حسابداری سنجش مسئولیت

آنچه در مورد حسابداری سنجش مسئولیت نمی دانید

مجموعه سیستم سازمان  اطلاعاتی که نحوه انجام انواع  مسئولیت ها را در قسمتهای یک موسسه ارزشیابی نماید سیستم حسابداری سنجش مسئولیت نامیده میشود. حسابداري بر اساس مسئوليت به نوعي سيستم حسابداري اطلاق ميگردد كه عملكرد سازماني را طبق خطوط مسئوليت، برنامه ريزي ،اندازه گيري وارزيابي ميكند و درآمدها وهزينه ها بر مبناي مراكز مسئوليت تجميع و […]

مجموعه سیستم سازمان  اطلاعاتی که نحوه انجام انواع  مسئولیت ها را در قسمتهای یک موسسه ارزشیابی نماید سیستم حسابداری سنجش مسئولیت نامیده میشود.

حسابداري بر اساس مسئوليت به نوعي سيستم حسابداري اطلاق ميگردد كه عملكرد سازماني را طبق خطوط مسئوليت، برنامه ريزي ،اندازه گيري وارزيابي ميكند و درآمدها وهزينه ها بر مبناي مراكز مسئوليت تجميع و گزارش ميگردند.

حسابداری سنجش مسئولیت سیستمی است که مسئولیت مالی مدیران را در اجرای وظایف و اختیارات محوله طی گزارشی بصورت دقیق و روشن نمایان میکند.این تعریف شامل سه قسمت اساسی است:

1- مسئولیت سنجش

2- اجرا عمیات

3- گزارش

مزایای عمده حسابداری سنجش مسئولیت

1- تفویض اختیار تصمیم گیری را سهولت می بخشد.

2- مدیریت را در به کارگیری مفهوم مدیریت بر مبنای هدف یاری می دهد (در مدیریت بر مبنای هدف مدیران بر یک سلسله از اهداف توافق می کنند و سپس عملکرد هر مدیر در قیاس با میزان تحقق این اهداف ارزیابی می شود).

3- مدیریت را در برپایی استاندارهای عملکرد، یاری می دهد. این استانداردها مبنای ارزیابی عملکرد واقعی مدیران قرار می گیرد و از خنثی نمودن تاثیر بخشهای سودده توسط بخشهای زیانده جلوگیری می نماید و منجر به تشویق مدیران با عملکرد مطلوب می شود.

4- به کارگیری موثر مدیریت بر مبنای استثناء را تسهیل می بخشد که در آن، توجه مدیران بر انحرافهای مهم از استانداردها و بودجه ، معطوف و متمرکز می گردد.

مراحل اجرای نظام حسابداری سنجش مسئولیت

1- تعیین مراکز مسئولیت

2- بودجه بندی و پیش بینی مخارج و درآمدهای مراکز مسئولیت تعریف شده

3- تهیه نمودار سازمانی و تعیین اختیارات و قلمرو هر یک از مراکز مسئولیت

4- مشخص کردن هزینه های قابل کنترل و غیرقابل کنترل

5- تهیه گزارش عملکرد برای هر مرکز توسط مدیر مسئول آن

اهداف حسابداری سنجش مسئولیت به این موارد اشاره میکند

1- برنامه ریزی و تخصیص منابع : مدیریت باید بداند که قسمتهای مختلف یک شرکت در جهت تحقق اهداف سازمانی چه وظایفی دارند تا بر اساس آن منابع لازم را به آنها تخصیص دهد.

2- تصحیح عملیات جاری(کنترل عملیات): سیستم حسابداری سنجش مسئولیت ، مسئولیت کامل بیان نقاط ضعف و قوت را برعهده دارد و با انجام این مسئولیت میتواند نسبت به تصحیح نقاط ضعف اقدام و نقاط قوت را مورد تشویق قرار دهد.

3- تعیین قیمت : هرچند تعیین قیمت محصولات یا خدمات از طریق محاسبه قیمت تمام شده فکری اساسی است، اما نباید فراموش کرد که در بیشتر موسسات قیمت را بازار تعیین مینماید که آن نیز به نوبه خود بازتابی از بهای تمام شده می باشد. محاسبه قیمت تمام شده یا هزینه تمام شده محصولات یا خدمات در هر شعبه مدیریت را قادر به مقایسه نحوه عملیات در هر شعبه مینماید.

4- ایجاد هماهنگی در تنظیم حسابها : گزارشگری نتایج عملیات به صورت مالی در فرمهای مخصوصا پایان دوره ای از اهداف اولیه حسابداری می باشد . تهیه صورتهای مالی تلفیقی مستلزم برقراری سیستم هماهنگ حسابها در کلیه دوایر و شعب می باشد.

5- ارزیابی عملکرد مدیران بخشها

بیشتر بخوانید:

حسابداری نقدی و تعهدی

مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
واتس آپ
لینکدین
تویتر
چاپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت دموی رایگان

دریافت دموی رایگان نرم افزار و قیمت نرم افزار و مشاوره با کارشناسان سازه حساب