گزارشات فصلیTTMS چیست

گزارشات فصلی TTMS چیست

گزارشات فصلی TTMS چیست ؟ یکی از مباحثی که در بحث حسابداری و مالیاتی مطرح است ، موضوع TTMS می باشد که در این مقاله سعی بر آن داریم که به این موضوع مهم اشاره کنیم . گزارشات فصلی TTMS چیست TTMS یا گزارش فصلی در حقیقت نوعی گزارش مالی است که افراد حقیقی ، […]

گزارشات فصلی TTMS چیست ؟

یکی از مباحثی که در بحث حسابداری و مالیاتی مطرح است ، موضوع TTMS می باشد که در این مقاله سعی بر آن داریم که به این موضوع مهم اشاره کنیم .

گزارشات فصلی TTMS چیست

TTMS یا گزارش فصلی در حقیقت نوعی گزارش مالی است که افراد حقیقی ، حقوقی و شرکت ها باید پایان هر فصل تکمیل نمایند و آن را به سازمان امورمالیاتی کشور ارسال نمایند . به عبارتی هر سال شامل چهار گزارش فصلی می باشد که عدم ارسال آن موجب جریمه خواهد شد و تهیه این TTMS بر اساس ماده 169 قانون های مالیاتی کشور الزامی می باشد .

TTMS گزارشی از تمام هزینه ها و درآمدهای یک مجموعه است که باید با دقت بالا و جزییات کامل به سازمان مالیات ارائه شود . هم چنین هر شرکت و یا سازمانی موظف است برای ارسال TTMS خود کد اقتصادی مختص به خود را در اختیار داشته باشد .

TTMS برای هر شخص حقیقی و حقوقی لازم می باشد و عدم تکمیل و یا ارسال TTMS در مدت زمان مقرر جریمه های نقدی و غیر نقدی را به دنبال خواهد داشت .

 

تنظیم TTMS

در تنظیم TTMS یک سازمان یا شخص باید همه معاملات اعم از خرید و فروش و فعالیت های درآمد زا ذکر شود و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود تا بر اساس آن مالیات شخص مودی تنظیم و تعیین شود .

ارسال TTMS نیازمند یک سری پیش نیازها می باشد که قبل از ارسال TTMS بایستی تکمیل شده باشند تا فرآیند مالیاتی به درستی صورت پذیرد . این پیش نیازها اسناد و مدارکی هستند که باید قبل از ارسال TTMS در سازمان موجود باشد و اطلاعات به درستی در آن ها ثبت شده باشد.

دوره ارسال TTMS سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا چهل و پنج روز ( ۴۵ روز ) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود .

روش های ارسال TTMS

ارسال TTMS روش هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

روش برخط ( online )

در این روش با ورود به سامانه مودیان می توانند اطلاعات معامله های انجام شده فصل مورد نظر را به صورت دستی وارد نموده و اقدام به ارسال TTMS نمایند . قابل ذکر است که باید قبلا ثبت نام نموده باشند و پس از ثبت نهایی اطلاعات ، برای هر رکورد امکان یک بار ویرایش وجود دارد .

 

روش غیر برخط ( offline )

مودیانی که از سیستم های نرم افزاری استفاده می نمایند ، می توانند از خروجی تهیه شده مطابق قالب مشخص استفاده نمایند ، برای این منظور نرم افزاری بنام TTMS در اختیار مودیان قرار گرفته است که بوسیله آن اطلاعات سیستم نرم افزاری را میتوان کنترل و ثبت نهایی نمود .

 

TTMS در سازه حساب

سیستم های مالی سازه حساب جهت سهولت در امر ارسال اطلاعات برای بنگاه های تجاری ، اقدام به اضافه نمودن  TTMS در نرم افزار های خود نموده است ، بنابراین کاربران نرم افزار می توانند با استفاده از این امکان اقدام به گزارشگیری و تهیه فایل گزارشات TTMS خود مطابق آخرین تغییرات نمایند .

 

مراحل تهیه گزارشات فصلی TTMS در سازه حساب

  • سازه حساب برای سهولت مشتریان خود فایل خام اکسس ( Access ) مورد تایید دارایی را تهیه و در اختیار مشتریان خود قرار داده است .

 

TTMS چیست

 

  • در نرم افزار سازه حساب در مرحله اول وارد تب گزارش فصلی دارایی می شوید .

 

ttms امور مالیاتی

 

  • در مرحله دوم مسیر فایل اکسس خامی که سازه حساب در اختیار شما قرار داده است را مشخص و بارگذاری می کنید که اغلب در درایو D پوشه سازه حساب این فایل قرار دارد .

 

نرم افزار ttms

 

  • در مرحله سوم  استان ، شهر و فصل خود را مشخص می کنیم .
  • در مرحله چهارم تمامی اطلاعات ثبت شده در نرم افزار اعم از خرید و فروش ، برگشت از فروش و خرید و … در این قسمت به صورت اتوماتیک ثبت می شود .
  • با کلیک بر روی ارسال اطلاعات یا کلید میان بر F3 اطلاعات به صورت کامل بر روی اکسس بارگذاری شده ما ثبت می شود .
  • در نرم افزار حسابداری سازه حساب امکان اینکه بتوانیم از اطلاعات خود گزارش های متنوع و چاپ های گوناگون گرفت ، وجود دارد .
  • در مرحله آخر اکسس تکمیل شده خود را باید در نرم افزار TTMS بارگذاری کنیم .

 

 کار با نرم افزار تهیه گزارشات فصلی TTMS

  1. گام اول باید وارد سایت WWW.TAX.GOV.IR شویم و به سربرگ صورت معاملات فصلی الکترونیکی وارد شده و در قسمت فایل های قابل دانلود ، نرم افزار TTMS را دانلود کنیم .
  2. در مرحله بعد فایل اکسس آماده شده خود را در نرم افزار TTMS بارگذاری می کنیم .
  3. در مرحله سوم اطلاعات مورد نیاز نسبت به شغل خود را ثبت و ارسال اطلاعات را انجام می دهیم .

نکته : در سال 1399 اگر مبلغ هر فروش افراد کمتر از 22.500.000 ریال باشد ، دارایی این امکان را برای مودی های خود قرار داده است که اطلاعات فرد خریدار را ثبت نکنند و صرفا اطلاعات فاکتور فروش خود را ثبت کنند که این مبلغ در هرسال متفاوت است .

  1. در مرحله آخر باید وارد سایت دارایی شده و در قسمت مربوطه تایید اطلاعات خود را انجام دهیم .

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب