ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی

آموزش ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی

امور مالی و مالیاتی یکی از بخش های مهم و حیاتی در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بوده و نیازمند توجه و دقت نظر فراوان است . انجام اعمال مربوط به پرداخت مالیات ها و تنظیم اسناد مربوط به انها و اجرای کلیه مصوبات قانونی در این خصوص باید به افراد خبره و متبحر […]

امور مالی و مالیاتی یکی از بخش های مهم و حیاتی در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بوده و نیازمند توجه و دقت نظر فراوان است . انجام اعمال مربوط به پرداخت مالیات ها و تنظیم اسناد مربوط به انها و اجرای کلیه مصوبات قانونی در این خصوص باید به افراد خبره و متبحر سپرده شود.

مرحله اول: ورود به سایت و پیش ثبت نام الکترونیک

در مرحله اول، پس از ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی باید کد اقتصادی داشته باشید. اطلاعات پایه ای شرکت دریافت شده و پس از تایید شماره تلفن همراه اعلامی در سیستم، تاییدیه پستی با کد پستی  ۱۰ رقمی را در سیستم بارگذاری کنید.

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، می بایست بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبلی از منابع مختلف، استعلام و راستی آزمایی شده و پس از تایید صحت اطلاعات، وارد مرحله سوم شوید. اگر اطلاعات صحیح نبود، موضوع با پیامک به شماره تلفن وارد شده اطلاع داده خواهد شد.

مرحله سوم: تولید و ارسال اطلاعات کاربری

در این مرحله، اگر اطلاعات پیش ثبت نام مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می شود.

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، بعد از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی بنگاه خود را پر کنید.

مرحله پنجم: اعتبار سنجی

اعتبار سنجی ستادی و میدانی بوسیله ی اطلاعات وارد شده انجام می شود و با پرونده های فزیکی تطبیق داده خواهد شد. اگر مغایرتی پیدا شود به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. اگر اطلاعات شما مورد تایید سازمان باشد، وارد وضعیت ۴۵ می شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

اگر شما طبق مجوز مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت داشته باشید، برای همه مکان ها، فقط یک ثبت نام انجام شود و طبق اعلام شما، یک محل به عنوان دفتر مرکزی مودی در نظر  گرفته خواهد شد. اما اگر در یک محل، چند نوع فعالیت صنفی انجام می شود، برای تک تک فعالیت ها، نیاز به  ثبت نام نیست.

نکاتی که باید در زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی بدانید

  • حتما از مشاوران امین و مجرب برای تنظیم صحیح و قانونی و منطبق با اصول حسابداری جهت تنظیم دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه الکترونیکی سالانه استفاده کنید.
  • در حفظ و نگهداری کد کاربری و رمز عبور، دقت کافی باشید.
  • اظهارنامه انحلال، تا ۶۰ روز پس از تعطیلی فعالیت اعلام شود.
  • کد رهگیری که سیستم در فرآیند آخر ثبت اظهارنامه الکترونیکی به شما می دهد، مرجع پیگیری اظهارنامه در اداره مالیاتی و سامانه جامع مالیاتی خواهد بود.
  • اگر در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی، با خطای ۵۰۴ روبرو شدید، معنا و مفهوم آن است که شرایط ارسال اظهارنامه را ندارید.
  • کلیه بخش هایی که در فرم اینترنتی به صورت ستاره دار و قرمز است،  الزامی خواهد بود. اگر هر یک از این بخش ها پر نشود، سیستم به شما اجازه ورود به گام و صفحه بعد را نخواهد داد.
  • اطلاعات حساب های بانکی مودی باید به درستی و بر اساس اطلاعات مستند وارد شود که قابل ارزشیابی و راستی آزمایی توسط ممیزان و سرممیزان دارایی باشد.
  • اگر اطلاعات بانکی به درستی وارد نشود، ارتباط سامانه دارایی با سامانه بانکی مربوطه ، سبب دریافت اطلاعات موثق شده و آن، ملاک بررسی خواهد بود.
  • ورود اطلاعات هویتی مدیرعامل قانونی شرکت در زمان تنظیم اظهارنامه در سال مالیاتی مزبور، الزامی است.

فرم اطلاعات اظهارنامه مالیاتی

  • افرادی که حق امضا دارند بر اساس آخرین تغییرات اساسنامه ، می بایست اطلاعاتشان وارد شود. اگر موسسات حسابرسی، کار تنظیم را بر عهده دارند، اطلاعات آن ها وارد شود.
  • اگر تراز مالی در پایان دوره وارد نشود و مبالغ مربوطه درج نشود امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود نخواهد داشت.
  • همواره باید اختلاف تراز دارایی ها و بدهی ها برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، صفر شود.
  • همواره پیش از ارسال نهایی، نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنید.
  • اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال بدون امضای الکترونیک استفاده کنید، بایستی نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام را وارد کنید.
  • اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال با امضای الکترونیک استفاده کنید، TOKEN خود را به رایانه متصل کرده و کد امنیتی را درج کنید تا اظهارنامه امضا شود.
  • کد واحد مالیاتی در استان محل قانونی شرکت/موسسه، بایستی به درستی وارد شود.
  • کد رهگیری ارائه شده توسط سیستم، روی فرم های پرینت شده، درج می شود.
  • از تجارب شرکت ها و موسسات همکار در تنظیم اظهارنامه درست و کسب فیدبک اثربخش، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیاتی

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب