متدهای دریافت و پرداخت حسابداری

متدهای دریافت و پرداخت حسابداری

متدهای دریافت و پرداخت حسابداری – حسابداری دریافت و پرداخت به تمامی عملیاتی اطلاق می شود که در آن حسابهای بانکی، صندوق ها و تنخواه گردان های مربوط به کسب و کار در آن درگیر بوده و یا به نوعی مورد استفاده قرار می گیرد.   در واقع ما در حسابداری دریافت و پرداخت یک […]

متدهای دریافت و پرداخت حسابداری – حسابداری دریافت و پرداخت به تمامی عملیاتی اطلاق می شود که در آن حسابهای بانکی، صندوق ها و تنخواه گردان های مربوط به کسب و کار در آن درگیر بوده و یا به نوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در واقع ما در حسابداری دریافت و پرداخت یک طرف آن حسابهای بانکی، صندوق ها و تنخواه گردان ها را داریم. تمامی ورودی ها و خروجی های مربوط به اینها در حسابداری دریافت و پرداخت مدیریت می شود و ثبت و ضبط می گردد.

 

هر کدام از آیتم های حسابهای بانکی، صندوق ها و تنخواه گردان دارایی عملیات دریافت و پرداخت متفاوتی می باشند و باید با این عملیات و حسابداری آنها آشنا باشیم که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

 

مواردی که خواهیم گفت بخشی از امکانات نرم افزاری حسابداری سازه حساب است.

 

انواع تفصیلی های متدهای دریافت و پرداخت حسابداری

همانطور که در بالا اشاره کردیم دریافت و پرداخت بصورت محدود با دو نوع حساب تفصیلی سروکار دارد که این تفصیلی ها عبارتند از :

1-حسابداری بانکی

2-صندوق ها

تمامی حساب های بانکی که در سازمان شما وجود دارد باید در این بخش نگهداری گردند. همچنین تمامی صندوق هایی که در واحدهای تابعه شما وجود دارند نیز در حسابداری مالی دریافت و پرداخت ثبت و ضبط می شوند.

 

متدهای دریافت و پرداخت حسابداری مرتبط با تفصیلی حسابهای بانکی

حسابهای بانکی شما باید با جزئیات تمام در خزانه داری یا واحد دریافت و پرداخت نگهداری شود.

الآن بخوانید: اهمیت خزانه داری در حسابداری

اطلاعات بانک با نام بانک و شعبه آن، شماره حساب، نام صاحب حساب یا افتتاح کننده حساب، نوع حساب و شرایط برداشت باید در این اطلاعات بایدنگهداری گردد.

 

چه زمانی از حساب بانکی استفاده می کنیم؟ ما زمانی از حساب بانکی استفاده می کنیم که اتفاقات زیر روی داده باشد:

  1. واریزی به حساب بانکی صورت گرفته باشد

  2. از حساب بانکی برداشتی صورت گرفته باشد

  3. چکی از حساب بانکی صادر شده باشد

  4. چک مشتریان به حساب بانکی واگذار شده باشد

 

 

سند حسابداری واریز به حساب بانکی

اگر یک واریزی به حساب بانکی شما صورت بگیرد باید منبع آن را مشخص نمائید. منبع یعنی اینکه مبلغ واریزی بابت چه چیزی بوده است.

مثلا واریزی بابت فروش کالا یا خدمات بوده است.

 

سند حسابداری برداشت از حساب بانکی

یکی از عملیات مربوط به حساب بانکی برداشت از حساب بانکی است، که دارای سند حسابداری است و ما از آن در حسابداری دریافت و پرداخت استفاده می کنیم.

 

چکی از حساب بانکی صادر شده باشد

در این رویداد برای جبران تعهدات کسب و کار، از چک های کوتاه مدت و بلندمدت استفاده می شود و چون این چک قرار هست از یک حساب بانکی پرداخت گردد، جزو عملیات حسابداری دریافت و پرداخت می باشد.

 

چک مشتریان به حساب بانکی واگذار شده باشد

این رویداد زمانی اتفاق میافتد که ما چکی از مشتری دریافت کنیم و در زمان سررسید چک بخواهیم آن را به حساب بانکی خود واگذار نمائیم.

در این صورت باید آن را در دفتر چک مربوط ثبت کرده و برای این عملیات دریافت و پرداخت، سند حسابداری صادر کنیم.

 

 

متدهای دریافت و پرداخت حسابداری مرتبط با تفصیلی صندوق  

تفصیلی صندوق هم دارای عملیات حسابداری دریافت و پرداخت است و نیاز هست تا به این عملیات حسابداری مالی آشنا باشیم. مهترین منشا این عملیات به شرح زیر می باشد:

 

  1.   وجه نقد

  2. دریافت چک

  3. خرج کردن چک

  4. پرداخت وجه نقد

  5. استرداد چک

 

دریافت وجه نقد توسط صندوق

تمامی مبالغی که بصورت نقد به واحد دریافت و پرداخت تحویل داده می شود مربوط به عملیات حسابداری دریافت و پرداخت بوده است.

در این قسمت بابت وجه نقد همان عامل تحویل وجه نقد می باشد.

مثلا ممکن هست وجه نقد ناشی از فروش کالا یا خدمات باشد یا ناشی از استرداد تنخواه گردان شرکت و یا هزینه های شرکت. بنابراین باید عامل ایجاد وجه نقد شناسایی شده و سپس بستانکار گردد.

 

دریافت چک توسط صندوق

در این رویداد ما چکی را از طرف حساب های خود دریافت کرده و در صندوق شرکت نگهداری می کنیم. این یک عملیات حسابداری دریافت و پرداخت بوده و باید برای آن ثبت حسابداری صورت گیرد.

 

 خرج کردن چک دریافتی

این رویداد زمانی اتفاق میفتد که شما بخواهید چک های دریافتی از طرف حسابهای خود را به بستانکاران کسب و کار خود بدهید.

اگر شما برای ایفای تعهدات بستانکاران خود از چک های موجود در صندوق استفاده نمائید، اصطلاحا به آن خرج کردن چک اطلاق می گردد که یک عملیات حسابداری دریافت و پرداخت است.

خرج کردن چک دریافتی هم یک نوع عملیات حسابداری دریافت و پرداخت هست و نیاز هست برای آن سند حسابداری صادر گردد و یکی از ثبت های متداول حسابداری می باشد و لازم هست به آن تسلط داشته باشید.

 

پرداخت وجه نقد

یکی دیگر از رویدادهای حسابداری مرتبط به دریافت و پرداخت، پرداخت وجه نقد از صندوق می باشد.

معمولا برای پرداخت های کوچک از وجه نقد صندوق استفاده می شود. مثلا برای پرداخت کرایه آژانس از موجودی نقد در صندوق استفاده می شود.

یا اینکه برای پرداخت هزینه های پذیرایی از موجودی نقد صندوق استفاده می شود، چون موجودی نقد نزد صندوق زیاد نیست بنابراین برای پرداخت های بزرگ نمی توان از آن استفاده کرد.

توجه داشته باشید وجوه نقد نزد صندوق اگر به ارقام قابل توجهی برسد، باید آن را به حساب بانکی منتقل نمائیم.

در واقع به حساب بانکی واریز کنیم از این رو این هم یک رویداد حسابداری مالی است برای صندوق و حساب بانکی. برای صندوق جزو پرداخت وجه نقد محسوب شده و برای حساب بانکی جزو دریافت وجه نقد می باشد.

 

 استرداد چک

اگر شما چکی را به طرف حسابها پرداخت کرده اید یا اینکه از آنها دریافت نموده اید، به هر دلیلی به شما عودت داده شود، در این صورت رویداد حسابداری بوده و در عملیات حسابداری دریافت و پرداخت برای آنها ثبت حسابداری وجود دارد و باید در دفاتر حسابداری شرکت ثبت و ضبط گردند.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب