مساعده حقوق در قانون کار

مساعده در قانون کار و مساعده حقوق

این روزها شرایط زندگی برای همه ی افراد مشکل شده است و کنترل هزینه ها و نحوه خرج کرد بسیار کار دشواری است همه ی ما در زندگی دچار مشکلات مالی برای رفع نیاز های روز مره و بیماری های مختلف ، اتفاق های غیر منتظره ای که رخ می دهد می شویم که راه […]

این روزها شرایط زندگی برای همه ی افراد مشکل شده است و کنترل هزینه ها و نحوه خرج کرد بسیار کار دشواری است همه ی ما در زندگی دچار مشکلات مالی برای رفع نیاز های روز مره و بیماری های مختلف ، اتفاق های غیر منتظره ای که رخ می دهد می شویم که راه حل های مختلفی برای رهایی از این مشکل وجود دارد که افراد حقوق بگیر راه حل ساده ای برای رفع این مشکل دارند ، این یک امکان ویژه برای حقوق بگیران است که آن هم گرفتن مساعده حقوق از شرکت خود است که در واقع می‌تواند نقش یک کمک مالی خوب را داشته باشد و بیشتر کارمند ها با این کلمه آشنایی کامل دارند.

مساعده چیست؟

در پاسخ به سوال مساعده یعنی چه ؟ باید گفت که مساعده بخشی از حقوق یا دستمزد کارمندان و پرسنل یک مجموعه، شرکت یا اداره می باشد که طبق درخواست کارمندان یا پرسنل قبل از موعد پرداخت حقوق، به آنان پرداخت می گردد.

مساعده یعنی چه ؟

اما روش ثبت مساعده حقوق چیست؟

در زمان تأیید و پرداخت مساعده به کارکنان مبلغ پرداخت شده طی یک سند حسابداری به حساب بدهکاری کارکنان منظور میگردد تا در زمان پرداخت حقوق ماهانه بعنوان کسورات در فیش حقوقی وی منظور و از مبلغ قابل پرداخت کسر گردد.

آیین نامه مساعده:

بر اساس آیین نامه پرداخت مساعده حقوق، مبلغ مساعده نباید از میزان دریافتی کارکنان بالاتر باشد. مبلغ مساعده طبق قانون از حقوق قابل پرداخت ماه جاری کارکنان کسر می گردد و قابل انتقال به ماه آینده نمی باشد مگر در موارد خاص و با تائید مدیریت.

تایید مساعده و زمان پرداخت مساعده:

در هر شرکت و مجموعه ای نیروی کار باید درخواست مساعده را در قالب فرم های مربوطه ارائه دهد که در ابتدا واحد حسابداری(مدیر مالی) باید بعد از بررسی گردش حساب وی، فرم را تایید و سپس در مرحله بعد توسط مدیریت تایید و امضا گردد. در نهایت مساعده درخواست شده توسط واحد حسابداری قابل پرداخت می باشد.
در قانون کار زمان خاصی جهت پرداخت مساعده تعیین نشده ولی بهتر است درخواست مذکور بین 10 الی 20 هرماه باشد .

مساعده حقوق در قانون کار

نحوه محاسبه مساعده حقوق :

در هر شرکت یا مجموعه ای جهت میزان مبلغ پرداخت مساعده قانونی درنظر گرفته می شود که معمولا طبق این قانون میزان پرداخت 30 یا 50 درصد مبلغ حقوق کارکنان می باشد چراکه این احتمال وجود دارد که کارمند مذکور بعد دریافت مساعده ترک کار کند و این مبلغ باید به گونه ای محاسبه و به پرسنل پرداخت گردد که باعث متضرر شدن کارفرما نشود.

فرم درخواست مساعده:

درخواست مساعده در قالب فرم خام رسید دریافت وجه  می باشد که دارای چندین بخش میباشد که بخش مربوط به متقاضی باید توسط کارکنان بصورت کامل تکمیل شود که شامل تاریخ درخواست، مبلغ مساعده به عدد و حروف، اطلاعات فرد درخواست کننده و حتی دلیل درخواست و در نهایت امضا متقاضی می باشد.

در مرحله بعد فرم مذکور توسط مدیر مالی و مدیریت تائید و پس از پرداخت و واریز توسط فرد پرداخت کننده و درنهایت متقاضی دریافت مساعده امضا می گردد.

ثبت حسابداری مساعده در نرم افزار حسابداری سازه حساب :

برای ثبت مساعده حقوق در واحد خزانه داری ، شخص پرداخت کننده پس از پرداخت و واریز مبلغ مساعده به پرسنل، فرم درخواست مساعده به همراه فیش واریزی را ضمیمه می کند و بعنوان سند حسابداری تحویل مسئول مربوطه در واحد حسابداری می دهند.

در نرم افزار حسابداری سازه حساب ،فیش واریزی طی یک سند حسابداری به حساب بدهکاری شخص دریافت کننده (حساب دریافتنی کارکنان) و از طرف دیگر منبع پرداخت کننده که اغلب بانک یا تنخواه می باشد بحساب بستانکار  ثبت و منظور میگردد تا در زمان پرداخت حقوق با بررسی گردش حساب وی مبلغ مساعده از حقوق دریافتی کسر گردد.

سند حسابداری ثبت حسابداری مساعده

مراحل درخواست تا پرداخت مساعده:

  • درخواست مساعده طی فرم مساعده توسط کارکنان
  • بررسی مدیر مالی و تایید فرم مساعده
  • تائید مساعده توسط مدیریت
  • پرداخت توسط واحد حسابداری
  • ثبت در نرم افزار حسابداری

تفاوت مساعده و علی الحساب :

مساعده قسمتی از حقوق است که قبل از پرداخت حقوق توسط نیرو درخواست شده و شامل تمام حقوق نمی باشد.

علی الحساب زمانی استفاده می شود که قراردادی بسته شود و برای رساندن کار به مرحله ی مشخصی مبلغی به فرد برای تشویق ادامه کار پرداخت شود.

تفاوت مساعده و پیش پرداخت :

پیش پرداخت مبلغی است که قبل از انجام خدمات یا گرفتن کالا پرداخت می شود ولی مساعده هنگامی که کار فرد انجام شده باشد به آن پرداخت می شود.

جزئیات فرم مساعده :

همانطور که در توضیحات قبل گفته شد گرفتن مساعده چندین مرحله دارد :

 ابتدا فرد درخواست کننده، میزان مساعده درخواستی خود را در قالب فرم مساعده ارائه می دهد، سپس تحویل مدیر واحد خود می دهد و بعد از تایید مدیر واحد مربوطه، تحویل حسابداری شده و  با بررسی بدهی و مبلغ کارکرد و… مبلغ مساعده را تایید یا رد می کند. اگر مدیر مالی مجموعه تایید کند، سپس تحویل مدیرعامل شده و بعد از امضا توسط مدیرعامل، مبلغ مساعده توسط واحد حسابداری به شخص درخواست کننده پرداخت می گردد.

نمونه فرم مساعده :

نمونه فرم درخواست مساعده

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب