تبصره ماده 100

تبصره ماده 100 به زبان ساده

تبصره ماده 100 چیست؟ در تبصره ماده 100 آمده است، مشاغلی که درآمد فروش کالا یا خدمات آنها در یکسال کمتر از 100 برابر سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 باشد، از انجام تکالیفی مانند: نگهداری دفاتر مالی و ارسال اظهارنامه به سازمان مالیاتی معاف هستند. چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟ […]

تبصره ماده 100 چیست؟

در تبصره ماده 100 آمده است، مشاغلی که درآمد فروش کالا یا خدمات آنها در یکسال کمتر از 100 برابر سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 باشد، از انجام تکالیفی مانند: نگهداری دفاتر مالی و ارسال اظهارنامه به سازمان مالیاتی معاف هستند.

چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

کلیه صاحبان مشاغلی که میزان درآمد فروش کالا یا خدمات آنها در سال 1401 کمتر از 6.720.000.000 تومان باشد و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگزاری شده باشد، می‌توانند از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی در امان باشند.

تا چه مبلغی درآمد داشته باشید، می‌توانید از معافیت های تبصره ماده 100 استفاده کنید؟

در سال 1402، اگر درآمد فروش کالا و خدمات شما کمتر از 6.720.000.000 (شش میلیارد و هفتصد و بیست میلیون) تومان باشد، می ‌توانید به راحتی از معافیت های این قانون بهره مند شوید.

کدام کسب و کار ها نمی‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

  • کسب و کارهای حقوقی (شرکت ها، موسسات، سازمان ها و …)
  • درآمد آن کسب و کار بیشتر از 6.720.000.000 تومان باشد.
  • برای آنها فرم مالیاتی ماده 100 در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته باشد.
  • صاحبان مشاغلی که بر خلاف قانون پایانه های فروشگاهی، تا کنون دستگاه های پوز فروشگاهی(پایانه های فروشگاهی) را در محل کار خود نصب نکرده‌اند.
  • صاحبان مشاغلی که متقاضی بهره مندی از معافیت های درمانی ماده137، معافیت های حوادث ماده 165 و معافیت کمک های نقدی و غیرنقدی به دولت ماده 172 قانون مالیات های مستقیم باشند.

این گروه از مودیان، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در درگاه الکترونیکی سازمان بارگذاری نمایند و احتمال رسیدگی به دفاتر مالی ایشان توسط سازمان مالیاتی وجود دارد.

فرق اظهارنامه و تبصره ماده 100

در حالت عادی شما باید تا پایان خرداد ماه هر سال، در قالب فرم اظهارنامه، اطلاعات مالی خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کردید، اما با افزوده شدن تبصره ماده 100، کسب و کارهای کوچکی که مجموع درآمد آنها در سال 1401 از 6.720.000.000 تومان کمتر باشد، دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند.

همچنین یکی از ویژگیهای تبصره ماده 100، این است که مالیات تعیین شده مقطوع است.

منظور از مقطوع بودن مبلغ مالیات ماده 100 چیست؟

مالیات هایی که سازمان برای کسب وکار ها تعیین می‌کند، دو نوع هستند، یا مقطوع است که به معنای غیر قابل تغییر است و یا غیرمقطوع است، یعنی امکان اعتراض به آن مبلغ وجود دارد.

آخرین فرصت ارسال اظهارنامه ماده 100 تا چه زمانی است؟

همه ساله مودیان مالیاتی باید اظهارنامه عملکرد سال گذشته‌ خود را تا 31 خرداد سال بعد ( 31 خرداد 1402 برای امسال) تکمیل نمایند و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

لوگو سازمان امور مالیاتی

آیا می‌توانیم مالیات تبصره ماده 100 را به صورت اقساطی پرداخت کنیم؟

اگر توانایی پرداخت یکجای مالیات تبصره ماده 100 را ندارید، خبر خوبی که در مورد این تبصره می‌توانیم به شما بدهیم، این است که سازمان امور مالیاتی این اجازه را به شما می‌دهد تا مبلغ مالیات مقطوع خود را در 4 قسط مساوی پرداخت نمایید.
برای نمونه: چنانچه مالیات مقطوع شما 10 میلیون تومان باشد، می‌توانید در طی 4 ماه آینده در هر ماه 2.5 میلیون تومان پرداخت کنید.

اگر شریک داشته باشید، آیا می‌توانید از مزایای تبصره ماده 100 استفاده کنید؟

 فرصت استفاده تبصره ماده 100 برای کسب و کارهای مشارکتی از نوع مشارکت مدنی نیز وجود دارد، منتها باید شرط زیر را دارا باشند.

میزان فروش یکی از شرکا در یکسال کمتر از 6.720.000.000 تومان باشد یا مجموع فروش کالا و خدمات حاصل از مشارکت در یکسال کمتر از 15.000.000.000 تومان باشد.

اگر نخواهیم از روش تبصره ماده 100 برای پرداخت مالیات استفاده کنیم، از چه روش جایگزینی  می‌توانیم استفاده کنیم؟

چنانچه به هر دلیلی نتوانید و یا نخواهید که از مالیات پیشنهادی این تبصره استفاده کنید، باید فرم اظهارنامه عملکرد را در سایت سازمان تکمیل و بارگذاری نمایید و همچنین این فرصت را به سازمان می‌دهید تا به راحتی به اسناد و مدارک مالی شما دسترسی داشته باشد و بتواند از شما این اسناد را تقاضا نماید.

اگر مبلغ فروشی که سازمان مالیاتی به من پیشنهاد داده است، کمتر از میزان فروش واقعی من بود، من چه وظیفه ای دارم؟

چنانچه درآمد شما از درآمدی که سازمان امور مالیاتی برای شما شناسایی کرده است، بیشتر باشد، شما موظف به اعلام درآمد مازاد هستید.
چنان که میزان فروش واقعی شما 15 درصد از مبلغ شناسایی شده سازمان بیشتر باشد، تنها باید مالیات ما به التفاوت را پرداخت کنید، اما چنان که درصد اختلاف درآمد واقعی شما با درآمد شناسایی شده بیشتر از 15 درصد باشد، به عنوان کتمان درآمد برای شما در نظر گرفته می‌شود که دو جریمه زیر را دارد:

  1. جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان اعلام شده که معادل 30 درصد مالیات متعلقه است.
  2. امکان استفاده از معافیت های مالیاتی را ندارید

آیا استفاده از تبصره ماده 100 اجباری است؟

قطعا مالیات تبصره ماده 100 بسیار عادلانه تر تعیین می‌شود، اما این به این معنا نیست که تنها راه پرداخت مالیات، تبصره ماده 100 است، بلکه این قانون به عنوان یک فرصت برای کاهش مالیات پرداختی شما است.
یکی دیگر از راهکارها ارسال اظهارنامه عملکرد است که نیاز به اطلاعات بیشتر و صرف زمان بیشتری دارد. 

همچنین در همین زمینه بخوانید:  معافیت مالیاتی مشاغل

اگر تراکنش های مشکوک دارید، مراقب باشید

با وجود اینکه شما مشمول تبصره ماده 100 هستید، اما همچنان سازمان امور مالیاتی می‌تواند برخی از تراکنش های مشکوک شما را که به گمانش نشانه‌ی کتمان درآمد است، بررسی مجدد نماید.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

5 پاسخ

  1. سلام من کل سال۷۵۰ میلیون تراکنش داشتم ک ۳۰ میلیون برام مالیات درنظر گرفته شده چیکار باید کنم. شغلم ساعت فروشی است.با خواهرم شریک هستم

    1. سلام، معمولا مبلغی که در فرم توافق تبصره ماده 100 در نظر گرفته می‌شود مناسب تر از روش ارسال اظهارنامه است و شما رو از رسیدگی های بعدی سازمان در امان نگه میداره.
      اما چنانچه از نرم افزار حسابداری یا سیستم های سنتی حسابداری استفاده میکنید و اطلاع دقیقی از میزان درآمد و هزینه و سود و زیان خود دارید و می‌دانید که مالیات شما باید کمتر از 30 میلیون تومان باشد، پیشنهاد میکنیم از روش ارسال اظهارنامه استفاده کنید.
      توجه داشته باشید که آخرین فرصت استفاده از تبصره ماده 100 تا 31 خرداد 1402 است.

  2. سلام من کافی شاپ دارم و تراکنش من زیر یک میلیارد بوده واسه من ۳۵ میلیون مالیات بریدن ایا طبق قانون تراکنش زیر یه میلیارد معاف از مالیات نیست؟!

  3. سلام
    من ۶ ماهه کافی نت زدم
    کل درآمدم زیر ۵۰ میلیون بوده
    باید ماده ۱۰۰ بزنم یا اظهارنامه پر کنم؟
    ممنونم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب