قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند -وبسایت سازه حساب

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

با توجه به گسترش روز افزون کسب و کار های مختلف و قوانین مالیاتی نیاز به یک حسابدار حرفه ای و متخصص روز به روز بیشتر می شود، حسابدار نقش مهمی را در کسب و کارهای بزرگ و حتی کسب و کارهای کوچک ایفا می کند، زیرا کوچکترین اشتباه از حسابدار می تواند ضرر هنگفتی […]

با توجه به گسترش روز افزون کسب و کار های مختلف و قوانین مالیاتی نیاز به یک حسابدار حرفه ای و متخصص روز به روز بیشتر می شود، حسابدار نقش مهمی را در کسب و کارهای بزرگ و حتی کسب و کارهای کوچک ایفا می کند، زیرا کوچکترین اشتباه از حسابدار می تواند ضرر هنگفتی به شرکت های کلان یا کوچک برساند، از طرفی یک حسابدار ماهر می‌تواند برای آن کسب و کار سود دهی داشته باشد و باعث پیشرفت آن شرکت شود.

قوانین مالیاتی یکی از اصول اولیه ای است که هر حسابدار ماهری باید آنها را بداند و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اشتباه کوچکی در این زمینه هزینه های جبران ناپذیری به دنبال دارد.  در ادامه  به برخی از مهمترین قوانین مالیاتی می پردازیم.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : نرم افزارهای حسابداری مالیاتی

 

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند -وبسایت سازه حساب

قوانین مالیاتی حسابداری:

  1. قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده طی چند سال اخیر توسط دولت وضع شده است. و از مهرماه سال ۱۳۸۷ به اجرا درآمده است. یک کالای تولیدی از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد. خدمات زیادی روی آن انجام می شود‌. و باید مالیات هر کدام از بخش ها به صورت جداگانه پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه بخش درآمدی، مصرفی و تولیدی تقسیم می شود. در صورت عدم پرداخت این مالیات جرائم بسیار سنگینی برای مشمولان در پی دارد.

  1. مالیات عملکرد

مالیات یکی از راه های تامین درآمد دولت می باشد. این نوع از مالیات به عملکرد یک شرکت، مجموعه و کسب و کار شخصی تعلق میگیرد. مشمولان این مالیات موظف هستند تا مدارک مربوط به درآمد، سود و زیان و داد و ستد خود را طی بازه زمانی مشخص شده محاسبه کنند و میزان مالیات را از سود خالص خود به سازمان مالیات پرداخت کنند.

2. مالیات عملکرد -وبسایت سازه حساب

  1. معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی شامل گروه های خاصی می شود و همه ی افراد را در بر نمی گیرد. زیرا مالیات یکی از راه‌های  تأمین درآمد دولت می‌باشد. و در آن صورت دولت در تامین درآمد خود با مشکل مواجه می شود.

برخی از گروه هایی که شامل معافیت های مالیاتی می‌شوند. عبارتند از: معافیت های مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی، معافیت مالیاتی مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی، معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی و معافیت مالیاتی سرمایه گذاران مناطق کمتر توسعه یافته.

  1. مالیات های مستقیم

در ایران مالیات به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شود. قانون های مالیات  برای اولین بار در قانون اساسی دوران مشروطه وضع شدند. مالیات مستقیم از دو بخش مالیات مقرر بر دارایی و مالیات مقرر بر درآمد اشخاص تشکیل شده است. مالیات مستقیم یکی از رکن های اساسی کار یک حسابدار می باشد. هر حسابداری با آن ارتباط پیدا می کند. از این رو حسابدار می بایست به طور کامل با مالیات های مستقیم آشنایی  داشته باشد.

  1. مالیات حقوق کارمندان

طبق مالیات حقوق کارمندان هر فردی که دارای حقوق، بیمه تامین اجتماعی و دستمزد باشد. شامل ین مالیات می شود. و موظف است بخشی از دستمزد و حقوق خود را به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.

  1. مالیات تکلیفی

در تعریف مالیات تکلیفی می توان گفت که به نوعی از مالیات گفته می‌شود که پرداخت آن بر عهده شخصی که باید مالیات بدهد نمی باشد. در حقیقت یک شخص یا اداره دیگری مالیات را از فرد یا نهاد مربوطه گرفته و به سازمان مالیاتی کشور می پردازد.

در واقع می توان گفت که مالیات تکلیفی به این شکل است که تعیین تکلیف و پرداخت آن به عهده پرداخت کننده آن است. که غیر از خود فرد مشمول مالیات است. مالیات تکلیفی شامل: مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر نقل و انتقال سهام، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ایران،  مالیات بر اجاره املاک  و مالیات بر درآمد حق الوکاله است.

در بالا سعی کردیم توضیح مختصری در مورد برخی از مهمترین قوانین مالیاتی بدهیم. در دنیای امروز به علت گسترش فناوری، نرم افزار های زیادی در حوزه حسابداری به وجود آمده که کمک شایانی در حوزه حسابداری انجام می دهد. به همین خاطر پیدا کردن نرم‌افزار های حسابداری یکی از مشکلات  شرکت ها و کسب و کارها شده است، مجموعه سازه حساب با بیست سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی نرم افزارهای حسابداری مالیاتی و اداری می تواند کمک کننده شما در حوزه نرم‌افزار ها باشد.
شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چطور می‌توانیم قوانین مالیاتی را بیاموزیم؟ برای مطالعه بیشتر در این زمینه همین الان روی لینک زیر کلیک کنید:
قوانین مالیاتی را چگونه یاد بگیریم؟

 

 

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب