمندان را در سیستم حسابداری ثبت می کند.
  • سند حسابداری حقوق و دستمزد را به صورت ماهیانه محاسبه می کند.
  • فیش حقوق کارمندان و پرسنل را تهیه و تنظیم می کند.
  • با توجه به حکم کارگزینی دستمزد و حقوق کارکنان را محاسبه می نماید.
  • لیست بیمه مالیات را تهیه می کند.
  • مرخصی های استفاده شده کارکنان را محاسبه می کند.

وظایف حسابداری حقوقی

اهمیت استفاده از حسابداری حقوقی

استفاده از حسابداری حقوقی در شرکت یا سازمان اهمیت بسیاری دارد که شامل به وجود آوردن رابطه ای صحیح و مطلوب بین کارکنان، مقامات قانونی و کارفرمایان است زیرا محاسبه و پرداخت به موقع حقوق باعث ایجاد یک رابطه خوب بین کارکنان و کارفرمایان می شود. با کمک حسابدار حقوقی در یک شرکت میزان اشتباهات در محاسبات حسابداری کاهش پیدا می کند.

حقوق کارکنان شامل چه بخش هایی است؟

حقوق کارکنان از سه بخش تشکیل می شود حقوق پایه، کسر کسورات و مزایا که به شرح زیر است:

حقوق پایه: حقوق پایه مقدار ثابت حقوق است که توسط کارفرما به کارمند برای کار انجام شده پرداخت می شود.

کسر کسورات: به تمام کسورات حقوق مانند بیمه و مالیات گفته می شود.

مزایا: تمام مزایای قانونی که شامل حق مسکن، حق اولاد، حق ماموریت، پاداش و عیدی است.

 

حقوق کارکنان شامل چه بخش هایی است؟

آموزش محاسبه حقوق در حسابداری

محاسبه حقوق برای بسیاری از مدیران و حسابداران مشکل است زیرا از چند بخش تشکیل شده است. محاسبه حسابداری حقوقی شامل موارد زیر است:

تعیین حقوق پایه در حسابداری حقوقی

تعیین حقوق پایه توسط شورای عالی کار به صورت سالانه برای تمامی شرکت و سازمان ها مشخص می شود. اما علاوه بر این در برخی از شرکت ها ممکن است حقوق پایه بین پرسنل و کارفرما تعیین شود.

محاسبه اضافه کاری

اضافه کاری یکی از موضوع هایی است که در بین حسابداران بسیار مهم می باشد. استفاده از نیروی انسانی علاوه بر ساعات تعیین شده طبق قانون اداره کار و بر اساس توافق طرفین، اضافه بر حقوق محاسبه می شود.

محاسبه میزان مزایای نیروی کار

مزایا بر اساس سوابق کاری و تخصص کارکنان توسط کارفرما تعیین می شود. مزایا به دو نوع مزایای مستمر و مزایای غیر مستمر تقسیم بندی شده است.

  • مزایا مستمر

مزایایی که به غیر از حقوق به کارکنان پرداخت می شود. مزایای مستمر می تواند با افزایش حقوق به صورت نقدی باشد و هم به صورت غیر نقدی مانند مسکن، سبد کالا و بن مواد غذایی باشد.

  • مزایای غیر مستمر

مزایای غیر مستمر به عنوان اضافه کار به حقوق اضافه نمی شود و شامل هزینه درمان، حق ماموریت، هزینه تهیه پوشاک و دریافت مبالغ مرخصی هایی که استفاده نشده است، می باشد.

محاسبه مالیات حقوق

محاسبه مالیات حقوق از کسورات حقوق است که به صورت سالانه توسط سازمان های مرتبط مشخص می شود که با میزان دریافتی کارکنان ارتباط دارد.

حق بیمه

حق بیمه برای اعطای خدمات بیمه به کارکنان در حسابداری حقوقی است که از حقوق آن ها کسر می شود. حق بیمه 30درصد از حقوق و مزایای کارکنان است که 23 درصد آن توسط کارفرما و 7 درصد توسط کارکنان پرداخت می شود.

 

 

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب