گزارشات مالی

چند نکته در گزارشات مالی که همه کسب و کارها باید بدانند

افرادی که در حرفه حسابداری مشغول به کار می باشند باید تخصص لازم را در حوزه دانش ، مهارت و فن تجزیه و تحلیل اطلاعات ، اسناد و مدارک مالی را داشته باشند و هم چنین مهارت استفاده از این تخصص را برای رسیدن به اهداف و برنامه های مختلف اقتصادی شرکت ها و موسسات […]

افرادی که در حرفه حسابداری مشغول به کار می باشند باید تخصص لازم را در حوزه دانش ، مهارت و فن تجزیه و تحلیل اطلاعات ، اسناد و مدارک مالی را داشته باشند و هم چنین مهارت استفاده از این تخصص را برای رسیدن به اهداف و برنامه های مختلف اقتصادی شرکت ها و موسسات را داشته باشند. وجه تمایز شرکت ها گزارشات مالی هستند .

امروزه سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در شرکت هایی می باشند که سرمایه و سود آن ها را تضمین نماید . با استفاده از ترازنامه و گزارشات مالی عملکرد شرکت مشخص می شود ، در نتیجه شرکت هایی که دارای ترازنامه مثبت و گزارش های مالی با جریان نقدی مثبت باشند مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت . به همین دلیل برای اینکه مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرید باید اصول کار در حرفه حسابداری را بدانید . البته به تجربه و مهارت هم نیاز خواهید داشت .

منظور از گزارشات مالی چیست ؟

گزارشات مالی یکی از مهم ترین مواردی است که در سیستم حسابداری بسیار اهمیت دارد . بنابراین یکی از مهم ترین وظایف حسابداران تهیه و ارائه گزارشات مالی است . تمام عملیات های مالی که در یک دوره مالی اتفاق می افتد ، در اسناد حسابداری و سپس در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری می شوند . اطلاعات موجود در این دفاتر بسیار مفصل می باشند ، به همین دلیل مطالعه آن برای مدیران و سرمایه گذاران زمان بر و دشوار خواهد بود .

بنابراین کلیه اطلاعاتی که در دفاتر قانونی ثبت می شوند در قالب گزارشات مالی توسط حسابدار تهیه و طبقه بندی می شوند . گزارشات مالی باید به گونه ای باشد که افراد غیر حسابدار که با حسابداری به صورت کلی و مقدماتی آشنا می باشند بتوانند وضعیت و عملکر مالی موسسه یا شرکت مورد نظر را ارزیابی نمایند .

گزارشات مالی اساسی کدامند ؟

گزارشات مالی یا صورت های مالی اساسی به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

1)     ترازنامه

2)    صورت حساب سود و زیان

3)     صورت گردش وجوه نقد

4)     صورت سود و زیان جامع

توجه داشته باشید که در طی یک دوره مالی ممکن است یادداشت هایی به هر یک از این صورت ها یا گزارشات مالی پیوست شده باشد ، به یاد داشته باشید که هر یک از این پیوست ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف از ایجاد یک واحد اقتصادی کسب سود و منفعت می باشد . در حقیقت یکی از موارد مورد انتظار افرادی که یک واحد تجاری و اقتصادی را ایجاد می نمایند کسب سود است . شما می توانید عملکردها و فعالیت های مالی یک واحد تجاری را با استفاده از صورت ها و گزارش های  مالی مورد بررسی قرار دهید.

عناصر تشکیل دهنده گزارشات مالی

صورت ها و گزارش های مالی از عناصر خاصی تشکیل شده اند که بدون این عناصر صورت های مالی وجود خارجی ندارند . عناصر تشکیل دهنده آن ها عبارتند از :

دارایی ها

دارایی های ثابت

داراهایی های نامشهود

دارایی های جاری

بدهی

حقوق صاحبان سرمایه

درآمد

آورده صاحبان سرمایه

ستانده صاحبان سرمایه

گزارشات مالی را چگونه باید خواند؟

یکی از دلایل بررسی و تجزیه و تحلیل گزارشات مالی آگاهی از منفعت مالی شما در کسب و کار مورد نظر باشد ، زیرا سود و ضرر و زیان مالی کسب و کار بر روی شما تاثیر گذار خواهد بود . برای خواندن و بررسی گزارش های مالی نیازی نیست که یک فرد بسیار باهوش باشید تا بتوانید نکات کلیدی صورت های مالی را تشخیص دهید .

با حفظ روحیه خود ، اجازه ندهید یک گزارش مالی شما را گمراه و نا امید کند . شما می توانید میزان وجوه نقد را براحتی در ترازنامه بخوانید . هم چنین می توانید میزان سود و زیان خالص را در صورت سود و زیان مشخص نمایید .

قسمت های اصلی یک گزارش مالی ، صورت های مالی ، صورت سود و زیان ، صورت وجوه نقد و ترازنامه می باشد . به منظور ارائه صورت های مالی معنادار به فهم مقدماتی از حسابداری نیاز خواهید داشت. حسابدارانی که صورت ها و گزارشات مالی را تهیه می کنند بر این باورند که شما با اصطلاحات حسابداری و صورت های مالی آشنا می باشید . بنابراین اگر سواد حسابداری نداشته باشید ، صورت ها و گزارش های  مالی مانند یک جدول سود و زیان به نظر شما خواهد آمد .

شما میتوانید گزارش های مالی را با استفاده از نرم افزارهای حسابداری تهیه کنید که  شامل موارد ذیل می باشد و با استفاده از موارد ذیل به راحتی می توان گزارشات مالی را بر اساس پارامترهای مورد نظر خود تهیه نمود : گزارش گیری از دفاتر با استفاه از نرم افزار حسابداری سازه حساب از دفاتری نظیر کل ، معین و تفصیلی می توان گزارشات لازم را اخذ نمود.

گزارشات مالی مورد استفاده در مباحث حسابداری عبارتند از :

1) گزارش از دفاتر روزنامه

2) گزارش از ترازآزمایشی

3) گزارشات اخذ شده از ترازنامه

4) گزارشات اخذ شده از سود و زیان ها

5) نمودار ها و …

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب