مالیات اجاره املاک سال 1401

مالیات بر اجاره املاک + مثال محاسبه مالیات اجاره

آگاهی داشتن از مالیات بر اجاره املاک برای مالکان، مستاجران حقیقی و به خصوص شرکت هایی که ملکی را اجاره کرده‌‌اند و یا به اجاره واگذار کرده‌اند بیشتر از هر کسی اهمیت و ضرورت دارد. در ادامه به مهم ترین سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، خواهیم پرداخت: مالیات بر اجاره […]

آگاهی داشتن از مالیات بر اجاره املاک برای مالکان، مستاجران حقیقی و به خصوص شرکت هایی که ملکی را اجاره کرده‌‌اند و یا به اجاره واگذار کرده‌اند بیشتر از هر کسی اهمیت و ضرورت دارد.

در ادامه به مهم ترین سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، خواهیم پرداخت:

مالیات بر اجاره املاک چیست؟ و چرا مهم است؟

اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک

اهمیت مالیات بر اجاره املاک به حدی زیاد است که در ماده 1 قانون مالیات های مستقیم به روشنی از آن نام برده شده است و قانون گذار به وضوح بیان می‌کند که کلیه مالکان چه حقیقی باشند و چه حقوقی، مشمول مالیات در ازای املاک و اموالی که در ایران دارند هستند.
اما سوالی که در اینجا به ذهن شما خطور می‌کند، این است که:

آیا مالیات بر اجاره املاک با انواع مالیات های خرید و فروش املاک و … تفاوتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مالیات بر اجاره املاک تنها یک نوع از انواع مالیات های مربوط به املاک است که در ادامه سایر انواع مالیات های املاک را نام می‌بریم:

  1. مالیات بر درآمد اجاره
  2. مالیات بر درآمد نقل و انتقال
  3. مالیات بر درآمد سرقفلی
  4. مالیات بر درآمد حاصل از ساخت ساختمان

چه کسی  مسئول پرداخت مالیات بر اجاره املاک است؟ مالک یا مستاجر؟

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که مستاجر شخص حقیقی است یا شخصی حقوقی (شرکت ها، سازمان ها و …)؟
چنانچه مستاجر شخص حقیقی باشد، وظیفه پرداخت مالیات بر عهده مالک است و  مالک باید هر ساله از طریق پر کردن اظهارنامه الکترونیکی سازمان مالیاتی، اقدام به پرداخت این مالیات کند.

اما اگر مستاجر شخصی حقوقی باشد، برای نمونه یک شرکت تولیدی باشد، مستاجر موظف است که از طرف مالک، هرماه حداکثر تا پایان ماه بعد مبلغ مالیات تکلیفی را بپردازد.

نحوه محاسبه مالیات اجاره 1402 و محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره

ابتدا باید درآمد مشمول مالیات اجاره را محاسبه کنیم، برای محاسبه درآمد مشمول باید ازکل مال الاجاره (نقدی و غیرنقدی) 25 درصد بابت هزینه نگهداری املاک و استهلاک ملک کم کنید.
مثال محاسبه مالیات اجاره:

فرض کنید که شما یک آپارتمان دارید و از آن اجاره ماهانه 10 میلیون تومانی دریافت می‌کنید، پس از گذشت یکسال در مجموع 120 میلیون تومان اجاره (مال الاجاره) دریافت کرده‌اید.
ممکن است فکر کنید که باید مالیات اجاره آپارتمان از مبلغ 120 میلیون تومان محاسبه ‌شود اما در واقع پس از کسر 25 درصد هزینه ها و استهلاک ها، درآمد مشمول مالیات شما 90 میلیون تومان به دست می‌آید.
بعد از اینکه مبلغ مشمول مالیات را محاسبه کردید، در مرحله بعد باید این عدد را در نرخ های ماده 131 ق.م.م  مطابق جدول زیر ضرب کنیم:
(اعداد به تومان)

کمترین درآمد سالیانهبیشترین درآمد سالیانه(تومان)نرخ ماده 131بیشترین مالیات در این ردیف
150.000.00015%7.500.000
50.000.001100.000.00020%20.000.000
100.000.001بیشتر25%

برای محاسبه آنلاین مالیات اجاره1401 ، می‌توانید از سایت  https://calcu.ir  استفاده نمایید.

معافیت های مالیات بر درآمد املاک، این معافیت ها شامل چه کسانی می‌شود؟

همواره یکی از بخش های مهم و لذتبخش هر قانون مالیاتی، معافیت های آن قانون هستند که در ادامه به برخی از موارد معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی و معافیت مالیات اجاره املاک تجاری می‌پردازیم.

  • طبق تبصره 1 ماده 53، محل سکونت پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و همچنین افراد تحت تکفل مالک
  • اگر شخص بتواند اثبات کند که هیچ درآمدی به جز درآمد اجاره ملک ندارد. ( سود سپرده های بانکی و حقوق بازنشستگی) جزو درآمد فرد محاسبه نمی‌شود.

آیا مبلغ رهن املاک هم شامل مالیات اجاره بر املاک می‌شود؟


در متن قانون ماده 54، به رهن ملک اشاره‌ای نشده است، بلکه تنها ملاک مالیات بر اجاره املاک، مبلغ قید شده در قرارداد اجاره طرفین است.
اگر مودی بخواهد با تعیین مبلغی بسیار پایین تر از استاندارد اجاره املاک در آن منطقه(کمتر از 80 درصد ارزش اجاری املاک) ملک خود را به صورت سوری اجاره دهد، سازمان مالیاتی با استفاده از جدولی موسوم به جدول ارزش اجاری املاک، متوجه این موضوع می‌شود.
برای مشاهده جدول ارزش اجاری املاک در سراسر کشور، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

ارزش اجاری املاک 1402

مهلت اظهارنامه اجاره املاک  

هر ساله زمان مشخصی برای ارسال اظهارنامه مالیات املاک اجاری، از سوی سازمان مالیاتی تعیین می‌شود که معمولا این تاریخ در سال های گذشته 31 تیرماه بوده است و پیش بینی می‌شود که برای سال 1402 نیز آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک، توسط سازمان امور مالیاتی 31 تیر ماه در نظر گرفته شود.

سایت مالیات بر درآمد اجاره املاک

چنان‌چه مشمول مالیات اجاره املاک هستید، باید درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (یا سامانه پرداخت مالیات اجاره املاک) به نشانی mytax.gov  ثبت نام نمایید و اظهارنامه خود را بارگذاری کنید.

آیا مالیات اجاره مغازه با مالیات اجاره املاک دیگر متفاوت است؟


ماده 54 ق.م.م برای همه‌ی املاک اجاری کاربرد دارد و  فرقی نمی‌کند که ملکی که اجاره داده شده است، مغازه باشد و یا یک آپارتمان  یا حتی یک زمین یا سوله باشد.

در مورد مغازه نیز مانند سایر املاک اجاری، مالیات بر اجاره محاسبه می‌شود.

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

5 پاسخ

  1. درود خدا در رابطه با جدول بالا عدد 20درصد در 40میلیون بایستی ضرب شود که میشود 8000000 لطفاً اصلاح بفرمایید متشکرم

  2. سلام خسته نباشید

    یه سوال و مشکل

    من به عنوان راننده استیجاری  سواری پژو در شرکت دولتی به عنوان پیمانکار دسته قرارداد دارم تا سال 95پیمانکار از کل واریزی هایمان مالیات کسر میکرد ولی بعدش که مالیات تکلیفی حذف شد دیگر کسر نشد و الان متوجه شدیم که پیمانکار لیست واریزی های ما را به اداره مالیات فرستاده و عنوان شغلی راهم راننده استیجاری زده و اداره دارایی برای ما مالیات بر مشاغل حساب کرده  روی کل واریزی های پیمانکارالان تکلیف چست درضمن بیمه تامین اجتماعی گروه 8رد شده و ریافتی ما طبق ساعت و کیلومتر بوده و کلیه هزینه های ماشین نیز به عهده خودمان بوده لطفا راهنمایی کنید ممنون از لطف شما

  3. سلام
    وقتتون بخیر
    سوال بسیار مبهم است.
    لطفا با شرکت تماس بگیرید و سوال را واضح تر اعلام کنید تا پاسخگو باشیم.

  4. سلام وقت بخیر
    شخصی که خانه ای با زیربنای 250 متر در کرج اجاره داده و از خانه سازمانی که شرکت در اختیارش قرار داده استفاده میکند، برای این شخص آیا باید معافیت سطح زیر بنا لحاظ شود یا فقط اجاره پرداختی به کارفرما از اجاره دریافتی کسر و ۲۵درصد استهلاکات کسر و ببریم ب نرخ ماده ۱۳۱؟؟؟؟
    سوال بعدی اینکه
    شخصی که چندین ملک دارد مثلاً یک ملک ۱۵۰متری در تهران و یک ملک ۱۵۰متری در کرج، آیا دو معافیت بابت سطح زیر بنا بهش داده میشود یا فقط مشمول یک معافیت میشود؟؟؟
    اگر مشمول یک معافیت میشود کدام ملک را باید معاف کند به دلخواه است یا قانون خاصی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب